Sivu 1/1

Etukelkat ja niiden erot

Lähetetty: 27 Joulu 2014, 21:52
Kirjoittaja raimo
Vanha, moneen kertaan käsitelty aihe, mutta haullakaan en löytänyt selkeetä vastausta.

Eli etukelkkojen / etuakselien erot vm.70-82 välillä?

Ensimmäisissä -73 asti on ne erikokoiset puslat joo ja niiden kiinnitysreiät, mutta entäs muuten? Mielikuvana sanoisin että mun 77 taunuksessa oli etutassuissa reilusti camberia vaikka auto oli normikorkuinen? Ja tuossa nykyisessä 74:ssa on fillarit melko pystyssä, oli auto sitten matala tai korkea.

Tukivarret kaikissa samat? Tukivarsien kiinnityspisteet eri?

Näistä mittaeroista oli ilmeisesti kuvakin jossain, mutta ainakaan löytämäni kuvalinkki ei toiminut enää.

Re: Etukelkat ja niiden erot

Lähetetty: 27 Joulu 2014, 22:25
Kirjoittaja Pj

Re: Etukelkat ja niiden erot

Lähetetty: 28 Joulu 2014, 01:57
Kirjoittaja Samu
ei toimi linkki. ittekin kiinnostais tietää.

Re: Etukelkat ja niiden erot

Lähetetty: 28 Joulu 2014, 02:01
Kirjoittaja Pj
Etusivu > :: KÄYTTÄJIEN GALLERIAT :: > Pj > PU puslien asennus

tuolta löytyy eli vanhasta galleriasta....

Re: Etukelkat ja niiden erot

Lähetetty: 28 Joulu 2014, 11:27
Kirjoittaja raimo
Eli alatukivarsien kiinnityspisteet on uudemmassa leveämmällä.

Missä vaiheessa tämä muutos tuli? Samalla kun korikiinnikkeet muuttuivat, vai? Vai onko näitä etuakseleita useammillakin eri mitoilla?

Re: Etukelkat ja niiden erot

Lähetetty: 28 Joulu 2014, 22:31
Kirjoittaja Polara1970
Tehtaan opus sanoo että Taunus 76/Cortina 77 eteenpäin etukelkka muuttui 74/75 etukelkkaan verrattuna koneen korvallisten, alatukivarsien kiinnityspisteiden (camber), casterin ja aurauskulman osalta. Muissakin osissa pieniä eroja noiden edellä mainittujen muutosten vuoksi, esim. pidemmät raidetankojen päät ja jarruletkut.

74/75 Taunus/Cortina camber +0° 18', caster +2° 45', aurauskulma +1,0 mm.
76 Taunus/77 Cortina camber -0° 54', caster +1° 45', aurauskulma -1,0 mm.

Autobooksin Cortina mk4 kirjassa sanotaan ettei mk4 etuakseliston komponentteja ja speksejä pidä käyttää ennen -76 valmistettuihin malleihin. Autobooksin Cortina mk5 kirjassa sanotaan että mk5 mallin geometria eroaa joiltakin osin aiempiin malleihin verrattuna , eikä oleelliset osat ole vaihtokelpoisia keskenään, joten osia vaihdettaessa on varmistettava että kyseiset osat ovat oikeita tähän malliin.
Mk4 kirjassa camber -0° 54', caster +1° 45', aurauskulma nollasta miinus kahteen millimetriin.
Mk5 kirjassa camber -0° 54', caster +1° 00' - +3° 00', aurauskulma nollasta miinus kahteen millimetriin.

Ainakin yllä olevien kulmien mukaan vaikuttaisi siltä ettei osat muuttuneet enää mk5 malliin. En itse ainakaan ole huomannut että mk2/mk4 ja mk3/mk5 etuakseleissa olisi jotakin eroa (paitsi mk3/mk5 mallissa paksumpi vakaajatanko), mutta en ole tarkemmin noita tutkinutkaan.

Ja jos on silminnähden reilusti camberia, kannattaa tarkistaa alatukivarsien puslat, pultit ja k-palkista pultinreikien kunto. Omassa mk2:ssa oli alatukivarsien pultit kulunut puoliksi poikki ja syönyt myös pultin reiät soikeiksi ulospäin, kun ensimmäisen kerran siihen puslia vaihtelin. Täytin hitsillä reikiä ja vaihdoin uudet pultit uusien puslien kera, jonka jälkeen näyttikin jo melkein normaalilta. :lol:

Re: Etukelkat ja niiden erot

Lähetetty: 29 Joulu 2014, 13:20
Kirjoittaja niceman
Itsellä oli kanssa alatukivarsien pultit puoliksi poikki ja se holkki halennut tukivarresta joten oli reilusti camperia...
Uudet holkit, puslat ja pultit niin tuli hyvä, parempi kun orginaali kun puslat toivottavasti ovat paremmat.

Re: Etukelkat ja niiden erot

Lähetetty: 29 Joulu 2014, 15:04
Kirjoittaja raimo
Okei, hienoa, Polaralle kiitokset tiedoista!

Eli voisin siis kuvitella, että tuossa mun -74:ssa on erilainen kelkka kuin uudemmissa. Täytyy hommaa tuollainen uudemman mallin palkki ja vertailla.

Re: Etukelkat ja niiden erot

Lähetetty: 29 Joulu 2014, 23:18
Kirjoittaja Mois
Mullakin on johonkin laitettu kuva noista etukelkan mitoista, mut en muista et laitoinko sen Facebookiin?

Re: Etukelkat ja niiden erot

Lähetetty: 30 Joulu 2014, 01:38
Kirjoittaja Samu
niceman kirjoitti:Itsellä oli kanssa alatukivarsien pultit puoliksi poikki ja se holkki halennut tukivarresta joten oli reilusti camperia...
Uudet holkit, puslat ja pultit niin tuli hyvä, parempi kun orginaali kun puslat toivottavasti ovat paremmat.
kuulostaa toi reilu camberi ikävän tutulta, mutta itellä se ilmeni vasta kun vaihdoin madallusjouset takas vakioiksi. ja hyvin sillä on sen jälkeen ajanut sen vähän mitä vanhat moottorit on kestänyt.

Re: Etukelkat ja niiden erot

Lähetetty: 30 Joulu 2014, 03:46
Kirjoittaja niceman
Samu kirjoitti:
niceman kirjoitti:Itsellä oli kanssa alatukivarsien pultit puoliksi poikki ja se holkki halennut tukivarresta joten oli reilusti camperia...
Uudet holkit, puslat ja pultit niin tuli hyvä, parempi kun orginaali kun puslat toivottavasti ovat paremmat.
kuulostaa toi reilu camberi ikävän tutulta, mutta itellä se ilmeni vasta kun vaihdoin madallusjouset takas vakioiksi. ja hyvin sillä on sen jälkeen ajanut sen vähän mitä vanhat moottorit on kestänyt.
Itselle tuli ilmi kun faija katsoi että pyörä heiluu kanttareissa.... =) Eka auto kun oli ja vasta saannut kortin... 20v sitten...

Re: Etukelkat ja niiden erot

Lähetetty: 30 Joulu 2014, 23:21
Kirjoittaja JeeSe
Mullakin taitaa olla eriparia tukivarret keskenään, kun tuli MK3:sen etukelkka laitettua "väliaikaisesti" alle eikä ollu riittävästi ehjiä kummassakaan akselissa.

Joskus katellukin, että ihan kun näyttäis toinen etupyörä olevan jotenkin eritavalla vinossa.
No eipä oo ajoa haitannut yhtään kyllä. :lol:

Re: Etukelkat ja niiden erot

Lähetetty: 31 Joulu 2014, 12:13
Kirjoittaja taunus 78
Mulla on kans tuossa 77:kassa
edestä katottuna renkaat noin / |

Re: Etukelkat ja niiden erot

Lähetetty: 31 Joulu 2014, 13:49
Kirjoittaja Mois
Joo, niin on mun -77 Tanessa myös pyörien alareunat ulonpana ku yläreunat ja MK1 taunuksissa lähes pystysuorassa. Tiedä nyt asitten kumpi on ajon kannalta parempi? Esim. DTM-autoissahan on pyörät ihan kallellaan :D Etukelkkaan on kyl suht helppo tehdä säädöt niille alatukivarsille, tekee vaan kelkan rei-istä pitkulaiset ja joku säätösysteemi siihen väliin, vaikka joku epäkeskoprikka tai vastaava.

Mul oli kans ekaks renkaat noin | \ , mut sillon oli kuskinpuolelta pultti kuluttannu alatukivarrenpuslanholkin puhki ja siitä sillon johtui, toisella puolella oli pusla ehjä.