Sivu 1/2

perävälitykset.

Lähetetty: 06 Joulu 2015, 16:11
Kirjoittaja anza
moi!
Onko tietoa että onko 76-82 taunuksen 1.6 manuaalissa ja automaatissa sama perävälitys vai onko automaatissa harvempi?
tarvisin omaan autoon melkeinpä pidemmän välityksen jotta sais koneen kierroksia vähän pienemmiksi

Re: perävälitykset.

Lähetetty: 06 Joulu 2015, 19:22
Kirjoittaja Mois
anza kirjoitti:moi!
Onko tietoa että onko 76-82 taunuksen 1.6 manuaalissa ja automaatissa sama perävälitys vai onko automaatissa harvempi?
tarvisin omaan autoon melkeinpä pidemmän välityksen jotta sais koneen kierroksia vähän pienemmiksi
Sama niis on. Mun -77 Taunukses alunperin 1.6 + automaatti + 3.89 perävälitys.

Re: perävälitykset.

Lähetetty: 07 Joulu 2015, 22:25
Kirjoittaja anza
kiitos tiedosta!. olikos 2.0 harvempi, joku 3,44 tai sinnepäin

Re: perävälitykset.

Lähetetty: 07 Joulu 2015, 23:37
Kirjoittaja Mois
anza kirjoitti:kiitos tiedosta!. olikos 2.0 harvempi, joku 3,44 tai sinnepäin
MK1 ja MK2 2.0 OHC Taunuksissa 3.75 ja 2.0/2.3 V6 Taunuksissa 3.44
MK3 Taunuksissa on 2.0 OHC perävälitys 3.45

Re: perävälitykset.

Lähetetty: 08 Joulu 2015, 14:04
Kirjoittaja Vermilion
-Caprissa Mk1 3.0 V6 (vanhempi "oisko 69 ja 70") 3.22 välitys
-Capri Mk1 3.0 V6 "uudempi" 3.09 välitys.

https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q= ... QQ&cad=rja


Tuossa aika hyvä kokeilma atlaksen perästä.


PS. Toi välityksi 3.09 ja 3.22 alla olevan teksti on täyttä bullshittiä.
Jos 3.09 ja 3.22 on liian harvoja, on autossa ja kuskissa vikaa.
Mulla vois olla 2,xx alkuinenkin perävälitys tosin ykkösellä
ei pysty sitte enään ajamaan hiljaa ja sellaista ei saa atlakseen.

Jos paljon kaupungissa ajaa niin 3.22 vois olla hyvä, ei tuu ykkösestä liian pitkää.
Tosin mistään ei saa enään noita 3.09 ja 3.22 välityksiä.... jotain järkyttäviä
3.44 tiheemmät on ihan käyttökelvottomia ainakin itsellä... 3.44 on sekin liian tihee,
mutta jossain neloskoneissa menee.

Re: perävälitykset.

Lähetetty: 08 Joulu 2015, 19:08
Kirjoittaja Mois
Todella hyvä kuntosia 3.09 välityksiä löytyy ebaysta. Useemman oon jo tilannu Evans and Son firmasta :)
http://www.evansandsonrallyspares.co.uk/

http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-ATLAS-AX ... 1170149517

Re: perävälitykset.

Lähetetty: 08 Joulu 2015, 22:03
Kirjoittaja Vermilion
Pitäis olla uusia.... jos ostan. Mulla on jo 2 100tkm ajettua 3,09 välitystä.

Re: perävälitykset.

Lähetetty: 08 Joulu 2015, 22:04
Kirjoittaja Vermilion
Pitäis olla uusia.... jos ostan. Mulla on jo 2 100tkm ajettua 3,09 välitystä.

Re: perävälitykset.

