Lämpöonkelmia!!!

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Tuhnus
Viestit: 155
Liittynyt: 22 Joulu 2004, 20:43
Paikkakunta: Lempäälä

Lämpöonkelmia!!!

Viesti Kirjoittaja Tuhnus »

Rupee oleen jäähdytin tiensä päässä, hivenen vuotaa ja on ilmeisesti tukkoinen. Millaisi jäähdyttimiä porukalla on Taunuksissaan jotta lämmöt pysyis kurissa myös liikennevaloissa!? :roll:

Tekniikkana on 2.8 Sierran kuutonen eli lämpöö riittää..
Taunus Coupe GXL 2.8i V6 -74
Ford LTD Brougham 429cid -73
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

mulla on kyllä ihan vakio jäähdytin ja sellanen pikku
puhallin.. ei oo edes muoveja ympärillä ja hyvin pysyy viileenä..

tosin farmari kyllä keittää helposti mut eipä oo vielä
tullu tutkittua... :lol: :lol:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Pj
FTC Puheenjohtaja
Viestit: 1263
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 17:06

Re: Lämpöonkelmia!!!

Viesti Kirjoittaja Pj »

Tuhnus kirjoitti:Rupee oleen jäähdytin tiensä päässä, hivenen vuotaa ja on ilmeisesti tukkoinen. Millaisi jäähdyttimiä porukalla on Taunuksissaan jotta lämmöt pysyis kurissa myös liikennevaloissa!? :roll:

Tekniikkana on 2.8 Sierran kuutonen eli lämpöö riittää..
Kyllä se vakio syyläri riittää 2.8 koneellekkin, kunhan on muuten ok, pillit auki, eikä töhnänen jne.
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

ainakin mulla autto kun nostin konepellin taka reunaa ylös päin...
eli käytännössä pyörän mutterit konepellin ja saranoiden väliin.. :lol: :lol:
tipahti viisari n.4mm 8)
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Tuhnus
Viestit: 155
Liittynyt: 22 Joulu 2004, 20:43
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Tuhnus »

Tarvinee irroitella jäähdytin ja yrittää puhdistella sitä, josko vaihtais samalla uuden termostaatin. Maantienopeuksilla pysyy lämmöt ihan hyvänä lämpösinäkin päivinä, mutta heti kun joutuu hivenen pitempään oleen paikoillaan niin on lämmöt tapissa ja meinaa keittää. :x

Edelliselle koneelle (2.0 V6) riitti viä hienosti toi vanha jäähdytin vaikka onkin aikas haperon oloinen ja hivenen hikoileekin nestettä..
Nii ja ropellina on Sierran viskotuuletin tarviikohan se toimiakseen kunnolla ympärillensä semmoisen "tunnelin".??

Tarvii varmaan toivoo paljon kylmiä kesäpäiviä, et voi kruisailla kaupungissakin. :wink: :D
Taunus Coupe GXL 2.8i V6 -74
Ford LTD Brougham 429cid -73
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Oisko siinä viskossa vikaa? laita sähköpuhallin...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
veeqs
Viestit: 453
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Mites syylärinkorkin laita pitääkö paineita, tai vuotaako ihan pikkuriikkisen jostain letkusta. Tai termostaattikotelon juuresta.

Itsellä ollut vastaavia oireita autoissa, kun on jäähdytysjärjestelmän paineet päässeet liian pieniksi. Oireina juuri että matka-ajossa lämmöt normaalit ja kaupungissa sitten lämmöt tapissa.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
REPA

Viesti Kirjoittaja REPA »

Visko ja sähkö "tuulettimet" vaativat kyllä sen kehän ympärilleen.On paljon tehokaampi jäähdytys paikoillaan ollessa.Ja jos tuuletin on syylärinedessä pitäisi puhaltaa koneen suuntaan ja jäähdyttimen takana imeä.Termarin voi vaihtaa hieman kylmemmäksi kesäksi.
Miikka
Viestit: 284
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Miikka »

Mulla 2.8 V6, Granadan syyläri ja sähköflekti, anturi alavesiletkussa.

Jäähdyttimen kuntoa en ole koskaan tutkinut sen kummemmin, mutta kyllä lämpöenergiaa tuntuisi koneessa olevan, kun joka kerta esim. liikennevaloissa flekti lähtee pyörimään. Keittänyt ei ole kyllä koskaan. Veden todellisia lämpötiloja en myöskään ole koskaan mitannut.

Etukäteen arvelin, että koneessa "piilevänä" olleet vuotavat kannentiivisteet (joista kirjoittelin muutama viikko sitten) olisivat vaikuttaneet asiaan, mutta ihan samalla tavalla lämmöt nykyään käyttäytyvät kuin ennenkin.
Avatar
Jukkis
Viestit: 185
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Mulla onkin feelgood-lämpömittari, eli nousee vähän vajaaseen puoleen väliin ja pysyy siinä. Ahvenistolla kone keitti ja kiehu melkeen tyhjäks, mutta mittari oli sitä mieltä että ei mitään hätää. :D

Se hyvä puoli valurautakansissa on että ne ei kieroudu ihan pikkujutuista...
-71 Coupe GT
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Konepellin saa nostettua takareunasta ilman kikkailuja... saranoissa on sen verran pelivaraa rungon puolella ;) Ja tämä kikka autto kyllä tosi hyvin.

Syylärin korkkihan on kunnossa? Mulla ois tuolla Ladan syyläri ylimääräsenä ja tämä yksilö menee Taunukseen suoraan. On iso ja tehokas, korkki vain puuttuu.

Sähköflekti ja tälle tuulitunneli? Periaatteessa vois olla parempi kuin visko, jos ilma pääsee konehuoneesta pois esim. kun konepeltiä on nostettu?

Mikä antura sulla on, pitäähän mittari paikkansa?

Itellä vähän samaa vikaa samassa kokoonpanossa, mulla ainakin korkki päästelee hiukan painetta pihalle... ja flektikin näytti lopettavan toimintansa pari päivää sitten :?
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Sämski
Viestit: 117
Liittynyt: 05 Maalis 2005, 22:13
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Sämski »

Joo eilen keitti sit paikallaa ollessa ku säätelin tyhjäkäyntii... Koitin sormella ettei flekti oo juuttun ni tipahtu koko paska. Eli ropelli suli irti. :shock:
Ford Taunus 1.6 -79
Audi 80 2.0E -91 b4
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

vakio syyläri on ihan paska ja liian pieni pistä volvon 240sarjalaisen syyläri, sopii melko helposti ja letkulähdöt oikeissa paikoissa!! :wink:
matalan pudjetin kulkineet...
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

tanari kirjoitti:vakio syyläri on ihan paska ja liian pieni pistä volvon 240sarjalaisen syyläri, sopii melko helposti ja letkulähdöt oikeissa paikoissa!! :wink:
Ladan syyläri sopii myös melko helposti ja virtaa hyvin ja on kestävä..

-vk- ( astriel)
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

nostin omasta konepeltiä ,ja kai se auttoi vähän?
paha sanoa kun ekalla reissulla kiekkamittari sekos,ja lämpömittarikin alko näyttämään mitä sattuu :lol: ..taitaa tuuli heilutella johtoja..
tai sitten kosteus pääsi uusiin paikkoihin..rrkele!
huomenna loppuu leima taas ja korjaukset tekemättä..
tosin aamusta vien laitettavaksi,mutta taitaa janzamar joutua jalkaväkeen
muutamaksi päiväksi..tylsää.
ohjurinkumitkin on kulkenu jo jonkun aikaa mukana,mutta pussissa edelleen..
ja katsastuskonttorikin taitaa olla jo lauantaisin kiinni..
saapas näkee miten saa aikoja.
mutta kaipa tämä tästä...
Taunus Maximus =)
Vastaa Viestiin