Vilkku kateissa.

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

apukuski
Viestit: 145
Liittynyt: 10 Elo 2011, 12:12
Paikkakunta: Ylivieska

Vilkku kateissa.

Viesti Kirjoittaja apukuski »

Nyt on niin hämmentävä vika että aivan pakko jakaa muille kanssa eläjille. Tovi sitten herkesi kuskin puolen etuvilkku toimimasta. Vikaa koitettiin tietysti ensin korjata vaihtamalla polttimo --> ei vaikutusta. Mittailin yleismittarilla että virtaa tulee heikonlaisesti 3-4V. Arvelin syylliseksi huonokuntoista vilkunpohjaa, vaihtoon --> Ei vaikutusta. Ei muuta kun piuhoja irti ja kappas virta edelleen heikkoa. Seuraavaksi etsimään syyllistä releen pistokkeesta ei mäitään näkyvää sielläkää. Kun releen pohjasta mittaa niin toiseen napaan tulee 10-12V ja toiseen 6-9V. Virtalukon ja releen välilläkään en mitään omituista löytänyt.
Kaikki muut vilkut siis toimivat aivan normaalisti. Onko kenelläkään muulla tulla moista vastaan? Asiaan liittyen myös kysymys: Minkä väriset on vilkun johdot viikseltä? Siis vasen ja oikea. Jos mikään muu ei auta niin vetelen vilkuille uudet johdot ja releen.
'73 Taunus 2d 1600
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Minulla oli Escortissa samanlainen vika mutta mikään vilkku ei pelannu. Hätävilkut kylläkin toimi. Vikaa etittiin monta päivää tuloksetta. Sitten vedin virtalukolta hyppypiuhan sulakerasialle ja vilkut rupes pelaamaan... oisko ollu sulakerasian pohjassa vikaa vaikka sekin olevinaan tarkistettiin... Liitoksethan olit jo putsannu?
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

kuulostaa maadotuksen puutteelta jos tulee vaan 3-4V. Mittasit siis viallisen vilkun lampunkannasta mihin tulee plus ja toinen pää runkoa vasten? Vilkun pohja ottaa maan auton rungosta jolloin maa johtaa suoraan lampunkannan runkoon.

Minä kokeilisin johdon pätkällä, toinen pää vaikka ihan akun miinukseen ja toinen pää vilkun pohjaan/kantaan josta maan pitäis siis tulla lampulle. Ja tämä siis vilkut päällä, jos rupee vilkkuu niin vilkunpohja ei saa kunnolla maata auton rungosta. Eli sit sama testi johdon kiinnitys suoraan vilkun pohjaan ja toinen pää sellaiseen paikkaan missä on kunnon maadoitus. Tai akun miinukseen :D
Sama mittarin kanssa kun mittaa, mittaa kunnollista maata vasten.

Jos ei maadoitus vika niin toinen mikä tulee mieleen alijänniteestä niin vilkulle tuleva ns. + johto miltei poikki tai niinkuin Kullanderi puhui että liitokset on likaset jostain kohtaa?

Sähkökuvaa sen verran katoin että vilkunviiksessä musta/valkoinen johto menee kuskinpuolen vilkuille. Johto on väriltään sama vilkun päässäkin kuskinpuolella siis :)

Edit:

Vilkun ja vilkunviiksen välillä on kuvan mukaan liitin josta haarautuu vielä tietysti vilkunmerkkivalolle (vasen), kuskinpuolen takavilkulle, hätävilkkujen kytkimelle.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

http://www.fordopedia.org/ tuolla on sähkökuvia.

tämä on kuva jota itse katoin, XL ja GXL:n kuva, mutta ilmeisesti vilkkujen kytkentä on aikalailla sama muissakin.

http://www.fordopedia.org/wiring-diagra ... GXL-models


Jos et saa selvää kuvasta niin voin tummentaa vaikka punasella johdon reitin ja lähettää sähköpostilla sulle :)
Kuskin puolen etuvilkku on kuvassa numero 1 vasemmassa yläkulmassa kuvaa.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
apukuski
Viestit: 145
Liittynyt: 10 Elo 2011, 12:12
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja apukuski »

mitattu on monella eri tavalla juurikin tuon maadoitusvian pois sulkemiseksi. Ja mittasin siis varmuuden vuoksi johtoa myös niin ettei se ollut kiinni vilkunpohjassa lainkaan. mutta jos johdon pitäisi olla saman värinen koko matkalta niin jostain löytyy nyt ylimääräinen liitos. Releellä olevat johdot ovat ruskea ja kaksi kaksi väristä, värejä nyt en muista. mutta vilkun + johto on aivan varmasti vihreä.
'73 Taunus 2d 1600
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Selvä juttu, eli maadoitus vikaa siinä ei oletettavasti ole. Ja jos vilkun päässä johto on vihreä niin siihen on vaihdettu tai jostai syystä tehty eri värillä se pätkä. Väri nyt ei ole olennaisin asia tässä.

