Etukelkan kiinnityksestä

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Etukelkan kiinnityksestä

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Miten tuon taunuksen etukelkan kiinnitys olis järkevin toteuttaa jos haluaa jämäköitää ja madaltaa autoa? Mulla on ajatuksena, että laittaisin nohin alkuperäsiin rungossa oleviin puslan reikiin metalliset puslan korvikkeet, joissa pultin reikä olis melkein laidassa. Niillä sais sitten kelkan ilmeisen tukevasti auton koriin ja samalla laskettua keulaa alemmas ilman että öljypohja/etupalkki tulis lähemmäs maata. Koneen ja vaihteiston asentohan siinä vähän muuttuu koriin nähden, mutta onko tuosta jotain käytännön haittaa?

Onko joku toteuttanu tämmösen kiinnityksen aiemmin? Riittääkö kumi / uretaanipuslat pelkissä tukivarissa ja reaktiotangoissa? Mietin ettei vaan oo liian jäsy kiinnitys runkoon ja kaikki äänet ja tärinät välity sitten koriin? Yleensähän kuitenkin autoissa kelkat taitaa olla kiinnitettynä suoraan runkoon ja vain tukivarsissa on pehmentävää materiaalia. Taunuksen ja Granadan systeemi on ehkä turhankin pehmeeksi tehty alunperin.
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

On tehty teräspuslilla ja toimii, ei tuu jyrinöitä. Omaan tein nylonista ihan painon takia.
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Re: Etukelkan kiinnityksestä

Viesti Kirjoittaja henu »

janipuum kirjoitti:Onko joku toteuttanu tämmösen kiinnityksen aiemmin?
Sultzilla on epäkesko puslat.
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Monihan noita on nykyään vaihdellut, itellä on rosteriset epäkeskopuslat hitsattu kiinteesti koriin. Näillä kelkka siis nousee niin ylös kun tilaa on. Suosittelen. :)
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Äähh.. olis pitänyt lukea vähän tarkemmin... :lol: Eli on tehty nylonistakin...
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Paikallinen Harrastaja kirjoitti:Äähh.. olis pitänyt lukea vähän tarkemmin... :lol: Eli on tehty nylonistakin...
Tä?! :D
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Niin että kirjoitin aiemmin kysymyksen "onko näitä puslia tehty nylonista", ja muutama viesti ylempänä lukee että on tehty...
iji-69
Viestit: 249
Liittynyt: 15 Loka 2009, 00:11
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja iji-69 »

Lienee tuo epäkesko mahdollinen ainoastaan hitsattavasta materiaalista? Ettei etukelkka puslien väljistymisen myötä liiku esim. jarrutuksessa taaksepäin.
Ford johtaa.
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

71-73 malleissahan tuo ylempi on jo alunperinki epäkesko,ei ihan niin paljoo mitä vois mut kuitenki..
en usko että ne mihinkään väljistyy ja liikkuu, niistä ku tekee semmoset että on "olkapäät" molemmilla puolilla runkopalkkia ja vetää sen 12mm pultin kiinni niin että on ja piisaa niin seo siinä maailman tappiin 8)
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

ja sit viel tota nailonia jotkut on haukkuneet et imee vettä ja ei oo siten kovin pitkäikäne. Ite teetin noi kelkan puslat POM tangosta, sen ei pitäis imee vettä. Ja on kai kovempaaki
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Nylon ei oikein toimi liikkuvana puslana, mutta tommosissa paikoissa menee oikein hyvin. Ja eihän se saa kun roiskevettä.ja eihän se nyt mitään sientä ole!! Ja jos pusla on niin tiukka, että pulttipyssyllä sen joutuu paukuttamaan paikalleen, niin varmasti pyöri mihinkään!
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Meinasin jos olisin tehnyt muitakin puslia kumin sijaan jostain jäykemmästä, niin tuli "perus-nylonista" vastaan juttua että imisi tosiaan hiukan vettä, ja jopa turpoaisi hieman, jolloin liikkuvan puslan teko voisi olla vähän huonompi idea. Nuo etukelkan puslathan olisi tällöin hyvä tehdä nylonista, jos ne turpoaa paikoilleen :D . Nylonia on kaiketi myös jotain "öljy-nylonia", jossa on valmistuksen yhteydessä saatu itse nylonin sekaan jotain öljyä, jolloin se ei ime kosteutta itseensä. Tästä voisi kai värkätä liikkuvia pusliakin, mutta joidenkin mielestä materiaali on jo niin kovaa että se rikkoo helposti kiinnityskorvakkoja (esim. tukivarsien tms.) kun ei jousta yhtään pienimmissäkään täräyksissä. Voisi äkkiselti mietittynä olla huhussa jotain perääkin?
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Mulla pari vuotta ollu sierran takapään kaikki puslat nylonia, ei mitään ongelmia ole ollut.
Ei sen enempää melua kun ennenkään ja ajomukavuus parani huomattavasti.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Mulla on kaikki muut puslat sorvattu polyuretaanista, paitsi palkin puslat nylonista.
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Paikallinen Harrastaja kirjoitti:Meinasin jos olisin tehnyt muitakin puslia kumin sijaan jostain jäykemmästä, niin tuli "perus-nylonista" vastaan juttua että imisi tosiaan hiukan vettä, ja jopa turpoaisi hieman, jolloin liikkuvan puslan teko voisi olla vähän huonompi idea. Nuo etukelkan puslathan olisi tällöin hyvä tehdä nylonista, jos ne turpoaa paikoilleen :D . Nylonia on kaiketi myös jotain "öljy-nylonia", jossa on valmistuksen yhteydessä saatu itse nylonin sekaan jotain öljyä, jolloin se ei ime kosteutta itseensä. Tästä voisi kai värkätä liikkuvia pusliakin, mutta joidenkin mielestä materiaali on jo niin kovaa että se rikkoo helposti kiinnityskorvakkoja (esim. tukivarsien tms.) kun ei jousta yhtään pienimmissäkään täräyksissä. Voisi äkkiselti mietittynä olla huhussa jotain perääkin?
PU on paras materiaali, miksi pitäis poiketa parhaaksi todetusta? :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin