taunus 17m 1700 v4

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

wekku
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Maalis 2007, 16:18
Paikkakunta: JKL

Re: taunus 17m 1700 v4

Viesti Kirjoittaja wekku »

Joudut kuitenkin muutoskatsastamaan jos vaihdat konetta, jos jarrut ja iskarit on samat 20m tanarissa niin sit ei ole ongelmaa..
Focus 1.6 STW -03
Sierra 2.0 Turbo -83
Taunus 2.0i Turbo -82
JoneP
Viestit: 10
Liittynyt: 04 Loka 2005, 10:34
Paikkakunta: Vantaa

Re: taunus 17m 1700 v4

Viesti Kirjoittaja JoneP »

Moi,

17M ja 20M malleissa on eroa sekä jarruissa että jousissa. Etujouset ovat paksummalla langalla, koska V6 on painavampi kuin V4. 20M malleissa on isommat 10" takajarrurummut. 20M on myös varustettu jarrutehostimella, mitä 17M mallissa ei vakiona ole. Motomobil.com sivuja kannattaa selailla englanniksi, jos saksa ei suju. Esim. http://www.motomobil.com/fileadmin/Kata ... glisch.htm sivulla 53 ja 54 on kerrottu tuo takajarrujen ero.

M-Ford kerhon puolella on enemmän tietoa näistä vanhemmista http://z9.invisionfree.com/mkerho/index ... fd&act=idx
Kannattaa rekisteröityä, näkee sitten ne kaikki keskustelualueet.

Joskus olen omaani (joka ei vieläkään ole liikenteessä) miettinyt tuota koneen vaihtoa, mutta reaaliteetit ovat enemmän V4:n puolella. Kevyempi moottori, jota hieman virittämällä ollaan lähes vakio-V6:n teholukemissa. Saabbikerhon sivuja tutkimalla löytyy paljon tietämystä V4:n virityksestä (92-96 mallit) http://foorumi.saabclub.fi/viewforum.php?f=10 Onhan siinä kutosessa oma viehätyksensä, mutta sitten pitää saada myös enemmän iskutilavuutta kuin 2 litraa.

Haynes korjausopasta ei ole, mutta joskus on myynnissä tälläisiä ruotsinkielisiä "Meka med bilen Taunus 17M - 20M" oppaita: http://www.tradera.com/item/343669/2485 ... s-17m-20-m
Avatar
Jsp
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Joulu 2015, 19:57
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: taunus 17m 1700 v4

Viesti Kirjoittaja Jsp »

Mutta eikös saabissa ollut essexin kone eikä taunuksen kone?
-67 Ford 20M P5 Taunus 2d Sedan
JoneP
Viestit: 10
Liittynyt: 04 Loka 2005, 10:34
Paikkakunta: Vantaa

Re: taunus 17m 1700 v4

Viesti Kirjoittaja JoneP »

Saab 96:ssa on saksalainen "Cologne / Köln" V4. Capreissa, Transiteissa ja Granada / Consuleissa on sekä saksalaista että englantilaista V-moottoria riippuen kokoonpanomaasta, versiosta yms. Colognessa virranjakaja on moottorin takapäässä, Essexissä edessä.

V4 poraus isommaksi, esim 1815ccm ja muutenkin osaa kuin tässä kuvassa, niin alkaa liikkua V4:n voiminkin 8) http://lh5.ggpht.com/_10wykH9T5yE/SfDW0 ... imgmax=800
Vastaa Viestiin