Johtohan tulee vilkun lampun kannasta suoraan vilkunviiksi katkaisijaan (haaroituksen kautta josta edellä jo mainitsin, josta siis lähtee merkkivalolle ja takavilkun kannalle)

Eli toisin sanoen johto tulee siihen isoon liittimeen joka on vilkunviiksessä kiinni. Sinne tulee se musta/valkoinen tai sitten sun tapauksessa se vihreä. Katkaisimesta siis sen verran että sieltä lähtee kuskinpuolen vilkuille johto ja apparin puolelle oma johto, eli nämä ovat lähteviä johtoja. Tuleva johto on sitten taas vilkkureleeltä.

Mielestäni vilkkureleessä ei ole vikaa jos apparin puolen vilkut toimii normaalisti ja kuskin puolen takavilkku. Vilkkurele kun on ennen tuota vilkkujen katkaisijaa.

En muuta keksi kun kuskin puolen etuvilkun johto ei saa vaan kontaktia katkaisijalta. Jos kerran maadoitus ongelmaa ei ole.

TAI sitten voisi kokeilla sellaista että jos sinulla on pidempi pätkä johtoa niin kytket irto johdon suoraan takavilkun + johtoon eli ketjutat sieltä johdon suoraan kuskin etuvilkulle ihan testaus mielessä. Jos lähtee toimii niin asennat tuon samaisen pätkän takavilkulta etuvilkulle, takavilkulta asti.
Tässä tapauksessa ei tarttis etsiä lähteviä piuhoja sieltä katkaisimen päästä, johtorykelmästä.

Tai jos yleismittaristasi löytyy "piippaus" toiminto, niin siinä tapauksessa toinen pää kuskinpuolen etuvilkun + johtoon ja toisella mittarin johdolla lähdetään etsimään katkaisimen isolta liittimeltä sinne tulevaa johtoa, jos yhdessä kohtaa yleismittari piippaa, niin hyvin todennäköisesti johto on kunnossa, etuvilkun ja katkaisimen väliltä. Tähänkin tarvitsee pidemmän pätkän johtoa jonka voi kietasta yleismittarin toiseen mittajohtoon että etuvilkulta yletetään vilkunkatkaisimelle. Tämä mittaus siis ehdottomasti ilman sähköä.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

http://koti.mbnet.fi/mjv-data/auton/1pe ... ittaus.htm

Tuosta löysin juttua siitä "piippauksen" käytöstä, eli oikea termi johtavuustesti. Helpompi tapa löytää johto kun joistakin mittareista tuo toiminto löytyy.

http://img338.imageshack.us/img338/6382/reledin.jpg (tuossa on pelkistetty kuva vilkkujen kytkennästä)
Kuvassa siis + vilkkureleelle liittimelle 49, 31 on maa ja 49a:lta lähtee katkaisijalle. Siitä sitten vasemman puolen vilkuille ja oikean puolen vilkuille. Ne on piirretty tuossa hölmösti vierekkäin, mutta kumminkin siitä ilmenee kaksi eri puolta, vasen ja oikea. Eli vasemman puolen etu ja takavilkku on yhdessä ja oikean puolen etu ja takavilkku on yhdessä omanaan. Siksi ehdotin että vedät vaikka maata pitkin auton vierustasta irto johdon takavilkun + johdolta etuvilkun + johtoon, ja kokeilet miten vilkkuu.
Keskimmäinen piirromerkki on merkkilamppu vilkuille (pieni pyöreä pallo jossa on X keskellä) eli tuossa tapauksessa on yksi merkkilamppu vilkuille. Taunuksessa kun on kaksi.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
apukuski
Viestit: 145
Liittynyt: 10 Elo 2011, 12:12
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja apukuski »

Jo vain nyt alkaa olla ohjeistus kohdillaan. Johtoa kyllä löytyy joten iköhän sel vilkku saada taas jotenkin pelaamaan. tämän kans muutenkin tällästä tekohengitystä siihen saakka kun alkaa täysremontti.
'73 Taunus 2d 1600
apukuski
Viestit: 145
Liittynyt: 10 Elo 2011, 12:12
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja apukuski »

Pitkällä rosvojohdolla alkoi vilkku toimiin. Kiitoksia oikein paljon avustuksesta.
'73 Taunus 2d 1600
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Nonni, hyvä homma kun rupes toimii.. :) Eli olihan se näköjään etuvilkulta lähtevä piuha jostai kohtaa irti/sai huonoa kontaktia.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Vastaa Viestiin