Tasavirtalaturin 6V/12V testaus / korjaus for dummies
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Tasavirtalaturin 6V/12V testaus / korjaus for dummies
Minähän en siis ole mikään sähkön suurlähettiläs, joten joudun tälläisiin perusasioihinkin hakemaan tietoa, jota nyt en löytänyt kovinkaan nopeasti. Potilaana 6 volttinen tasavirtalaturi (Taunus Transit -64). Osaisiko joku kertoa selkokielellä minulle ja muille asian kanssa ihmetteleville mitä kaikkea tulee testata vikaa etsiessä. Saman ohjeethan pätevät myös 12V laturiin..
Havaintoja omasta tapauksestani:
-Latausvalo palaa vikaa ilmoittaen auton käydessä. Uusi 6V akku, jonka jännite akkulaturilla täyteen ladattuna on n 6,6-6,7 volttia on auto sitten käynnissä tai ei.
-Laturissa (Bosch) terminaalit D+ ja DF, jonka lisäksi laturin runkoon menee miinus (D- ?)
-Ymmärsin, että latausrele käytännössä yhdistää D+ ja DF -navat tarvittaessa, jolloin laturin pitäisi ladata -> oikosulkemalla laturin navat D+ ja DF ei se vieläkään lataa.
Tästä päättelin itse laturin olevan sökö, joten otin sen irti ja purkasin osiksi, joka sinänsä oli helppo homma. Toinen hiili oli aika lailla kulunut, joten viilasin jostain löytämäni hiilet vanhojen tilalle, puhdistin muuten ehjän näköisen laturin ja laitoin kasaan. Kokeilin polarisoida, eli akusta miinuskenkä laturin runkoon eli D- :een, ja plussaa D+ -napaan, mutta mitään ei tapahtunut. Sitten kokeilin antaa plussaa myös DF -napaan sekä lopulta samanaikaisesti D+:aan ja DF:ään, mitään ei tapahtunut. Jollain tapaa tuo kai pitäisi saada pyörimään kuin sähkömoottori, jos siis on kunnossa.
Mitä nyt seuraavaksi? Mitä mittaan ja miten, millaisia tuoksia pitäisi saada?
Havaintoja omasta tapauksestani:
-Latausvalo palaa vikaa ilmoittaen auton käydessä. Uusi 6V akku, jonka jännite akkulaturilla täyteen ladattuna on n 6,6-6,7 volttia on auto sitten käynnissä tai ei.
-Laturissa (Bosch) terminaalit D+ ja DF, jonka lisäksi laturin runkoon menee miinus (D- ?)
-Ymmärsin, että latausrele käytännössä yhdistää D+ ja DF -navat tarvittaessa, jolloin laturin pitäisi ladata -> oikosulkemalla laturin navat D+ ja DF ei se vieläkään lataa.
Tästä päättelin itse laturin olevan sökö, joten otin sen irti ja purkasin osiksi, joka sinänsä oli helppo homma. Toinen hiili oli aika lailla kulunut, joten viilasin jostain löytämäni hiilet vanhojen tilalle, puhdistin muuten ehjän näköisen laturin ja laitoin kasaan. Kokeilin polarisoida, eli akusta miinuskenkä laturin runkoon eli D- :een, ja plussaa D+ -napaan, mutta mitään ei tapahtunut. Sitten kokeilin antaa plussaa myös DF -napaan sekä lopulta samanaikaisesti D+:aan ja DF:ään, mitään ei tapahtunut. Jollain tapaa tuo kai pitäisi saada pyörimään kuin sähkömoottori, jos siis on kunnossa.
Mitä nyt seuraavaksi? Mitä mittaan ja miten, millaisia tuoksia pitäisi saada?
Itse en osaa auttaa yhtään, mutta kysyppä tuon linkin "6voltin mieheltä" osannee auttaa
http://z9.invisionfree.com/mkerho/index ... topic=1040
http://z9.invisionfree.com/mkerho/index ... topic=1040
The error returned was:
You do not have permission to view this topic
You do not have permission to view this topic
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Ilmeisesti sovitit sinne jonkun verkkovirtavehkeen hiiliä? Joo ei tosiaan toimi semmosilla, ovat vastukselliset...
