Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

En tiedä sitten enkö vaan uskalla käyttää niin lämpimäks et termari aukee.. melkolailla sen jälkeen oon sammuttanu kun lämppärin letkut lämmenny.. ensin lämpes alempi letku ja sitten ylempi.. niin varmaan kuuluukin.. Ja tosiaan syyläri ei ole kereny lämmetä eikä syylärin alaletku, kaikki muut on lämmenny. Pelottaa vaan tosiaan että poltan kannentiivisteen tosta ja sekös se vituttas kun just ostettu auto ja niin tikissään oleva kone :?
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

no mulla kun oli niitä lämpöongelmia niin just noin ne letkut lämpes. alavesiletku ei koskaan ja lämppärin letkut niin kuumiksi ettei meinaa kädellä koskea.

kun nykytermareissa ei tahdo olla sitä keleen ohivirtaus kuulaa että pääsis osa nesteestä kiertämään termarin.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Voihan siihen termariin porata parin millin reijän niin virtaa pikkasen ohi ja ilmaantuu paremmin.
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Ja ei se pahvi nyt niin herkästi pala :D
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

No nyt on noin 20min auto käyny ja alkaa syylärin alavesiletku lämmetä.. ilmeisesti onnistu tuo ilmaaminen ku on tuossa aika jyrkässä mäessä... sisälle ei kuitenkaan tule kun haaleaa ilmaa :shock: Jossain ketjussa oli tosiaan puhe jostain raistisilmaläpästä(?) et tulee vaan raitista ilmaa vaik ois puhaltimet kuumalla... missä semmonen pelti on? (jos on ees)
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Kullanderi kirjoitti:No nyt on noin 20min auto käyny ja alkaa syylärin alavesiletku lämmetä.. ilmeisesti onnistu tuo ilmaaminen ku on tuossa aika jyrkässä mäessä... sisälle ei kuitenkaan tule kun haaleaa ilmaa :shock: Jossain ketjussa oli tosiaan puhe jostain raistisilmaläpästä(?) et tulee vaan raitista ilmaa vaik ois puhaltimet kuumalla... missä semmonen pelti on? (jos on ees)
Se on siinä kotelossa missä on se lämppärin kennokin. Eipä se läppä näy tossakaan kuvassa, mut toi vaijeri "G" menee sille lämpötilansäätöläpälle :)
http://koti.mbnet.fi/musse67/Taunus/Tan ... olaite.jpg

Ota se lämppärin kenno ulos sieltä kotelosta, niin luulisin et se läppäkin näkyy. Oiskohan mul jossain tuol varastossa tommost irtokoteloa, pitäs kattoo :)
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Väänsin enemmän auki tota lämmönsäätöläppää, muuta läppää en nähny siellä.. kuva ois jees jos löydät oman kotelon
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Tossa kuva puhaltimen moottorin aukosta otettuna. Toi läppä pitää olla ihan kiinni, tos se on rakosillaan: http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... /023~1.JPG

Eli tossa asennossa on kiinni: http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... /026~3.JPG

Noi tiivisteenä toimivat vaahtomuovit on yleensä paskana, joten kannattaa tiivistää toi läppä vaikka jollain liimattavalla tiivistenauhalla...

Eli jos se läppä on tossa asennossa, niin puhaltaa vaan pelkkää kylmää: http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... /021~0.JPG

Kannattaa ottaa puhallin irti ja sen aukosta sit näkee missä asennossa toi läppä on ja samaisesta aukosta pääsee tekee tiivistyshommia :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Tutkin tänään tota läppää ja sinne oli survottu se läppä väärinpäin, väännetty se akseli vituiks ja nippusidepatentteja laitettu samalla :evil: Sen takia ei menny se läppä täysin "kuumalle". Pitäs saada tuo koko koppa irti et sais sen läpän toimimaan. Miten toi akseli lähtee alapäästään irti? Yritin tutkailla kojelaudan alle mut en oikeen nähny mitään...
Vastaa Viestiin