Sivu 1/1

V6 Escort mk1

Lähetetty: 02 Huhti 2014, 19:41
Kirjoittaja Kullanderi
Pitäs ehkä tämmönen värkätä jos löytyy sopiva mk1 koppa, v6 tekniikka olis jo valmiina. Mitä vaatii että saa leimattua? Dokumentit yms.? Tilavuudet ja tehot jo tiedän.

Ilmeisesti ainakin tarvitaan isot etutolpat, taakse 9" jarrut ja mahdollisesti painon kompensointia.
Myöskin ne "kolmio-vahvikkeet" hitsattava etupalkkiin mutta kelpaako leimalla? Jossain oli myös että poikkituki konehuoneeseen?

Lähetetty: 03 Huhti 2014, 08:24
Kirjoittaja samiharju
https://docs.google.com/gview?url=http% ... er=1&w=840

85kW / 1993cm3 / 130kg verrokkiteho / tilavuus / paino, joten maksimit 102kW (138,7hp) / 2491,25cm3 / 156kg <- noihin kutonen menee, ainakin 2.3. Moottorin painaessa väh. 10% verrokkia enemmän (143kg tai enemmän tässä tapauksessa) on suoritettava painonsiirtoa etuakselilta taka-akselille. Tehon ja omamassan suhde ei vielä tule vastaan (omamassa jaettuna 7 = max kW).

Muutokset kuten kerroitkin (paperin mukaan), mistään poikkituesta ei puhuta mitään ellei haeta poikkeuslupaa vielä isommalle / tehokkaammalle / painavammalle koneelle jonka ehtona sellainen on. Katsastaja voi lisäksi vaatia dokumentteja tarpeen mukaan esim. hitsaustyön lujuudesta, moottorin alkuperästä (tekniikanluovuttajan rekkari / valmistenro on kova sana pitää jemmassa), pyörien asentokulmista jne.)

Suurimmaksi ongelmaksi tulee auton kokonaismassan ja etuakselimassan pienuus. Kumpaakaan ei voi korottaa ilman valmistajan lupaa (jollaistaa ei ikinä vanhaan autoon saa), ja massat kun ovat varsinkin pikkukoneisissa todella pienet. Suomeksi sanottuna, kun etuakseli laitetaan vaakaan, suurin sallittu etuakselimassa ei saa täyteen kuormatulla autolla ylittyä uudella tekniikalla. Tähän auttanee painonsiirto, eli kaikki raskaat osat taakse / pois / vaihto kevyempiin osiin. Edelleen pitää ottaa huomioon pieni kokonaismassa, eli tyhjä auto kun punnitaan, täytyy jäädä 75kg / istumapaikka kantavuutta vähintään -> voi olla pakko muuttaa kaksipaikkaiseksi. Tuota omamassan nousua lisäävät moottorin lisäksi kaikki muut muutokset; isot jarrut ovat raskaammat, samoin tolpat, vaihteisto, kardaani... Kokonaismassa (tehtaan ilmoittama) miinus omamassa (todellinen eli punnittu) on yhtä kuin kantavuus, jota siis viisipaikkaisessa autossa jäätävä 5x75kg = 375kg ja kaksipaikkaisessa 2x75kg = 150kg.

Eli ei muuta kun tekemään ja kyllä siinä kutosessa riittää rautaosia vaihdettavaksi kevyempiin :-)

Kirjoitteli Sami, välivapaalla oleva Katsastusmies 8)

Re: V6 Escort mk1

Lähetetty: 03 Huhti 2014, 09:57
Kirjoittaja Vermilion
Kullanderi kirjoitti:Pitäs ehkä tämmönen värkätä jos löytyy sopiva mk1 koppa, v6 tekniikka olis jo valmiina. Mitä vaatii että saa leimattua? Dokumentit yms.? Tilavuudet ja tehot jo tiedän.

Ilmeisesti ainakin tarvitaan isot etutolpat, taakse 9" jarrut ja mahdollisesti painon kompensointia.
Myöskin ne "kolmio-vahvikkeet" hitsattava etupalkkiin mutta kelpaako leimalla? Jossain oli myös että poikkituki konehuoneeseen?

Jos tähän lähdetään asentaisin taakse suoraan levyjarrut... joku 247mm escon etulevyt taakse olisi ihan asialliset.
Painoa saat säädettyä kun siirrät akun peräpaksiin nyt aluksi. Edessä alumiinisyyläri keventää myös painoa jonkun verran. Peltivanteilla saat myös muuteman kilon karsittua auton painoa. Alumiini vanteet tahtoo olla aina painavammat.

