Pakoputken koko

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Pakoputken koko

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Välikoppa eskorttiin pitäis pakoputki rakentaa. Riittääkö 2" putki max. 150hv tehoille? Mielellään laittaisin 2 tuumasen.

Onko joku perehtynyt pakoputkiin? :) Käsittääkseni putken koko vaikuttaa vääntömomenttiin?
Saa kertoa mielipiteitä :)
Capri -77 2.0
Firebird -69
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Muuta en tiedä, kuin 4" putki on noihin 1000 heppasiin bimmereihin laitettu että riittää.
Luulis 2" riittävän sun sovellukseen vapaasti hengittävässä mitä vähemmän vastusta
sitä parempi teho, mutta en tiedä sitten tuosta väännöstä. Teorissa jos laitat vähän liian ison parempi se kuin liian pieni.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Varmasti riittää, riittää vaikka tupla tehoille.
tauno82
Viestit: 219
Liittynyt: 03 Kesä 2007, 20:54
Paikkakunta: ristiina

Viesti Kirjoittaja tauno82 »

piisaahan se,ite laitoin 2,5t kun oli pöntöt ja putket valmiina,mutta aika ahtaaksi tuli tuolla.ite laittasin kyllä nytten sen 2t putkiston jos joutuisin uusiksi tekemään..
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Re: Pakoputken koko

Viesti Kirjoittaja ft79 »

vtormane kirjoitti:Välikoppa eskorttiin pitäis pakoputki rakentaa. Riittääkö 2" putki max. 150hv tehoille? Mielellään laittaisin 2 tuumasen.

Onko joku perehtynyt pakoputkiin? :) Käsittääkseni putken koko vaikuttaa vääntömomenttiin?
Saa kertoa mielipiteitä :)

toi putken koon vaikutus vääntöön on vähän
tapauskohtasta.. olisikos niin että nokka-akseli vaikuttaa.. monesti vakio nokalla
olevissa alavääntö heikkenee huomattavasti jos putki liian "avara"

ohc:llä en ole vissiin koskaan kokeillut, mutta esim saabin B moottori kuolee
"vapaalla" putkella ihan täysin.. samaten ohc koneinen munakadetti.. nämä siis
ihan kokemuksesta.. saappi tuli kuntoon sillä kun laitto
yhden ei läpivirtaavan pöntön lisää ja kadettiin laitoin
kuristimen.. (näillä siis survottiin jäärataa ympäri..)

Farkku Taunukseen tein joskus putken 2½ taka-akselille asti ja takasillan ylitys sekä siitä
takapönttöön oli pykälää pienempää ja hyvin tuntu toimivan.. muista vaan enää millanen takapönttö oli..
edessä olis ohkanen simonssi isompia resonansseja vaimentamassa..
2½ siksi että peltisatsissa oli lähtö sillä koolla..


Mutta äänestähän ne hevoset tulee.. ja isosta putkesta tulee enemmän ääntä.. :lol:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Pakoputken koko

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

ft79 kirjoitti:[


Mutta äänestähän ne hevoset tulee.. ja isosta putkesta tulee enemmän ääntä.. :lol:
Tutulla keltasessa tanessa 2.0 ohc ja se aina totetaa, että jos äänien mukaan olisi tehot niin hänellä olis varmaan 700 heppaa :lol:

Täytyy myöntää että samanlaisia ei ääniä ei lähde ahdetusta colognesta.... läheskään. Sellanen imuri tuo ahdin, että äänet katoaa sen myötä heti.

Joskus kun tähän mun autoon tehtii putkia ja alettiin tekemään rosterista pakoputkia. Tällänen tarina. Kaupassa meni että oisko teillä pakoputkimateriaalia, meinasin laitetlla itse tehdyt putket autoon. "Millaista putkea sais olla?" Nooh sellanen 3" rosteri putki oli haussa. "Ai onks sulla joku kuorma-auto vai" Repesin aika pahasti mutta nooh... ei ole ainakaan ahdistannu yhtään tai niin luulen, varma en voi olla. Noh sain sieltä kaupasta sitte tilattua erikoistilauksella sitä 3" rosteri putkea joka on vieläkin autossa kiinni. Hyvä ostos maksannu itsensä takaisin jo moninkertaisena.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

joo 3" on jo aika rööriä henkilöautossa.. :D

ei senpuoleen turbo vehkeissä varsinkin downpaippi on hyvä olla
vähintäänkin reilunkokoista.. helpottaa aikapaljon vissiin pakopaineisiin..
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Vanhan sanonnan mukaan ääni on voimaa.

