Sivu 1/1

Silmälaakerin irrotus

Lähetetty: 30 Syys 2014, 13:14
Kirjoittaja Kullanderi
Hermot menee, 4 tuntia jyystäny silmälaakerin ulkokoolia irti. On poralla kavennettu seinämää ja taltoista hakattu päät paskaks mutta se kooli saatana on ja pysyy siellä kampuran päässä. Ei tuu enää mitään mieleen millä kaivaa sitä sieltä... Porata ei oikein enää uskalla että ei tule uraa laakeripesään...

Lähetetty: 30 Syys 2014, 13:21
Kirjoittaja Muurahainen
Joskus irroittanut siten että vaseliinia reikään ja sopiva tuurna perään.
Siihen kun kopsauttaa pullahtaa laakeri ulos.

Lähetetty: 30 Syys 2014, 13:30
Kirjoittaja Kullanderi
Tuossa oli neulalaakeri jossa on ulkokooli. Omatekoisella ulosvetäjällä lähti neulalaakeri "runkoineen" mutta tosiaan se kooli jäi... eipä kehtais enää hakata tappia kiinni tuonne kooliin kun ne seinämät ei ole enää tasapaksut... kumpa oiskin ollu pelkkä neulalaakeri ilman koolia... millähän tuon nyt saatana tuolta kaivaa pois

Lähetetty: 30 Syys 2014, 13:34
Kirjoittaja p3
Puhki vaan se ulkokooli, ei se pien naarmu sielä pesässä mitään haittaa kun ei sen laakerin ole tarkotus sitä vasten pyöriä vaan kytkinakselin pää pyörii laakerin sisällä. Jotain sitkasta rasvaa uuteen laakeriin.

Lähetetty: 30 Syys 2014, 13:36
Kirjoittaja Kullanderi
Pitänee kohta vielä mennä nujuamaan sen kanssa...

Lähetetty: 30 Syys 2014, 15:32
Kirjoittaja Kullanderi
Porasin koolia lisää ja meni vahingossa läpi, oli edelleen erittäin tiukassa. Taltan päästä muotoilin kuperan ja ohuen niin lähtihän se mutta ura jäi sinne laakeripesään. Jos nyt hajottaa tuon laakerin sen uran takia niin täytyy sitten teetättää tuommonen koolilla oleva neulalaakeri. Varmaan normaali laakerirasva käy? Litiumpohjaista Teboil Multipurpose Greasea löytyy jossa käyttölämpötila -30...120.

Tosiaan tästä tuli hyvä topic, jos jollakin on vastaisuudessa samoja ongelmia. En ainakaan haulla löytänyt vastaava

Lähetetty: 01 Loka 2014, 00:18
Kirjoittaja Riku
Kullanderi kirjoitti:Jos nyt hajottaa tuon laakerin sen uran takia niin täytyy sitten teetättää tuommonen koolilla oleva neulalaakeri.
Et kai sinä ole kampiakselin päähän laittamassa neulalaakeria, missä ei ole ulkokoolia?

Lähetetty: 01 Loka 2014, 08:31
Kirjoittaja Kullanderi
Tämähän on siis kytkinakselin tukilaakeri. Niin on ainakin moni neuvonut tuommosen neulalaakerin sinne laittamaan niin tällä foorumilla ja fb-ryhmässä.

edit. niin ja jos joku löytää 15x19 kokosen neulaholkin niin laitan kyllä mielelläni semmosen :wink:

Lähetetty: 01 Loka 2014, 10:32
Kirjoittaja isoatlas
Toinen vaihtoehto on pronssihela.

Lähetetty: 01 Loka 2014, 15:18
Kirjoittaja Samu
Riku kirjoitti:
Kullanderi kirjoitti:Jos nyt hajottaa tuon laakerin sen uran takia niin täytyy sitten teetättää tuommonen koolilla oleva neulalaakeri.
Et kai sinä ole kampiakselin päähän laittamassa neulalaakeria, missä ei ole ulkokoolia?
ja miksi näin ei kannattaisi?? itellä ainakin oli ongelmana ettei löytyny koolilla olevaa sopivan kokosta.

Lähetetty: 01 Loka 2014, 18:13
Kirjoittaja Riku
Samu kirjoitti:
Riku kirjoitti:
Kullanderi kirjoitti:Jos nyt hajottaa tuon laakerin sen uran takia niin täytyy sitten teetättää tuommonen koolilla oleva neulalaakeri.
Et kai sinä ole kampiakselin päähän laittamassa neulalaakeria, missä ei ole ulkokoolia?
ja miksi näin ei kannattaisi?? itellä ainakin oli ongelmana ettei löytyny koolilla olevaa sopivan kokosta.

Ei ole tuo kampiakselin pään poraus tarkoitettu olemaan suoraan laakerin neuloja vasten. Pinnanlaatu ei riitä siihen, eikä välttämättä kovuus. Joko laakeri tai kampiakseli rupeaa kulumaan sieltä.

Lähetetty: 01 Loka 2014, 19:07
Kirjoittaja Kullanderi
Ite en myöskään löytäny sopivan kokosta neulaholkkia Ennglannista enkä Saksasta... oisko motomobililla ollu mutta jossain oli et sikahintanen

Lähetetty: 01 Loka 2014, 20:24
Kirjoittaja Mois
On tota tommosta laakerikehää jo useampi käyttänny onnistuneesti :) Pronssihela tosiaan yks vaihtoehto tai sitte kampiakselin silmälaakerin reiän suurentaminen tai kytkinakselin ohentaminen.
Noissa vanhemmissa kutosissa kun on se kampiakselin silmälaakerin reikä 19 mm mittanen ja V6 Type9 laatikon kytkinakselinpää 15 mm paksu, niin sopivaa silmälaakeria ei noilla mitoilla löydy. Pronssiheloja tais löytyä valmiina, Gepardilta ainakin jotain heloja joskus ostin :lol:

Löytyhän noita kaikennäkösiä pronssipuslia, tossa käypänen tähän kyseiseen tapaukseen:

http://www.motomobil.com/gearbox-manual ... 743-1.html

Ja tossa muita konversioita :lol:

http://www.motomobil.com/gearbox-manual ... 110-2.html

http://www.burtonpower.com/spigot-beari ... 95874.html

http://www.motomobil.com/gearbox-manual ... 742-4.html

Leivälläkin voi onnistua :lol: http://youtu.be/dfDV982g4XM

Lähetetty: 02 Marras 2014, 11:37
Kirjoittaja heka
Äänet tuolle "muurahaisen" keinolle, meillä on ollut type9 askista laikattu kytkinakseli tallilla kytkimen sovitusta varten ja myös muutaman kytkinakselin ulkokoolillisen neulalaakerin tuolla lyönyt irt. Kyllä ne väljemmälläkin akselilla on irronnut kun vaan on tarpeeksi paksu vaseliini ja sitä tappia lyö esim siplexillä kunnolla, ei siis mitään silittelyä :lol: Suoja lasit ei sit oo pahitteeks, saattaa sieltä nimittäin hiukan se vaseliinkin lentää samalla :wink: