perävälitykset.

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

anza
Viestit: 15
Liittynyt: 19 Huhti 2012, 23:21
Paikkakunta: hamina

perävälitykset.

Viesti Kirjoittaja anza »

moi!
Onko tietoa että onko 76-82 taunuksen 1.6 manuaalissa ja automaatissa sama perävälitys vai onko automaatissa harvempi?
tarvisin omaan autoon melkeinpä pidemmän välityksen jotta sais koneen kierroksia vähän pienemmiksi
ei riemulla rajaa ,kun taunuksella ajaa!! :)
Avatar
Mois
Viestit: 7844
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: perävälitykset.

Viesti Kirjoittaja Mois »

anza kirjoitti:moi!
Onko tietoa että onko 76-82 taunuksen 1.6 manuaalissa ja automaatissa sama perävälitys vai onko automaatissa harvempi?
tarvisin omaan autoon melkeinpä pidemmän välityksen jotta sais koneen kierroksia vähän pienemmiksi
Sama niis on. Mun -77 Taunukses alunperin 1.6 + automaatti + 3.89 perävälitys.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
anza
Viestit: 15
Liittynyt: 19 Huhti 2012, 23:21
Paikkakunta: hamina

Re: perävälitykset.

Viesti Kirjoittaja anza »

kiitos tiedosta!. olikos 2.0 harvempi, joku 3,44 tai sinnepäin
ei riemulla rajaa ,kun taunuksella ajaa!! :)
Avatar
Mois
Viestit: 7844
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: perävälitykset.

Viesti Kirjoittaja Mois »

anza kirjoitti:kiitos tiedosta!. olikos 2.0 harvempi, joku 3,44 tai sinnepäin
MK1 ja MK2 2.0 OHC Taunuksissa 3.75 ja 2.0/2.3 V6 Taunuksissa 3.44
MK3 Taunuksissa on 2.0 OHC perävälitys 3.45
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vermilion
Viestit: 1545
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: perävälitykset.

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

-Caprissa Mk1 3.0 V6 (vanhempi "oisko 69 ja 70") 3.22 välitys
-Capri Mk1 3.0 V6 "uudempi" 3.09 välitys.

https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q= ... QQ&cad=rja


Tuossa aika hyvä kokeilma atlaksen perästä.


PS. Toi välityksi 3.09 ja 3.22 alla olevan teksti on täyttä bullshittiä.
Jos 3.09 ja 3.22 on liian harvoja, on autossa ja kuskissa vikaa.
Mulla vois olla 2,xx alkuinenkin perävälitys tosin ykkösellä
ei pysty sitte enään ajamaan hiljaa ja sellaista ei saa atlakseen.

Jos paljon kaupungissa ajaa niin 3.22 vois olla hyvä, ei tuu ykkösestä liian pitkää.
Tosin mistään ei saa enään noita 3.09 ja 3.22 välityksiä.... jotain järkyttäviä
3.44 tiheemmät on ihan käyttökelvottomia ainakin itsellä... 3.44 on sekin liian tihee,
mutta jossain neloskoneissa menee.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Mois
Viestit: 7844
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: perävälitykset.

Viesti Kirjoittaja Mois »

Todella hyvä kuntosia 3.09 välityksiä löytyy ebaysta. Useemman oon jo tilannu Evans and Son firmasta :)
http://www.evansandsonrallyspares.co.uk/

http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-ATLAS-AX ... 1170149517
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vermilion
Viestit: 1545
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: perävälitykset.

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Pitäis olla uusia.... jos ostan. Mulla on jo 2 100tkm ajettua 3,09 välitystä.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
Viestit: 1545
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: perävälitykset.

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Pitäis olla uusia.... jos ostan. Mulla on jo 2 100tkm ajettua 3,09 välitystä.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
anza
Viestit: 15
Liittynyt: 19 Huhti 2012, 23:21
Paikkakunta: hamina

Re: perävälitykset.

