2.8 ihmettelyä

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

SuperTaunus
Viestit: 4
Liittynyt: 21 Heinä 2015, 15:00

2.8 ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja SuperTaunus »

Heittäkääpä arvon Taunustelijat vinkkiä mistä kannattaisi vikaa alkaa etsimään.

Potilas on 2.8 EFI johon on vaihdettu 2.8 kaasutinmoottorin kannet ja imusarja ruiskun tilalle. Kone on täysin rempattu ja ajeltu sisäänajoa joitakin kymmeniä kilometrejä. Vehjettä riivaa kuitenkin lämpöongelmat. Kun lähtee ajamaan kylmällä moottorilla noin 10 min jälkeen jäähdytinnesteet lentää jäähdyttäjän korkin välistä ulos... Syntyy siis liikaa painetta vaikka kone ei ole ehtinyt vielä lämmetä. Kun ajoa jatkaa lämmöt alkavat kohot ja lopulta kun pysähtyy rupeaa keittämään.
Jäähdytinnesteeseen ei tule kuitenkaan kuplia ja puristuspaineet ovat hvyät joten uskoisin ettei kansipahvi tai kansi vuoda.

Epäilin että termostaatti olisi jumissa ja otin sen testiksi pois. Ongelma ratkesi hetkeksi. Eilennä kun koetin laittaa termarin tilalle kuristuslevyn (koko ajan avoin termostaatti) sama ongelma tuli takaisin.

Vaihdoin myös jäähdyttäjän korkin uuteen. Ei vaikutusta.

Eli ilman termostaattia toimii hyvin, mutta termostaatin tai kuristuslevyn kanssa poksahtaa vedet ulos ja lämmöt alkaa nousta...

Ideoita vinkkejä kiitos
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 2.8 ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Samu »

kokeile ottaa lämpöanturi irti ja takaisin. mulla oli jääny sinne kerran ilmakupla :seko:

tosin lämmöt vaan nousi ettei itellä sentään keittänyt koskaan.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
wekku
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Maalis 2007, 16:18
Paikkakunta: JKL

Re: 2.8 ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja wekku »

V6 colognessa täytyy olla aina olla termari paikoillaan, muute kansien vesikierto menee sekaisin, eikä sinne kannata laittaa mitä vaan termaria vaan juuri Cologneen tarkoitettu..
Focus 1.6 STW -03
Sierra 2.0 Turbo -83
Taunus 2.0i Turbo -82
Vermilion
Viestit: 1545
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 2.8 ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

wekku kirjoitti:V6 colognessa täytyy olla aina olla termari paikoillaan, muute kansien vesikierto menee sekaisin, eikä sinne kannata laittaa mitä vaan termaria vaan juuri Cologneen tarkoitettu..

Kyllä sinne voi laittaa muunkin mulla on jostain Masseu Fergusonista ja hyvin pelaa :P
Siis jos tietää mitä laittaa.... Mutta jos ei tiedä niin kannattaa se org oem Ford termari
laittaa....

Ps lämmöt max 88 ylävesiletkussa...

Edit: Eihän mikään estä kiertoa... syyläri tukossa yms...
Onko Visko kunnossa? Ilmanohjain kiinni jne...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
wekku
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Maalis 2007, 16:18
Paikkakunta: JKL

Re: 2.8 ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja wekku »

No jos massikassa on 2 karainen termari, sellaisen se cologne vaatiin että vesi kiertää oikein.
Focus 1.6 STW -03
Sierra 2.0 Turbo -83
Taunus 2.0i Turbo -82
Vermilion
Viestit: 1545
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 2.8 ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

wekku kirjoitti:No jos massikassa on 2 karainen termari, sellaisen se cologne vaatiin että vesi kiertää oikein.
Emmä tiedä oliko se massikka joku vanha raktori joka tapauksessa missä oli 78 lämpönen termari...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
SuperTaunus
Viestit: 4
Liittynyt: 21 Heinä 2015, 15:00

Re: 2.8 ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja SuperTaunus »

Nyt on tutkittu asiaa lisää. Eli lämmöt pysyy nyt kurissa kun käyttää pihassa lämpimäksi ja ajelee nätisti, katsottu digimittarilla nesteestä ja en saanut 76C suurempaa lukemaa. Termarina olen käyttänyt ihan tähän tarkoitettua jota saa motonetistä.

