Taunus 1.6 -79 käyntiongelma

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Tane79
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Touko 2014, 13:50

Taunus 1.6 -79 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Tane79 »

Moi!
Mulla siis otsikon auto kiinteäkurkkuisella kaasarilla. Mikä voi olla vikana, kun ilmanpuhdistinta on pidettävä talviasennossa lähes koko ajan? Vain jos lämpötila on n. 20 tai enemmän voi laittaa sen kesäasentoon. Jos on hiukankin kylmempää, auto pätkii ajossa. Talviasennossa toimii normaalisti.
Kiitos etukäteen vastauksista!

Terveisin Timo
Avatar
Polara1970
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Tammi 2009, 04:51

Viesti Kirjoittaja Polara1970 »

Moi.
Et kertonut pätkiikö vain tasaista vauhtia ajaessa, kiihdyttäessä vai kummassakin tilanteessa, mutta vaikuttaisi äkkiseltään olevan hivenen laihalla. Oletko tarkistanut ettei ole imuvuotoja? Onko kaasari 1,6:sen oma, ettei siihen ole vaihtunut jonkin muun kokoisen koneen kaasari, jolloin suuttimet mahdollisesti väärää kokoa tuolle koneelle? Tarkista sytytyksen ajoitus, jakajan keskipakoennakon säätömekanismin toiminta, ettei jumita, ja alipaine-ennakon säätökellon toiminta. Tosin alipaine-ennakon puuttuminen ei yleensä vaikuta toimintaan niin paljoa että aiheuttaisi pätkimistä (osakaasulla ajaessa, muuhun se ei vaikuta). Ja sen jälkeen jos kaasarissa on vaijerikäyttöinen ryyppy, laita putsari kesäasentoon, jos pätkii, niin laita vähän kerrallaan ryyppyä päälle ja kuulostele loppuuko pätkiminen missään vaiheessa. Jos loppuu, niin silloin melko varmasti kaasarissa vikaa esim. bensan pinta liian alhaalla, jossakin imuvuoto tai sitten liian pienet suuttimet (ehkäpä pienemmästä koneesta otettu kaasari). Onkos auto ollut ajamattomana pitemmän aikaa? Nykybensa on huonoa säilymään pitkiä aikoja ja kaasuttimeen kuivuessaan voi tukkia kanavia/suuttimia. Onko tankilta tuleva polttoainelinja missä kunnossa, ettei letku ole haprastunut (nykyisiä letkuja saa olla vaihtamassa turhankin usein) jolloin bensan sekaan tulee ilmaa eikä pumppu saa pumpattua tarpeeksi bensaa kaasariin. Myös pumpun kunto kannattaa tarkistaa, onko bensanpaine riittävä.
Siinäpä noin aluksi mitä äkkiseltään juolahti mieleen, toivottavasti näistä olisi apua. :)
Tane79
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Touko 2014, 13:50

Viesti Kirjoittaja Tane79 »

Kiitos paljon Polara1970 erittäin asiantuntevasta ja perusteellisesta vastauksesta!
Tarkistan seuraavaksi mainitsemasi vinkit.
Auto nykii tosiaan osakaasulla, aivan samalla tavalla kuin, jos on unohtanut talven tullen kääntää imuilman talviasentoon. Sytytyksen ja seoksen olen tarkistanut.
Autosta sen verran, että se on ollut meillä uudesta asti, kilometrejä n. 350 000, toinen moottori menossa, museorekkarissa. Kaasutinta ei ole koskaan avattu ja siinä on vielä alkuperäinen automaattiryyppy ja bensapumppu. Myöskin bensaputket ovat alkuperäisiä.

Terveisin Timo
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Voisko olla myös kaasuläppäakseli jo sen verran väljä et sieltä imee lisäilmaa ja siks käy laihalla ja nykii :) Oisko niin, et kun saa lämmintä imuilmaa, niin menee laihemmalla seoksella nykimättä :D
Tai toi kaasuläpän väljyys ei varmaan vaikuta kuin tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla ajaessa, näin luulisin mitään sen enempää tietämättä :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Tane79
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Touko 2014, 13:50

Viesti Kirjoittaja Tane79 »

Tuo on totta, kaasuläppäakselissa on pieni välys. Olen sen huomannut, kun voitelen automaattiryypyn vivuston vuosittain. ja pintakaasulla tuota nykimistä juuri tapahtuu. Tarkistetaan tämäkin.
Kiitoksia! :D
T.Timo
Avatar
Polara1970
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Tammi 2009, 04:51

Viesti Kirjoittaja Polara1970 »

Tane79 kirjoitti:Kiitos paljon Polara1970 erittäin asiantuntevasta ja perusteellisesta vastauksesta!
Tarkistan seuraavaksi mainitsemasi vinkit.
Auto nykii tosiaan osakaasulla, aivan samalla tavalla kuin, jos on unohtanut talven tullen kääntää imuilman talviasentoon. Sytytyksen ja seoksen olen tarkistanut.
Autosta sen verran, että se on ollut meillä uudesta asti, kilometrejä n. 350 000, toinen moottori menossa, museorekkarissa. Kaasutinta ei ole koskaan avattu ja siinä on vielä alkuperäinen automaattiryyppy ja bensapumppu. Myöskin bensaputket ovat alkuperäisiä.

Terveisin Timo
Ole hyvä. :) Vieläkö on sama oire, vai saitko korjattua?
Hmm, noin 35 vuotta kaasari aukaisematta, olisikohan jo sitten aika ehkä kurkistaa kaasarin sisälle? Samalla saisi tarkistettua bensan pinnan ym. toiminnot.
Jos nykii pelkästään osakaasulla, niin tulee mieleen että toimiiko kaasarissa power valve oikein (jos bensan pinta ok). En tiedä tuon venttiilin oikeaa suomenkielistä nimeä, mutta Holleyssa tuota samaa tehtävää hoitavaa osaa kutsutaan power valveksi, niin onko se sitten voimaventtiili?

Ainakin tuossa omassa Taunuksessa suurin osa bensalinjasta on muoviputkea, joka näkyy hyvin kestävän ajan hammasta, ainoastaan päissä olevat kumiletkut on täytynyt vaihtaa jonkin kerran. Yksi huono puoli tuossa muoviputkessa on, ettei passaa hirveen tiukkaan laittaa klemmaria, sillä muovi antaa periksi ja supistaa putken siltä kohdin. Itse toissakesänä ihmettelin kun meno ei maittanut enää 2500 kierroksen jälkeen, eikä autolla pystynyt ajamaan muutenkaan kuin maksimissaan ¼ kaasulla, muuten hyytyi. Syyksi paljastui myöhemmin se, että klemmarin kohdalta oli bensalinja supistunut noin 3-4mm kokoiseksi, päälle päin näytti olevan ok. Voi ehkä olla parempi etten enää tarkistele tietyin väliajoin noita klemmareita, niin ei pääse supistumaan uudemman kerran.
Vastaa Viestiin