Mertie pub & 3D
jeddah, juuri tämänlaista tietoa kaivataan!
joo nyt siis pyörii, mjutta väärin päin. eli miten sen nyt saa vaihtamaan suuntaa? oon kokeillut seuraavilla konsteilla laturi mekaanisesti kiinni autossa:
-DF ja D+ johdot irti laturista, molemmista navoista vuotorellen nollaus runkoon, sitten plussalla räpsäystä molempiin napoihin vuorotellen
-Sama hoito auto käynnissä että pyörii valmiiksi oikein päin
-Yhtä aikaa sähköä molempiin napoihin
-DF ja D+ paikallaan samat kokeilut, sekä käynnissä että sammuksissa
Mikään noista ei käännä pyörimissuuntaa. Lataustavalo kirkastuu kun auton käynnistää, ja latausjännite on negatiivinen.
joo nyt siis pyörii, mjutta väärin päin. eli miten sen nyt saa vaihtamaan suuntaa? oon kokeillut seuraavilla konsteilla laturi mekaanisesti kiinni autossa:
-DF ja D+ johdot irti laturista, molemmista navoista vuotorellen nollaus runkoon, sitten plussalla räpsäystä molempiin napoihin vuorotellen
-Sama hoito auto käynnissä että pyörii valmiiksi oikein päin
-Yhtä aikaa sähköä molempiin napoihin
-DF ja D+ paikallaan samat kokeilut, sekä käynnissä että sammuksissa
Mikään noista ei käännä pyörimissuuntaa. Lataustavalo kirkastuu kun auton käynnistää, ja latausjännite on negatiivinen.
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... fa8ebe09f9
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=1519
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=1519
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Laturi kävi itseäni viisaammalla miehellä perusremontissa, latasi sen jälkeen 11 volttia mutta edelleen miinusta... Vaikka kuinka kauan käyttää autoa ja räpsiiä virtaa laturin napoihin, ei napaisuus käänny.
Tänään otin laturin TAAS irti, purkasin atomeisksi, käänsin kenttäkäämin johdot ristiin ja kasasin laturin. Nyt sain jo irtolaturin porakoneella pyörittäen näyttämään oikean laista (positiivista) jännitettä kun sitä pyöritti myötäpäivään. Vaan kun laitoin laturin autoon kiinni, se latasi taas negatiivistä, eikä "opettaminen" plusjännitteellä auttanut.
what next? mä oon oikeasti aivan pihalla, heti kun luulin olevani vähäsen jyvällä, huomasinkin taas etten ymmärrä tästä mitään.
Tänään otin laturin TAAS irti, purkasin atomeisksi, käänsin kenttäkäämin johdot ristiin ja kasasin laturin. Nyt sain jo irtolaturin porakoneella pyörittäen näyttämään oikean laista (positiivista) jännitettä kun sitä pyöritti myötäpäivään. Vaan kun laitoin laturin autoon kiinni, se latasi taas negatiivistä, eikä "opettaminen" plusjännitteellä auttanut.
what next? mä oon oikeasti aivan pihalla, heti kun luulin olevani vähäsen jyvällä, huomasinkin taas etten ymmärrä tästä mitään.
Nyt alkaa jotenkin kuulostaa siltä, että sulla on plussamaadotteisen vehkeen laturi siinä, tai sitten kytketty plussamaadoitteiseksi... Ja tarkemmin funtsittuna, eikös tuon ajan Britti-Fordeissa käytettykin plussamaadotteista sähkösysteemiä?
Mertie pub & 3D
Muistan kun joskus vuosia sitten asenneltiin pariin tarktoriin uudet tasavirtalaturit, niin ne kävi sekä plus että miinusmaadoitteisiin ajoneuvoihin. Niis oli ohjeet mukan miten ne sai muutettuu ja tääl on niit ohjeitakin ollu, mut ei jostain syystä oo alkannu toimimaan...jeddah kirjoitti:Nyt alkaa jotenkin kuulostaa siltä, että sulla on plussamaadotteisen vehkeen laturi siinä, tai sitten kytketty plussamaadoitteiseksi... Ja tarkemmin funtsittuna, eikös tuon ajan Britti-Fordeissa käytettykin plussamaadotteista sähkösysteemiä?
Tuolla lisää juttua
http://sfnet.harrastus.autot.tee-itse.n ... isoinnista
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98