taunus sammuilee

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Ford
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Marras 2004, 21:38

taunus sammuilee

Viesti Kirjoittaja Ford »

on ollu jo pidemmän aikaa sellanen vika että kone sammuu kun on kylmä, eli ei pysy tyhjäkäynnillä. automaattiryypyn säätöjä oon kokeillu kaikenlaisia. siellä on 3 lovea johon jousen voi laittaa ja sitten sitä koko systeemiä voi hieman kääntää. jos pistää alimpaan rakoon (vai oliko se ylin) mutta kuitenkin se missä läppä olisi mahdollisimman kiinni kone kylmänä, niin kone saa niin vähän ilmaa ettei koko lähde käyntiin. sitten jos laittaa keskimmäiseen niin lähtee käyntiin mutta ei pysy pitkään käynnissä. tyhjäkäyntiä voisi tietysti nostaa mutta sitten menee yli 1000 kierroksen. sytytysvehkeet pitäs olla aika lailla kunnossa,

vaihdettu on 2 viime vuoden aikana:

- puola+johto
- tulpat ja johdot
- virranjakajan kansi, kondensaattori, pyörijä sekä kärjet

välillä tekee sitten sellasta että kuuluu vaan "pätsk!" ja kone sammuu.
saattaa olla ihan joku selvä vika mutta en kyllä itse tiedä mikä tässä on. ainut mitä voisin epäillä on kaasari, jos se reistailee ja toimii miten sattuu. viimeks päästöt oli 4.4 ja jotain 90, vois kai säädellä vähän paremmaks.
seos on vähän reilu 1.5 kierrosta auki ja tyhjäkäynti sen verran että on alle 1000 kierrosta, muistaakseen jotain 900 hujakoilla pyörii.

oliskohan siinä tullut sitten moka kun kaasarin säätöjä tein kone vielä hieman kylmänä. se olis kai pitänyt olla käyntilämmin kun niitä tekee..
tai itseasiassa en muista oliko se jo käyntilämmin, jonkin verran se oli jo pyörinyt mutta saattoi olla vielä niin ettei termostaatti ollut auennut.

ps. onko suurtehopuolasta käytännössä mitään hyötyä, jos hankkis sellasen ja jotkut 3-piste tulpat? tulis varmaan parempaa kipinää ainakin.
sitten mitäs sellasen puolan asennus asettaa lisävaatimuksia muille sähkövehkeille?
sale
Viestit: 290
Liittynyt: 15 Loka 2004, 12:45
Paikkakunta: Anneyron, Rhone Alpes, France

Viesti Kirjoittaja sale »

Automaattiryypyn pitäisi nostaa "kylmätyhjäkäynnin" kierrokset kylmänä startatessa n 1600rpm. Ja se tapahtuu sillä kaasuvivussa olevalla "metallipalalla", jossa on 3 porrasta, joista se tyhjäkäynti putoaa sitä mukaa kun kone lämpiää. Itsellä oli automaattiryyppy myös epäkunnossa, mutta purkasin koko kaasarin ja samalla herkistelin ryyppysysteemin ja johan pelaa virheettömästi. Joku daiju oli poistanu koko systeemin käytöstä varmaan siksi, kun vie kuulemma liikaa pensaa ryyppy päällä.

Ryypin toimintahan on helposti tsekattavissa. Kylmällä koneella kääntää kaasuvipua, niin samalla pitäis rikastinläppä kääntyä kiinni ja em. metallipala liukua kaasuvivussa niin, että tyhjäkäynti nousee. Tietty normi sytkän ja seoksen säädötkin vaikuttaa kylmän koneen sammuiluun. Varsinkin jos sytkä on liian myöhäsellä.

Kyllä sen taunuksen pitäis toimia ihan omalla puolalla ja normitulpilla sekä kylmänä, että kuumana. Ainakin vakiokunnossa olevalla pannulla. Virivehkeet on sitten luku erikseen.
- Harraste: 1972 Lincoln Continental Mark IV coupe MR /näyttely -
- Käyttöauto: 2020 Lexus IS300h F Sport -
- Käyttöauto II: 2019 RAM 1500 Laramie HEMI 5.7 -
- Vene: RaisSport 530DC + Mercruiser 470 ( 200hv ) -
- Mökkivene: 1990 Bayliner Capri 1950 -
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Ite joskus purin DGAV Weberistä ton automaattiryypyn ja totesin että se on helvetin hyvä systeemi, kunhan se on kunnossa ja oikein säädetty, eli pura se ja tarksta kaikki ;) Hommakaan ei ollut iso ja ohjeet on muistaakseni korjausoppaassa. Porukka pilaa nuo systeemit sillä kun ne ei jaksa niitä huoltaa ja sitten väännetään säädöt kaakkoon.

Saako tuon läpän helposti irti jos kokeilee kokonaan ilman imua? Suurtehopuolasta saati "paremmista" tulpista ei taida olla kyllä mitään hyötyä, ellet laita kärjetöntäjakajaa.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Vastaa Viestiin