Sivu 1/3

Pakoputken koko

Lähetetty: 30 Marras 2013, 16:33
Kirjoittaja vtormane
Välikoppa eskorttiin pitäis pakoputki rakentaa. Riittääkö 2" putki max. 150hv tehoille? Mielellään laittaisin 2 tuumasen.

Onko joku perehtynyt pakoputkiin? :) Käsittääkseni putken koko vaikuttaa vääntömomenttiin?
Saa kertoa mielipiteitä :)

Lähetetty: 30 Marras 2013, 16:50
Kirjoittaja Vermilion
Muuta en tiedä, kuin 4" putki on noihin 1000 heppasiin bimmereihin laitettu että riittää.
Luulis 2" riittävän sun sovellukseen vapaasti hengittävässä mitä vähemmän vastusta
sitä parempi teho, mutta en tiedä sitten tuosta väännöstä. Teorissa jos laitat vähän liian ison parempi se kuin liian pieni.

Lähetetty: 30 Marras 2013, 17:01
Kirjoittaja henu
Varmasti riittää, riittää vaikka tupla tehoille.

Lähetetty: 01 Joulu 2013, 17:18
Kirjoittaja tauno82
piisaahan se,ite laitoin 2,5t kun oli pöntöt ja putket valmiina,mutta aika ahtaaksi tuli tuolla.ite laittasin kyllä nytten sen 2t putkiston jos joutuisin uusiksi tekemään..

Re: Pakoputken koko

Lähetetty: 01 Joulu 2013, 20:20
Kirjoittaja ft79
vtormane kirjoitti:Välikoppa eskorttiin pitäis pakoputki rakentaa. Riittääkö 2" putki max. 150hv tehoille? Mielellään laittaisin 2 tuumasen.

Onko joku perehtynyt pakoputkiin? :) Käsittääkseni putken koko vaikuttaa vääntömomenttiin?
Saa kertoa mielipiteitä :)

toi putken koon vaikutus vääntöön on vähän
tapauskohtasta.. olisikos niin että nokka-akseli vaikuttaa.. monesti vakio nokalla
olevissa alavääntö heikkenee huomattavasti jos putki liian "avara"

ohc:llä en ole vissiin koskaan kokeillut, mutta esim saabin B moottori kuolee
"vapaalla" putkella ihan täysin.. samaten ohc koneinen munakadetti.. nämä siis
ihan kokemuksesta.. saappi tuli kuntoon sillä kun laitto
yhden ei läpivirtaavan pöntön lisää ja kadettiin laitoin
kuristimen.. (näillä siis survottiin jäärataa ympäri..)

Farkku Taunukseen tein joskus putken 2½ taka-akselille asti ja takasillan ylitys sekä siitä
takapönttöön oli pykälää pienempää ja hyvin tuntu toimivan.. muista vaan enää millanen takapönttö oli..
edessä olis ohkanen simonssi isompia resonansseja vaimentamassa..
2½ siksi että peltisatsissa oli lähtö sillä koolla..


Mutta äänestähän ne hevoset tulee.. ja isosta putkesta tulee enemmän ääntä.. :lol:

Re: Pakoputken koko

Lähetetty: 01 Joulu 2013, 20:26
Kirjoittaja Vermilion
ft79 kirjoitti:[


Mutta äänestähän ne hevoset tulee.. ja isosta putkesta tulee enemmän ääntä.. :lol:
Tutulla keltasessa tanessa 2.0 ohc ja se aina totetaa, että jos äänien mukaan olisi tehot niin hänellä olis varmaan 700 heppaa :lol:

Täytyy myöntää että samanlaisia ei ääniä ei lähde ahdetusta colognesta.... läheskään. Sellanen imuri tuo ahdin, että äänet katoaa sen myötä heti.

Joskus kun tähän mun autoon tehtii putkia ja alettiin tekemään rosterista pakoputkia. Tällänen tarina. Kaupassa meni että oisko teillä pakoputkimateriaalia, meinasin laitetlla itse tehdyt putket autoon. "Millaista putkea sais olla?" Nooh sellanen 3" rosteri putki oli haussa. "Ai onks sulla joku kuorma-auto vai" Repesin aika pahasti mutta nooh... ei ole ainakaan ahdistannu yhtään tai niin luulen, varma en voi olla. Noh sain sieltä kaupasta sitte tilattua erikoistilauksella sitä 3" rosteri putkea joka on vieläkin autossa kiinni. Hyvä ostos maksannu itsensä takaisin jo moninkertaisena.

Lähetetty: 01 Joulu 2013, 20:36
Kirjoittaja ft79
joo 3" on jo aika rööriä henkilöautossa.. :D

ei senpuoleen turbo vehkeissä varsinkin downpaippi on hyvä olla
vähintäänkin reilunkokoista.. helpottaa aikapaljon vissiin pakopaineisiin..

