Inertiakytkin

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Inertiakytkin

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Onko kukaan koskaan pohtinnu, inertia kytkimen laittoa?
Onkohan siinä millainen toimintaperiaate? Joku jousi vai
neste mikä toimii?

Mistähän tälläisen saisi ostettua? Erillisen, eikä mitään integroitua kuten
uusissa autoissa tuppaa olemaan.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Riku
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 03:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Inertiakytkin

Viesti Kirjoittaja Riku »

Vermilion kirjoitti:Onko kukaan koskaan pohtinnu, inertia kytkimen laittoa?
Onkohan siinä millainen toimintaperiaate? Joku jousi vai
neste mikä toimii?

Mistähän tälläisen saisi ostettua? Erillisen, eikä mitään integroitua kuten
uusissa autoissa tuppaa olemaan.
Laiton tohon -79:siin kun muutin sen ruiskulle. Mk2 Mondeosta peräisin oleva kytkin, kahdella ruuvilla kiinni, eikä kovin integroitu. Kytkimen sisällä taitaa olla kuula tms puntti, joka laukaisee sen kun menee riittävällä nopeudella ympäri.
Taunus-82 1,8 Zetec (vaiheessa)
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Inertiakytkin

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Mietin, vaan sitä, että ei vahingossa katkaise polttoaineensyöttöä, toisaalta
taas pitäisi toimia silloinkin kun auto on kupeellaan, että siitä on hyötyä.

Kiihdytysautoissa on tuollainen, mutta en saanu selville, että onko ihan
normaali vai millainen.
Mietin, että miten se reagoi kovassa kiihdytyksessä ylämäessä ja sivuluisussa?
Mitenkä asennus paikka, onko väliä? Käykö peräkontti?
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Re: Inertiakytkin

Viesti Kirjoittaja Hessu »

No eiköhän se laukea kun kiihtyvyys on riittävän suuri että se tulkitaan törmäykseksi. Tuo lienee viritetty niin, ettei mikään autolla ajettaessa saavutettava kiihtyvyys yhdistettynä johonkin tien pinnassa olevaan koloon vielä riitä sitä laukaisemaan.
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Inertiakytkin

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Hessu kirjoitti:No eiköhän se laukea kun kiihtyvyys on riittävän suuri että se tulkitaan törmäykseksi. Tuo lienee viritetty niin, ettei mikään autolla ajettaessa saavutettava kiihtyvyys yhdistettynä johonkin tien pinnassa olevaan koloon vielä riitä sitä laukaisemaan.
Ei, minusta asia on niin että törmäyksessä kytkin ei reagoi ollenkaan. Ainoastaan jos auto on ylösalaisin tai kupeellaan.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
esa
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 21:36

Re: Inertiakytkin

Viesti Kirjoittaja esa »

Vermilion kirjoitti:
Hessu kirjoitti:No eiköhän se laukea kun kiihtyvyys on riittävän suuri että se tulkitaan törmäykseksi. Tuo lienee viritetty niin, ettei mikään autolla ajettaessa saavutettava kiihtyvyys yhdistettynä johonkin tien pinnassa olevaan koloon vielä riitä sitä laukaisemaan.
Ei, minusta asia on niin että törmäyksessä kytkin ei reagoi ollenkaan. Ainoastaan jos auto on ylösalaisin tai kupeellaan.
kyllä se kolarissa laukeaa.
wekku
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Maalis 2007, 16:18
Paikkakunta: JKL

Re: Inertiakytkin

Viesti Kirjoittaja wekku »

Mk2 sedan Sierrassa on inertiakytkin takakontissa varapyöräkotelossa, varomattomasti jos heittää varapyörän takaisin niin saattaa kytkin laueta..
Focus 1.6 STW -03
Sierra 2.0 Turbo -83
Taunus 2.0i Turbo -82
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Re: Inertiakytkin

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Veljen MK4 Escortissa oli tämmönen ja kerran laukesi kuoppasella soratiellä... viimeksi tänään oli lauennu kaverin Sierrasta vaikka erityisemmin autoa ei korjaustöissä oltu liikuteltu ynnä nytkytelty
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Inertiakytkin

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Jaaha, jos niin herkästi reagoi en kyllä autoon tollasta asenna. Meinaan jousitus on sen verran jäykkä, että varmaan laukeaa itsestään.... 220lbs kierre- ja 146lbs lehtijouset... parin tuuman kokonais madalluksella. Jos se ois vain reagoinu suunnanmuutokseen niin sellasen olis voinu
ehkä laittaa turvalaitteeksi.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Re: Inertiakytkin

Viesti Kirjoittaja Hessu »

On teillä autoissa aikamoiset alustat jos normaali ajo vaikuttaa inertiakytkimen mielestä kolaroimiselta :)
Vastaa Viestiin