Sivu 1/2

polttoainelinjan rakentamien

Lähetetty: 13 Marras 2015, 15:42
Kirjoittaja Hokki_74
Pitäistalven aikana tehdä polttoainelinja uusiksi ruiskutekniikkaa silmällä pitäen ja kyselisin vähän kokemuksia eri materiaaleista.

Markkinoilla on an-liittimiä ja eri versioita teräspunosletkuista, hinta haarukka on aika iso.

Kailleimpia taitaa olla tefloniletkut ja niihin tarkoitetut liittimet.
Sitten on nitriilikumiletkuja teräspunos vahvistettuna ja päällä joko nylon- tai teräspunos. Vähän halvempia
Jotakin vahvistettua letkua on sitten lemmariliitoksilla.
Ruiskussahan polttoaineen paine on jotakin 2,5-3 bar kieppeillä
Mitä ootte käyttäneet ja miten ootte linjat rakentaneet?
Koko matka letkulla tankilta konetilaan edestakaisin ? Onko letkut suojattava esim alumiiniputkella?
Vai pohjan alle alumiini- tai kupariputki ja pätkät letkua molempiin päihin?

Re: polttoainelinjan rakentamien

Lähetetty: 13 Marras 2015, 17:52
Kirjoittaja Tauski
Kai sen voi tehdä putkesta ja letkua päihin, itsellä on nylon putkea jota käytetään kuorma-autojen ilma jarruissa. Tämä on hyvin edullista ja saatavissa lähes joka tarvikeliikkeestä. Jos RE85:ta pitää kestää niin sitten kai jotain muuta, esim biltemasta kuparista polttoaine linjaa. Letkuiksi ei kaiken halvinta, tuppaa halkeilemaan jo parin kuukauden käytön jälkeen.

Re: polttoainelinjan rakentamien

Lähetetty: 13 Marras 2015, 20:41
Kirjoittaja Samu
ite rakensin 10-12mm kupariputkesta pohjan ja päihin hydroscandin polttoaineletkua.

Re: polttoainelinjan rakentamien

Lähetetty: 14 Marras 2015, 19:45
Kirjoittaja ardhu
Itellä bilteman 8mm kupariputkea, joihin tein päähän jarruputkityökalulla "klunssit", paluulinja sitten orggis linja. Päihin kannattaa hommata tosiaan kunnon letkua, itse ostin hydrauliikkaliikkeestä.

Re: polttoainelinjan rakentamien

Lähetetty: 15 Marras 2015, 13:07
Kirjoittaja niceman
Ïtse laitoin ihan letkulla, en tuhlannut rahoja niihin alumiinisiin anl liittimiin vaan käytin teräksisiä hydrauliliittimia kun ulkonäkö ei ole väliä.
Normiletkut kestää 10bar helposti joten ei ongelma, ainut vaan tarkastaa että jos käyttää e85:sta niin katsoo että letkut kestää sen.

http://riceracing.net/Gallery/displayimage.php?pid=53

Onko sitten paras tapa mutta toistaiseksi toimii.

Re: polttoainelinjan rakentamien

Lähetetty: 15 Marras 2015, 14:29
Kirjoittaja Vermilion
ardhu kirjoitti:Itellä bilteman 8mm kupariputkea, joihin tein päähän jarruputkityökalulla "klunssit", paluulinja sitten orggis linja. Päihin kannattaa hommata tosiaan kunnon letkua, itse ostin hydrauliikkaliikkeestä.

Itse kannatan tätä myös samalla tavalla tehty mulla.

Re: polttoainelinjan rakentamien

Lähetetty: 18 Marras 2015, 21:51
Kirjoittaja Taneli78
Mitäs suosittelette polttoainelinjan kooksi ? Itellä rakenteilla taunukseen toi turbo ohc ja e85 olisi tarkoitus ajaa. Mietin ,että teenkö 8mm vai 10mm sisähalkaisijalla olevasta kupariputkesta ? Tietty voishan painelinjan tehdä 8mm ja 10mm paluu, olisko järkevää ?

Re: polttoainelinjan rakentamien

Lähetetty: 18 Marras 2015, 21:53
Kirjoittaja Vermilion
Taneli78 kirjoitti:Mitäs suosittelette polttoainelinjan kooksi ? Itellä rakenteilla taunukseen toi turbo ohc ja e85 olisi tarkoitus ajaa. Mietin ,että teenkö 8mm vai 10mm sisähalkaisijalla olevasta kupariputkesta ? Tietty voishan painelinjan tehdä 8mm ja 10mm paluu, olisko järkevää ?
Ei se putken koko juurikaan vaikuta polttoaineen saantiin... jollet sitte mene tuonne noin 1000hepan korville..

500heppaa menee helposti tolla 8mm putkella.

