Tasavirtalaturin 6V/12V testaus / korjaus for dummies

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

esko
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Touko 2005, 20:01
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja esko »

[quote="samiharju"]Laturi kävi itseäni viisaammalla miehellä perusremontissa, latasi sen jälkeen 11 volttia mutta edelleen miinusta... Vaikka kuinka kauan käyttää autoa ja räpsiiä virtaa laturin napoihin, ei napaisuus käänny.

Tänään otin laturin TAAS irti, purkasin atomeisksi, käänsin kenttäkäämin johdot ristiin ja kasasin laturin. Nyt sain jo irtolaturin porakoneella pyörittäen näyttämään oikean laista (positiivista) jännitettä kun sitä pyöritti myötäpäivään. Vaan kun laitoin laturin autoon kiinni, se latasi taas negatiivistä, eikä "opettaminen" plusjännitteellä auttanut.

what next? mä oon oikeasti aivan pihalla, heti kun luulin olevani vähäsen jyvällä, huomasinkin taas etten ymmärrä tästä mitään.[/quote]

Googlella on paljon juttua tasavirta latureista.Olisko niistä apua.
esko
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Touko 2005, 20:01
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja esko »

[quote="esko"][quote="samiharju"]Laturi kävi itseäni viisaammalla miehellä perusremontissa, latasi sen jälkeen 11 volttia mutta edelleen miinusta... Vaikka kuinka kauan käyttää autoa ja räpsiiä virtaa laturin napoihin, ei napaisuus käänny.

Tänään otin laturin TAAS irti, purkasin atomeisksi, käänsin kenttäkäämin johdot ristiin ja kasasin laturin. Nyt sain jo irtolaturin porakoneella pyörittäen näyttämään oikean laista (positiivista) jännitettä kun sitä pyöritti myötäpäivään. Vaan kun laitoin laturin autoon kiinni, se latasi taas negatiivistä, eikä "opettaminen" plusjännitteellä auttanut.

what next? mä oon oikeasti aivan pihalla, heti kun luulin olevani vähäsen jyvällä, huomasinkin taas etten ymmärrä tästä mitään.[/quote]

Googlella on paljon juttua tasavirta latureista.Olisko niistä apua.[/quote]

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=227.0
esko
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Touko 2005, 20:01
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja esko »

[quote="esko"][quote="esko"][quote="samiharju"]Laturi kävi itseäni viisaammalla miehellä perusremontissa, latasi sen jälkeen 11 volttia mutta edelleen miinusta... Vaikka kuinka kauan käyttää autoa ja räpsiiä virtaa laturin napoihin, ei napaisuus käänny.

Tänään otin laturin TAAS irti, purkasin atomeisksi, käänsin kenttäkäämin johdot ristiin ja kasasin laturin. Nyt sain jo irtolaturin porakoneella pyörittäen näyttämään oikean laista (positiivista) jännitettä kun sitä pyöritti myötäpäivään. Vaan kun laitoin laturin autoon kiinni, se latasi taas negatiivistä, eikä "opettaminen" plusjännitteellä auttanut.

what next? mä oon oikeasti aivan pihalla, heti kun luulin olevani vähäsen jyvällä, huomasinkin taas etten ymmärrä tästä mitään.[/quote]

Googlella on paljon juttua tasavirta latureista.Olisko niistä apua.[/quote]

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=227.0[/quote]

Tasavirtalaturin herättäminen haulla ilmeisesti löytyy vastauksia.
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Joo, osaan googlata.. Vaan ei auta vaikka sata kertaa lukee kuinka laturi pitää herättää eli polarisoida, kun se ei suostu kääntämään suuntaansa, jos koittaa isoilla kierroksilla ja pitkään antaa virtaa, nousee savu laturista...

Laturissa on pyörimissuuntanuoli myötäpäivään kyllä, eli on oikein päin toimivaa sorttia alunperin.
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Onhan itse säädin ehjä?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Varmaan tämän jo tiedät,mutta lyhyesti,mainitsin
vanhalleFord sähköasentajalle ko.tilanteesta,
tuumas että ei voi ladata negatiivista,auton on
jossain vaiheessa esim.akunvaihdon/latauksen
yhteydessä täytynyt muuttua +maadotteiseksi,ei ole
kuulemma mahdotonta,jos esim.akunjohdot kytketään
väärinpäin...

Menisi niinkin,mutta latausrele ei kestä kauan
väärinkätisyyttä.

Nämä on epäilemättä näin "etätehtivinä"aika haastavia :)
Vastaa Viestiin