Poikkituella ei ole kait mitään merkitystä katsastuksessa. Mk1 escoon tosin saa melko helpolla
kyseisen tuen. Itse en saanut omaan autoon kyseistä tukea ja on nyt työnalla tekeillä omaan makuun
sopiva säädettävä tuki hapiksesta. Kannattaa katsastus tilanteessa muuttaa auto suoraan 4 hengelle tarkoitetuksi. On tuo sen verran pieni auto, että ei siellä juuri koskaan 5 henkeä ole.

Lähetetty: 03 Huhti 2014, 13:02
Kirjoittaja Kullanderi
Okei, mites kun minulla on tuo varaosa Coupe joka on alunperin 1,6 litranen ja siihen on rekisteröity 2,0 v6. Niin siitä varmaan se tekniikka sitten käy kun paperit siihen löytyy?

Lähetetty: 03 Huhti 2014, 13:19
Kirjoittaja Vermilion
Kullanderi kirjoitti:Okei, mites kun minulla on tuo varaosa Coupe joka on alunperin 1,6 litranen ja siihen on rekisteröity 2,0 v6. Niin siitä varmaan se tekniikka sitten käy kun paperit siihen löytyy?
Eikös tuo 2.0 V6 mene noissa rajoissa niin, että ei tarvit se kuin sen moottorin...
ei tarvi papereita irrotusautosta. Teho ei kasva, eikä tilavuuskaan kasva liikaa.

Lähetetty: 03 Huhti 2014, 20:18
Kirjoittaja tauno82
2l v6 pitäs mennä ihan sellasenaan,tehot ei ainakaan ylity eikä varmasti painonkaan kanssa tule ropleemia,akku vaan takahutlariin :lol: ..

Lähetetty: 03 Huhti 2014, 20:31
Kirjoittaja Kullanderi
Saiskohan fiilungilla 2,6:sen leimattua 2,0 litrasesta? Niin on ainakin tolle varaosa-coupelle tehty :lol:
2,0 painaa 161kg ja 2,6:nen 170kg

Lähetetty: 03 Huhti 2014, 20:36
Kirjoittaja tauno82
käytät sillä 2l v6 leimalla,sen jälkeen kun muutokset lyöty otteeseen niin ei niitä hirveesti kiinnosta mikä kone siellä on,tai eivät varmaan niin hanakkaasti ala tutkimaan konetta ja koneen tyyppinumeroita jne :lol: .. Ei tossa mun escossakaan ole takelevyjä tai levikkeitä merkattu otteesee,mutta kun ei niistäkään ole satavarmaa tietoa koska ne on laitettu,inssikin vaan tuumas että siellähän ne ovat :lol: ..

Lähetetty: 03 Huhti 2014, 21:28
Kirjoittaja Vermilion
Eipä noissa ole isoja eroja muussa kuni öljytikun sijainnista (2.8 siellä reunassa)

Lähetetty: 03 Huhti 2014, 22:04
Kirjoittaja Samu
ja jos haluaa pelata varman päälle niin lyö isompaan lohkoon sen 2-litrasen numerot

Lähetetty: 05 Huhti 2014, 13:08
Kirjoittaja Muurahainen
Sovitaanko ettei tehdä tuollaisia tai huudella siitä niin kovaan ääneen.

Kohta ei tarvitse harrastaa yhtään autoja kun aina ovat sitä mieltä että kyseessä on joku huijaus.

Lähetetty: 05 Huhti 2014, 13:31
Kirjoittaja Mois
REHELLISELLÄ PELILLÄ, kyllä kansa tietää, rötösherrat kiinni... :D

Lähetetty: 05 Huhti 2014, 19:52
Kirjoittaja Samu
köh köh :lol:

trafin virheellisten säännösten syytä...

Lähetetty: 06 Huhti 2014, 16:10
Kirjoittaja ft79
joo.. kyllä suomi on autonrakentelun ja monen muunkin asian osalta sellanen
sarvikuonojen maa että huh huh.. :roll:

Lähetetty: 03 Touko 2014, 14:43
Kirjoittaja tauno82
Mois kirjoitti:REHELLISELLÄ PELILLÄ, kyllä kansa tietää, rötösherrat kiinni... :D
HERRAT ne huijaa eikä myö rehelliset duunarit :lol: