Type 9 kytkinakselin laakerin vaihto
Valvojat: Timppa, taunus 78, Pj
Re: Type 9 kytkinakselin laakerin vaihto
Siirtäjä kuluu siten että se pääsee hyppäämään pois hahlostaan ja jää vaihde päälle...yleinen vaiva varsinkin jokkisautoissa kun kakkosta revitään voimalla päälle lähdössä, usein niissä myös menee koko haarukka poikki tästä samasta syystä.
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Re: Type 9 kytkinakselin laakerin vaihto
aihetta sivutakseni kysyn että mistä lähtis etsimään vikaa kun vaihteita vaihtaessa type9 rutisee. Ostin tän laatikon vähän päälle 4 vuotta sitten täältä foorumeilta ja se odotti paketoituna kuivassa ja öljyt sisällä asennusta, kunnes nyt sitten laitoin 2-litrasen perään. mukaan tuli uusi kytkinasetelma ja levy + painelaakeri ( tosin ostin silti mätänetistä uuden samanlaisen sachsin).
Kytkin piti ensinnäkin säätää niin että ottaa vasta ihan ylhäällä kiinni ja kun yritin vähän löysätä että olis n. puolessavälissä ottanut niin sillon ei enää edes suostunut vaihtamaan ykköseltä kakkoselle.
Öljytkin vaihdoin MAG-1 85w140 mutta eipä paljon auttanut, edelleen rutisee jos vaihtaa vaikka ykköseltä kakkoselle yli 2000 rpm jälkeen. sama juttu muillakin vaihteilla, paitsi 5 toimii ihan normaalisti.
Kytkin piti ensinnäkin säätää niin että ottaa vasta ihan ylhäällä kiinni ja kun yritin vähän löysätä että olis n. puolessavälissä ottanut niin sillon ei enää edes suostunut vaihtamaan ykköseltä kakkoselle.

Öljytkin vaihdoin MAG-1 85w140 mutta eipä paljon auttanut, edelleen rutisee jos vaihtaa vaikka ykköseltä kakkoselle yli 2000 rpm jälkeen. sama juttu muillakin vaihteilla, paitsi 5 toimii ihan normaalisti.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Re: Type 9 kytkinakselin laakerin vaihto
Jos kytkin irroittaa tarpeeksi, niin kyllä sieltä laatikosta on sitten synkrorenkaat kuluneet loppuun, ei se muuten rutise...type9:iin kuuluu 75W-90 synteettinen öljy.
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 28 Syys 2008, 21:05
- Paikkakunta: Pusula
Re: Type 9 kytkinakselin laakerin vaihto
Eikös tuo MAG 85w140 ole hypoidi (gl5) öljyä? Olisiko liian liukasta synkroille ja siksi rutisee vaihdossa
ex 2.0 gt -72
ex 20m ht -66
ex 20m ht -66
Re: Type 9 kytkinakselin laakerin vaihto
Vaikuttaa kyllä aika oudolle jos kaikki 1-4 vaihteet rutisee jotain muutakin oltava. Yleensä ykkösen tai kakkosen syncrot vaan hajoaa noissa. Mulla kytkin ei irroittannu kunnolla isommilla kierroksilla niin sen takia ei meinannu mennä vaihteet päälle. Mutta Iso-Atlas on oikeasssa pitää olla 75W-90 öljyä.isoatlas kirjoitti:Jos kytkin irroittaa tarpeeksi, niin kyllä sieltä laatikosta on sitten synkrorenkaat kuluneet loppuun, ei se muuten rutise...type9:iin kuuluu 75W-90 synteettinen öljy.
Jos 2000rpm ja yli kierroksilla rutisee niin sitten saa olla ihan säpäleinä kaikki syncrot. Normaalisti jos syncrot on menny niin isoilla kierroksilla 4000rpm+ huomaa vasta sen pienen kulumisen. Kaverilla oli taunuksessa ihan loppuunajettu type 9 siinä ei menny 3000rpm+ kierroksilla ykkönen eikä kakkonen silmään ja kovemmassa vauhdissa tippui vaihteet pois päältä. Tällä oli ajettu 500tkm+
Jos vaiheet rutisee niin autolla ei sais ajaa! Ajaminen vaan pahentaa asiaa.