Lähetetty: 01 Joulu 2013, 22:21
Kirjoittaja JeeSe
Vanhan sanonnan mukaan ääni on voimaa.

Mutta jos ääni tulee ulos pakoputkesta, niin eihän se silloin pyöriä pyöritä. :)

Lähetetty: 02 Joulu 2013, 06:44
Kirjoittaja Tomi
Vaparissa alavääntö katoaa kyllä huomattavasti liian suurella putkella. Mutta sehän on ihan,että mitä sillä putkella haetaan ja kuka mistäkin tykkää. 2" riittää varmasti ja pari pönttöä väliin. Kaikkein huonoin vaihtoehto on, että laitetaan yksi läpivirtaava ihan perään.

Lähetetty: 02 Joulu 2013, 11:09
Kirjoittaja Samu
Tomi kirjoitti:Vaparissa alavääntö katoaa kyllä huomattavasti liian suurella putkella. Mutta sehän on ihan,että mitä sillä putkella haetaan ja kuka mistäkin tykkää. 2" riittää varmasti ja pari pönttöä väliin. Kaikkein huonoin vaihtoehto on, että laitetaan yksi läpivirtaava ihan perään.
:lol: :lol:

mulla oli 2.8:ssa näin ja olisko ollut 1,75" + 2" putkea. kyllä siinä potkua ja vääntöäkin riitti. ja ääntä :D

Lähetetty: 02 Joulu 2013, 11:37
Kirjoittaja Vermilion
Mulla 2.8 moottorin jatkona 3" a se jakautuu muistaakseni kahdeksi 2,5" putkeksi, mitä nyt sen 500nm... vääntöä
ääntä melko vähän...

http://imageshack.us/a/img694/561/dsc02031yr.jpg

Lähetetty: 02 Joulu 2013, 12:29
Kirjoittaja Tomi
niinkuin kirjoitin,että kuka mistäkin tykkää. Omien kokemusten perusteella pelkästään saatanallinen hormi=saatanallinen meteli eikä tehon nousun kanssa suht vakiokattilassa mitään tekemistä. Edellinen esimerkki 6-koneinen camino orggisputkella poltti rengasta lukkoperällä ihan kivutta. Suorilla 2" hormeilla just nippanappa. Eli ääni kuuluu,mutta mitään ei tapahdu. Ja mitä noita lippahattu-ukkojen bemareita ym. kattelee,niin kyllä se tehon nousu on tapahtunut korvien välissä,eikä takapyörässä.Vetäähän varttikilpuritkin pelkillä sarjoilla.Nyt oli puhe aika miedosta 2.0 oharista.
Kohtuus kaikessa.
Sama on dieselissä.Ei se mene sillain,että savu on voimaa ja paljon savua on paljon voimaa,kyllä se tarttee vähän muutakin.
Onhan se kiva katella Herlevin savupatsaita touhutippa munan päässä,mutta ei se vanha mannelavetti samanlailla loikkaa pelkästä syöttöruuvista.

Lähetetty: 02 Joulu 2013, 12:49
Kirjoittaja Samu
Tarkotus olis ite vääntää 2,5" putkesta peltisarjat ja jonkinlaiset röörit missä x-liitos ennen takapönttöjä. Mut vasta sitten paremmalla ajalla vaikka ens syksyllä.

Lähetetty: 02 Joulu 2013, 13:09
Kirjoittaja Vermilion
Samu kirjoitti:Tarkotus olis ite vääntää 2,5" putkesta peltisarjat ja jonkinlaiset röörit missä x-liitos ennen takapönttöjä. Mut vasta sitten paremmalla ajalla vaikka ens syksyllä.
Hessulla oli tällä tavalla tehty pakoputket vaikutti todella asialliselle.

http://www.suomencaprit.fi/foorumi/view ... &start=330

Lähetetty: 02 Joulu 2013, 15:01
Kirjoittaja wekku
X-pipe kannattaa laittaa melko lähelle konetta ja vapareissa on hyvä olla ekat vaimentajat kammiolliset että koneeseen saa riittävästi vastapainetta, suorat putket läpivirtaavilla vaimentajilla syö vääntöä..

Hyvänä esimerkkinä oli mun 5.2l V8 Aspen, siinä oli ostaessa peltisarjojen jatkona suorat 3" rosteri sivuputket, saatanallinen meteli ja vääntö kateissa, kulutuskin oli reilu 20l/100km, sit tein uuden putkiston peltisarjoista taakse päin, 3" -> 2.5 supparit -> X-pipe -> suoraa putkea riittävästi ja takapenkin alle 2 x 2.5" kammio Raptorit josta sit ulostulot hieman ennen perää alas päin, vääntö parani merkittävästi, meteli pieneni ja kulutus laski 15-17l/100km..