Lähetetty: 10 Joulu 2015, 17:39
Kirjoittaja anza
kiitosksia!
moottori ainakin tällähetkellä 1.6, joten toi 2L perä uudemmasta tai 6 konellisesta olis varmaan ok.
täytyy ruveta ettimään.
onhan tässä jo vähän pitempi välitys mutta ristitappi on kulunu väljäksi ja se on joskus hitsattu kiinni päästä. muuten on kestäny ,mutta huutaa aikaslailla.

Re: perävälitykset.

Lähetetty: 10 Joulu 2015, 19:37
Kirjoittaja Samu
5-lovisella laatikollakin pärjää aika hyvin.

Re: perävälitykset.

Lähetetty: 10 Joulu 2015, 21:12
Kirjoittaja anza
sitä on suunniteltu,laatikkokin olis jo olemassa, saiskohan sen mittarinpyörittimen välityksen helposti vaihettua, sais mittarinkin näyttämään oikein.

Re: perävälitykset.

Lähetetty: 11 Joulu 2015, 11:37
Kirjoittaja Vermilion
anza kirjoitti:sitä on suunniteltu,laatikkokin olis jo olemassa, saiskohan sen mittarinpyörittimen välityksen helposti vaihettua, sais mittarinkin näyttämään oikein.

~20% tippuu maksimi kierrokset, kun otat 5-vaihteisen lootan käyttöön.
Pienemmillä vaihteilla ei taida juuri olla eroa paitsi jos toi on se
pitkällä ykkösellä oleva loota.

Jos laitat 3.44 välityksen vielä, niin teoreettinen huippu nopeus on
jotain +200....

3.09 välitys + 5-vahteinen loota jossa vika vaihde on 0.82 antaa renkaan
korkeudesta riippuen huipuiksi noin 250 tai jotain tota luokkaa.
Riippuen toki mitä moottori kiertää (6000rpm). Tolla pystyt laskemaan
mitä tolla kombolla antais 80 ja 100km/h vauhdissa kierroksia.

Mitä tulee siihen nopeusmittarin rattaaseen.... jos se on sähköisellä
oleva type 9 niin joudut avaa sen laatikon, mutta jos se on valmiiksi
nopeusmittarin vaijerille tarkoitettu, niin vaihto on nopea toimenpide
kuhan pitää huolen, että ei mee roskia/hiekkaa yms vaihdelaatikkoon...

Re: perävälitykset.

Lähetetty: 11 Joulu 2015, 21:21
Kirjoittaja Samu
mistä muuten sais 1.6:lle sopivan pyörittimen type ysiin? pitäis itekin vaihtaa farkun loota kunhan saa joskus senkin työn alle.

Re: perävälitykset.

Lähetetty: 11 Joulu 2015, 22:03
Kirjoittaja isoatlas
Laita ensin se loota siihen ja aja, et sinä muuten voi tietää kuinka paljon se heittää...sitä kun ei tiedä mistä vehkeestä se on alunperin ja millä perävälityksellä on se kyseinen auto ollut....itsekkin olen usean type9:n laittanut ja aika hyvin on mittari pitänyt aina paikkansa, en ole kertaakaan joutunut ratasta vaihtamaan.

Re: perävälitykset.

Lähetetty: 11 Joulu 2015, 22:55
Kirjoittaja Vermilion
isoatlas kirjoitti:Laita ensin se loota siihen ja aja, et sinä muuten voi tietää kuinka paljon se heittää...sitä kun ei tiedä mistä vehkeestä se on alunperin ja millä perävälityksellä on se kyseinen auto ollut....itsekkin olen usean type9:n laittanut ja aika hyvin on mittari pitänyt aina paikkansa, en ole kertaakaan joutunut ratasta vaihtamaan.
:D mulla vaihdettu 2x type 9 lootaa ratasta ja kerran mt-75 lootaa nyt myös... nytkin heittää mittari hieman jos haluais viilata vois laittaa vielä yhden erilaisen rattaa mutta ei mulla oo sitä ja pitäis vaivautua marmori tiskille. Heittää jotain 6km/100km/h vauhdissa siis. 100km/h mittarissa oikee nopeus jotain 94km...