Tässä tapauksessa ihmettelen myös tuota kytkimen asentoa, onko vauhtipyörä normaali paksumpi tai jotain? Jos pitää noin säätää vaijeri. Itsellä taas kytkin otti liian pohjassa kiinni alussa oli reilusti tyhjää.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: Type 9 kytkinakselin laakerin vaihto
Type9 kuuluu gl5 öljy, toi toki on vähän paksumpaa mitä suositukset mutta Saastamoinen kertoi sillä saaneensa pari laatikkoa hiljenemään niin piti kokeilla. Ja irrottaako se sitten tarpeeksi jos kerran ei siinä puoleenväliin polkimen liikettä säädettynä suostu enää edes vaihtamaan ykköseltä kakkoselle?
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Re: Type 9 kytkinakselin laakerin vaihto
Vois olla järkevää nostaa vaihdelaatikko kaikkineen kaluineen pöydälle ja kokeilla siellä sitä kytkimen toimintaa ja liikettä. Voit pyörittää sitä laatikkoa siinä ja testata miten se toimii.Samu kirjoitti:Type9 kuuluu gl5 öljy, toi toki on vähän paksumpaa mitä suositukset mutta Saastamoinen kertoi sillä saaneensa pari laatikkoa hiljenemään niin piti kokeilla. Ja irrottaako se sitten tarpeeksi jos kerran ei siinä puoleenväliin polkimen liikettä säädettynä suostu enää edes vaihtamaan ykköseltä kakkoselle?
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: Type 9 kytkinakselin laakerin vaihto
http://www.burtonpower.com/ford-sierra- ... t9150.html
Gear ratios: 3.65/1.97/1.37/1:1/0.82. 4 cylinder type gearbox (short input shaft). Must be used with GL4 spec oil.
Hmmmmm??? 75-W90 on kyllä oikee mutta olikos niin että piti olla API-GL4?
Gear ratios: 3.65/1.97/1.37/1:1/0.82. 4 cylinder type gearbox (short input shaft). Must be used with GL4 spec oil.
Hmmmmm??? 75-W90 on kyllä oikee mutta olikos niin että piti olla API-GL4?
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: Type 9 kytkinakselin laakerin vaihto
aika jännä kyllä että väittää gl-4 burtonilla. kyllähän se niin meni että type9 gl-5 ja perään gl-4
niin joo ja vauhtipyörä on kevennetty, mutta paino on otettu pois moottorin puolelta ja levyn puoli vaan kevyesti putsattu. Mitä muuten Vermillion teit sille kytkimelle että rupes pitämään suuremmilla kierroksilla?
niin joo ja vauhtipyörä on kevennetty, mutta paino on otettu pois moottorin puolelta ja levyn puoli vaan kevyesti putsattu. Mitä muuten Vermillion teit sille kytkimelle että rupes pitämään suuremmilla kierroksilla?
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Re: Type 9 kytkinakselin laakerin vaihto
Pitämään? Siis kytkin ei irroittannu kunnolla kuumana, PO-metalli tais ottaa pois joku 15 satasta ja sen jälkeen ei ollut ongelmia.Samu kirjoitti:aika jännä kyllä että väittää gl-4 burtonilla. kyllähän se niin meni että type9 gl-5 ja perään gl-4
niin joo ja vauhtipyörä on kevennetty, mutta paino on otettu pois moottorin puolelta ja levyn puoli vaan kevyesti putsattu. Mitä muuten Vermillion teit sille kytkimelle että rupes pitämään suuremmilla kierroksilla?
Esim. 2.8 ja 2.9 vauhtipyörät jos sekottaa niin tulee ongelmia toinen on vissiin useamman sentin paksumpu. Painoeroa on joka tapauksessa jotain 5 kiloa....
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: Type 9 kytkinakselin laakerin vaihto
Ihan sama mikä Geeällä on kunhan viskositeetti on oikea, type9.n synkrot ei toimi jos öljy on liian jäykkää, se on fakta ja itse todettu +20 laatikolla...perässä ei läheskään niin väliä, kun ei siellä mitään tarvitse kytkeä päälle.Samu kirjoitti:aika jännä kyllä että väittää gl-4 burtonilla. kyllähän se niin meni että type9 gl-5 ja perään gl-4
niin joo ja vauhtipyörä on kevennetty, mutta paino on otettu pois moottorin puolelta ja levyn puoli vaan kevyesti putsattu. Mitä muuten Vermillion teit sille kytkimelle että rupes pitämään suuremmilla kierroksilla?
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Re: Type 9 kytkinakselin laakerin vaihto
Perään hypoidiöljyä ja nehän on yleensä gl-5 öljyjä.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98