Viesti Kirjoittaja anza »

kiitosksia!
moottori ainakin tällähetkellä 1.6, joten toi 2L perä uudemmasta tai 6 konellisesta olis varmaan ok.
täytyy ruveta ettimään.
onhan tässä jo vähän pitempi välitys mutta ristitappi on kulunu väljäksi ja se on joskus hitsattu kiinni päästä. muuten on kestäny ,mutta huutaa aikaslailla.
ei riemulla rajaa ,kun taunuksella ajaa!! :)
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Re: perävälitykset.

Viesti Kirjoittaja Samu »

5-lovisella laatikollakin pärjää aika hyvin.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
anza
Viestit: 15
Liittynyt: 19 Huhti 2012, 23:21
Paikkakunta: hamina

Re: perävälitykset.

Viesti Kirjoittaja anza »

sitä on suunniteltu,laatikkokin olis jo olemassa, saiskohan sen mittarinpyörittimen välityksen helposti vaihettua, sais mittarinkin näyttämään oikein.
ei riemulla rajaa ,kun taunuksella ajaa!! :)
Vermilion
Viestit: 1545
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: perävälitykset.

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

anza kirjoitti:sitä on suunniteltu,laatikkokin olis jo olemassa, saiskohan sen mittarinpyörittimen välityksen helposti vaihettua, sais mittarinkin näyttämään oikein.

~20% tippuu maksimi kierrokset, kun otat 5-vaihteisen lootan käyttöön.
Pienemmillä vaihteilla ei taida juuri olla eroa paitsi jos toi on se
pitkällä ykkösellä oleva loota.

Jos laitat 3.44 välityksen vielä, niin teoreettinen huippu nopeus on
jotain +200....

3.09 välitys + 5-vahteinen loota jossa vika vaihde on 0.82 antaa renkaan
korkeudesta riippuen huipuiksi noin 250 tai jotain tota luokkaa.
Riippuen toki mitä moottori kiertää (6000rpm). Tolla pystyt laskemaan
mitä tolla kombolla antais 80 ja 100km/h vauhdissa kierroksia.

Mitä tulee siihen nopeusmittarin rattaaseen.... jos se on sähköisellä
oleva type 9 niin joudut avaa sen laatikon, mutta jos se on valmiiksi
nopeusmittarin vaijerille tarkoitettu, niin vaihto on nopea toimenpide
kuhan pitää huolen, että ei mee roskia/hiekkaa yms vaihdelaatikkoon...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Re: perävälitykset.

Viesti Kirjoittaja Samu »

mistä muuten sais 1.6:lle sopivan pyörittimen type ysiin? pitäis itekin vaihtaa farkun loota kunhan saa joskus senkin työn alle.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: perävälitykset.

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Laita ensin se loota siihen ja aja, et sinä muuten voi tietää kuinka paljon se heittää...sitä kun ei tiedä mistä vehkeestä se on alunperin ja millä perävälityksellä on se kyseinen auto ollut....itsekkin olen usean type9:n laittanut ja aika hyvin on mittari pitänyt aina paikkansa, en ole kertaakaan joutunut ratasta vaihtamaan.
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Vermilion
Viestit: 1545
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: perävälitykset.

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

isoatlas kirjoitti:Laita ensin se loota siihen ja aja, et sinä muuten voi tietää kuinka paljon se heittää...sitä kun ei tiedä mistä vehkeestä se on alunperin ja millä perävälityksellä on se kyseinen auto ollut....itsekkin olen usean type9:n laittanut ja aika hyvin on mittari pitänyt aina paikkansa, en ole kertaakaan joutunut ratasta vaihtamaan.
:D mulla vaihdettu 2x type 9 lootaa ratasta ja kerran mt-75 lootaa nyt myös... nytkin heittää mittari hieman jos haluais viilata vois laittaa vielä yhden erilaisen rattaa mutta ei mulla oo sitä ja pitäis vaivautua marmori tiskille. Heittää jotain 6km/100km/h vauhdissa siis. 100km/h mittarissa oikee nopeus jotain 94km...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vastaa Viestiin