Mutta jos ääni tulee ulos pakoputkesta, niin eihän se silloin pyöriä pyöritä. :)
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Vaparissa alavääntö katoaa kyllä huomattavasti liian suurella putkella. Mutta sehän on ihan,että mitä sillä putkella haetaan ja kuka mistäkin tykkää. 2" riittää varmasti ja pari pönttöä väliin. Kaikkein huonoin vaihtoehto on, että laitetaan yksi läpivirtaava ihan perään.
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

Tomi kirjoitti:Vaparissa alavääntö katoaa kyllä huomattavasti liian suurella putkella. Mutta sehän on ihan,että mitä sillä putkella haetaan ja kuka mistäkin tykkää. 2" riittää varmasti ja pari pönttöä väliin. Kaikkein huonoin vaihtoehto on, että laitetaan yksi läpivirtaava ihan perään.
:lol: :lol:

mulla oli 2.8:ssa näin ja olisko ollut 1,75" + 2" putkea. kyllä siinä potkua ja vääntöäkin riitti. ja ääntä :D
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Mulla 2.8 moottorin jatkona 3" a se jakautuu muistaakseni kahdeksi 2,5" putkeksi, mitä nyt sen 500nm... vääntöä
ääntä melko vähän...

http://imageshack.us/a/img694/561/dsc02031yr.jpg
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

niinkuin kirjoitin,että kuka mistäkin tykkää. Omien kokemusten perusteella pelkästään saatanallinen hormi=saatanallinen meteli eikä tehon nousun kanssa suht vakiokattilassa mitään tekemistä. Edellinen esimerkki 6-koneinen camino orggisputkella poltti rengasta lukkoperällä ihan kivutta. Suorilla 2" hormeilla just nippanappa. Eli ääni kuuluu,mutta mitään ei tapahdu. Ja mitä noita lippahattu-ukkojen bemareita ym. kattelee,niin kyllä se tehon nousu on tapahtunut korvien välissä,eikä takapyörässä.Vetäähän varttikilpuritkin pelkillä sarjoilla.Nyt oli puhe aika miedosta 2.0 oharista.
Kohtuus kaikessa.
Sama on dieselissä.Ei se mene sillain,että savu on voimaa ja paljon savua on paljon voimaa,kyllä se tarttee vähän muutakin.
Onhan se kiva katella Herlevin savupatsaita touhutippa munan päässä,mutta ei se vanha mannelavetti samanlailla loikkaa pelkästä syöttöruuvista.
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

Tarkotus olis ite vääntää 2,5" putkesta peltisarjat ja jonkinlaiset röörit missä x-liitos ennen takapönttöjä. Mut vasta sitten paremmalla ajalla vaikka ens syksyllä.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Samu kirjoitti:Tarkotus olis ite vääntää 2,5" putkesta peltisarjat ja jonkinlaiset röörit missä x-liitos ennen takapönttöjä. Mut vasta sitten paremmalla ajalla vaikka ens syksyllä.
Hessulla oli tällä tavalla tehty pakoputket vaikutti todella asialliselle.

http://www.suomencaprit.fi/foorumi/view ... &start=330
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
wekku
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Maalis 2007, 16:18
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku »

X-pipe kannattaa laittaa melko lähelle konetta ja vapareissa on hyvä olla ekat vaimentajat kammiolliset että koneeseen saa riittävästi vastapainetta, suorat putket läpivirtaavilla vaimentajilla syö vääntöä..

Hyvänä esimerkkinä oli mun 5.2l V8 Aspen, siinä oli ostaessa peltisarjojen jatkona suorat 3" rosteri sivuputket, saatanallinen meteli ja vääntö kateissa, kulutuskin oli reilu 20l/100km, sit tein uuden putkiston peltisarjoista taakse päin, 3" -> 2.5 supparit -> X-pipe -> suoraa putkea riittävästi ja takapenkin alle 2 x 2.5" kammio Raptorit josta sit ulostulot hieman ennen perää alas päin, vääntö parani merkittävästi, meteli pieneni ja kulutus laski 15-17l/100km..
Focus 1.6 STW -03
Sierra 2.0 Turbo -83
Taunus 2.0i Turbo -82
Vastaa Viestiin