Mutta edelleen poksahtaa nesteet pihalle korkista kun antaa koneelle kierroksia... Sitten alkaa lämmöt nousta kun jäähdyttäjä tyhjenee osittain. Mulla on tässä w123 mersun alumiinijäähdytin. Painetta siis tulee kierroksilla jostain...

Onko 2.8 EFI ja kaasutinkoneisen kansipahveissa jotain eroa? Käytin nimittäin kaasarikoneisen pahveja EFI lohkossa.
Avatar
Mois
Viestit: 7844
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: 2.8 ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Mois »

SuperTaunus kirjoitti:Nyt on tutkittu asiaa lisää. Eli lämmöt pysyy nyt kurissa kun käyttää pihassa lämpimäksi ja ajelee nätisti, katsottu digimittarilla nesteestä ja en saanut 76C suurempaa lukemaa. Termarina olen käyttänyt ihan tähän tarkoitettua jota saa motonetistä.

Mutta edelleen poksahtaa nesteet pihalle korkista kun antaa koneelle kierroksia... Sitten alkaa lämmöt nousta kun jäähdyttäjä tyhjenee osittain. Mulla on tässä w123 mersun alumiinijäähdytin. Painetta siis tulee kierroksilla jostain...

Onko 2.8 EFI ja kaasutinkoneisen kansipahveissa jotain eroa? Käytin nimittäin kaasarikoneisen pahveja EFI lohkossa.
Samat kansipahvit molemmissa koneissa.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
veeqs
Viestit: 265
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 2.8 ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Missä kohti on paisuntakorkki/säiliö. Lähinnä että korkki on korkeimalla kohtaa, muuten seuraa ongelmia. Ilma jää sinne lymyileen ja koneen lämmetessä porsii nesteet pihalle.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Re: 2.8 ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Itellä oli sama ongelma ja taistelin jonkun aikaa. Auto mäkeen keula ylöspäin ja syylärin korkki auki -> nestettä tarpeen mukaan ja auto käymään. Näät kun rupee neste hupenemaan/kiertämään niin sitten lisää jos on tarve. Ite teen noin suosiolla nykysin joka kerta kun vaihdan jäähd.nesteet, ei ilmaudu muuten.
kankkis
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 21:44
Paikkakunta: Humppila

Re: 2.8 ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Palataan nyt ihan perus asioihin ja voi olla tyhmä kysymys mutta menikö varmasti lämmityslaitteen letkut oikein päin ku pistit kaasari vermeet??? ja että termostaatissa on se taaemman kanavan sulkeva termari, motonetistä saa useinmiten sellaisen missä sitä ei ole
SuperTaunus
Viestit: 4
Liittynyt: 21 Heinä 2015, 15:00

Re: 2.8 ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja SuperTaunus »

Kyllä siinä kuitenkin on kansi halki tai kannentiiviste mennyt. Testailin eilennä puristuksia uudestaan ja 3 sylinterin puristukset oli tippuneet ja kun pistää tulpan kiinni siihen pyttyyn niin alkaa jäähdyttimen täyttöaukossa kuplia.
Vermilion
Viestit: 1545
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 2.8 ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

SuperTaunus kirjoitti:Kyllä siinä kuitenkin on kansi halki tai kannentiiviste mennyt. Testailin eilennä puristuksia uudestaan ja 3 sylinterin puristukset oli tippuneet ja kun pistää tulpan kiinni siihen pyttyyn niin alkaa jäähdyttimen täyttöaukossa kuplia.
Tiivistettä veikkaan.... se on näissä vehkeissä se yleisin... varsinkin jos moottori pääsee ylikuumentumaaan..
(keittämään)
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
SuperTaunus
Viestit: 4
Liittynyt: 21 Heinä 2015, 15:00

Re: 2.8 ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja SuperTaunus »

Jep kannentiiviste oli palanut apukuskin puolelta. Onko imusarjan tiivisteissä jotain eroa vedenkierron osalta? Se näytti poksahtaneen yhden vesikanavan kohdalta ja aloin miettimään sopiiko kaasutinkoneisen tiiviste, eikös näissä olut jotain eroja?
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 2.8 ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Samu »

ne tais olla just vesikanavan tms. kohdat vähän erilaiset.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Vastaa Viestiin