Re: polttoainelinjan rakentamien

Lähetetty: 18 Marras 2015, 22:04
Kirjoittaja Taneli78
Vermilion kirjoitti:
Taneli78 kirjoitti:Mitäs suosittelette polttoainelinjan kooksi ? Itellä rakenteilla taunukseen toi turbo ohc ja e85 olisi tarkoitus ajaa. Mietin ,että teenkö 8mm vai 10mm sisähalkaisijalla olevasta kupariputkesta ? Tietty voishan painelinjan tehdä 8mm ja 10mm paluu, olisko järkevää ?
Ei se putken koko juurikaan vaikuta polttoaineen saantiin... jollet sitte mene tuonne noin 1000hepan korville..

500heppaa menee helposti tolla 8mm putkella.
Kiitoksia tiedosta. Täytyy käydä hakee jokupäivä 8mm kupariputkee :)

Re: polttoainelinjan rakentamien

Lähetetty: 18 Marras 2015, 22:30
Kirjoittaja Vermilion
Jos on kyseessä kaasari vehje niin kannattaa ehkä siinä tapauksessa harkita 10mm putkea koska kaasarissa on niin surkeet paineet.

Re: polttoainelinjan rakentamien

Lähetetty: 18 Marras 2015, 23:04
Kirjoittaja niceman
Tai käyttää suurpaine pumppua ja paineen alenninta... 8mm riittää kyllä pitkälle, katsokaa paljonko tuolainen "500hp" bensapumppu tuottaa tavaraa linjan päästä...

Re: polttoainelinjan rakentamien

Lähetetty: 19 Marras 2015, 23:30
Kirjoittaja ardhu
eikös taunuksessa oo orggiksenakin 8mm putkea ja mekaaninen pumppu. Mulla pelaa hyvin caprissa 8mm kupariputki ja mekaaninen pumppu lievästi viritetyssä 2.8 kölniläisessä 38/38 webrun kanssa.

Re: polttoainelinjan rakentamien

Lähetetty: 19 Marras 2015, 23:52
Kirjoittaja Vermilion
ardhu kirjoitti:eikös taunuksessa oo orggiksenakin 8mm putkea ja mekaaninen pumppu. Mulla pelaa hyvin caprissa 8mm kupariputki ja mekaaninen pumppu lievästi viritetyssä 2.8 kölniläisessä 38/38 webrun kanssa.
:D ei se tollasissa tule vastaan. +100 heppaa sulle lisää niin sitte alkaa vaikutusta olemaan.
Kiihdytysmiehet sanoo että jossain 500+ heppaa kun saadaan renkailta niin sitte kuulemma kannattais harkita isopia polttoainelinjoja, että ne ei ahdista. Tiedä sitten...

Mulla loppuu 83lb suuttimet ennen kuin polttoaineen tuotto kahdesta K-jetin polttoainepumpusta ja 8mm polttoainelinjasta 4.5bar polttoaineen paineella.

Re: polttoainelinjan rakentamien

Lähetetty: 28 Marras 2015, 17:04
Kirjoittaja Sultzi
E85 on sen verta häijyä tavaraa etten käyttäisi mitään muuta kuin ptfe teräspunosta tai jotain teräsputkea. Esim rst putkee taivuttelee yms. Itsellä ptfe teräspunosta ja an liittimillä koko linjasto tota e85 varten. Toki ei halpa ratkaisu :(

Re: polttoainelinjan rakentamien

Lähetetty: 29 Marras 2015, 09:49
Kirjoittaja Hokki_74
Sultzi kirjoitti:E85 on sen verta häijyä tavaraa etten käyttäisi mitään muuta kuin ptfe teräspunosta tai jotain teräsputkea. Esim rst putkee taivuttelee yms. Itsellä ptfe teräspunosta ja an liittimillä koko linjasto tota e85 varten. Toki ei halpa ratkaisu :(
Mitään ei ilman saa on kyllä fakta.
Halvimmillaan teflonteräspunosletkuilla ja AN liittimillä linjan rakentaisi noin 350 €:lla
Kupariputkella ja klemmari liitoksilla linjalle tulee hintaa 60-80€
Teräs/nylonpunos kumiletkuilla ja AN-liittimillä linjan tekee jotakin 250€:lla.

Edullisin merkki mitä olen löytänyt teflonletkuista ja liittimistä on GB, jota myy Autoracing, sitten taitaa olla Aeroflow:n letkut ja liittimet, kalleinta Goodridgen tuotteet.

Toisaalta teflon teräspunosletkut on käytännössä ikuiset ja eivätkä vuoda.
Jos muutaman kympin säästön takia polttaa auton niin kyllähän se kyrsii :(
Polttoainepumppu on sen verran tehokas, että sieltä kyllä bensaa tulee, jos letku tai liitos korkkaa.