Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Paljonkos sitä nestettä tuli sieltä pois tyhjentäessä?

Kone on Lämmin kun syylärilämpiää eli sillon myös neste kiertää, olettaen että järjestelmä toimii.

Jos pelkäät että se ei toimi, niin hommaa joku mittari millä voit lohkon lämpötilaa seurata muutenhan se on ihan arpapeliä. Periaattessahan se pukkaa kyllä nesteet pihalle jos lämpiää liikaa.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Otin lämppärin letkut irti ja sieltä tuli aika paljon ulos, avasin myös syylärin pohjassa olevan propun ja menin kahville niin kai sieltä kaikki tuli ulos, puristelin kyllä letkuja vielä lisäks... Eli homma meni näin: tyhjensin vanhat pois, laitoin kaikki letkut kii, nestettä syyläriin sen verran mitä meni (noin 2 litraa) ja sit kone käyntiin ja annoin kokoajan syylärin korkin olla auki. Oli tyhjäkäynnillä jonkun aikaa ja puristelin alaletkuu mut ei neste vajoa syyläristä. Höyryy vaan alkaa tulla sieltä syylärin korkista eli siis ylä vesiletkun kautta... enkö anna sit tarpeeks kauan lämmetä et termostaatti aukee ja alkaa vesi kiertää? Lämmintä ei myöskään tuu kabiiniin. Vai tuleekos sinnekki lämmintä vasta sit kun termari aukee?
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

toi höyry ei kyllä kuulosta yhtään normaalilta?? kokeile kaataa siitä pidemmästä lämppärinletkusta vettä sisälle. kai siinä 2.3 menee samalla tavalla letkut kuin 2.8:ssa eli toinen lämppärinletku sinne alas termarin paikkeille.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Joo siinä oli alunperin väärinpäin noi letkut ja nyt menee oikeinpäin. Eli kuskin puolelta menee alhaalta lämppärin ylempään... jääkö ilmalukkoja kun nyt syyläri on täynnä ja jos meen kaataa lämppärin ylemmästä letkusta lisää ainetta?
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

ei sinne mitään ilmalukkoja pitäis tulla. toi vaan varmistaa että neste pääsee termarin toisellekin puolelle.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Täytin nyt ylemmästä lämppärinkennon letkusta ja meni jotain 2 liraa... annanko olla nyt käynnissä et se ylempi letku ei oo kiinni?
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

siis 2litraa sen edellisen 2litran lisäksi? toi vaan vaikuttaa siltä että sun ylävesiletkussa olis jotain häikkää eikä vesi pääse sitä kautta koneeseen.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Niin sen edellisen 2 litran lisäks... menishän sinne enemmän mut ku syylärin korkki on auki niin alkaa tulvii sieltä yli
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Kullanderi kirjoitti:Niin sen edellisen 2 litran lisäks... menishän sinne enemmän mut ku syylärin korkki on auki niin alkaa tulvii sieltä yli
Laita se syylärinkorkki kiinni laita sieltä ylävesiletkusta nestettä niin paljon että alkaa valua lämppärinkennosta ulos ja sit letku kiinni.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Jeps, pitää vielä silleen kokeilla... Jotenki nyt tuli semmonen kutina että kaikki nesteet ei oo tullu pihalle tyhjentäessä... vajaa kolme litraa ois vielä laittamatta kun valmiiks sekasin nuo nesteet ennen täyttöä
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Avasitko lohkosta molemmilta puolilta ne tyhjennysproput?, jos et niin ei tule koneesta silloin kaikki nesteet ulos.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

En avannu tyhjennysproppuja, taitaa mennä huomenna koko homma uusiks... muut letkut lämpenee mut ei syylärin alavesiletku... onkohan jääny ilmalukko sit kun ei ole kaikki vanhat tullu pihalle ja oon ruvennu täyttämään uudestaan. Kumma kun sisällekkään ei tule lämmintä ilmaa vaikka kennon letkut kuumia. Mikäs se joku läppä "siellä jossain" on mitä jotkut on käännelly et tulee vaan raitista ilmaa? Oiskohan tässä sitä menty kääntelee
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

ja koska vesipumppu on viimeks vaihdettu? ja tietty se oleellisin eli termari?

ite tappelin 2.8:n lämpöjen kanssa aina kun koneen sain toimimaan :roll: viimeisellä kerralla kun sitä konetta laitoin ja ihmettelin lämpöjä niin ilmakupla löytys niinkin hienosta paikkaa kuin lämpötila-anturin reikä :shock:
ja se oli siellä ollut siitä asti kun vaihdoin kaasarista ruiskuun. mut siihen loppus lämpöongelmat kun otin lämpöanturin irti ja huomasin että sieltä tuli ilmaa ulos. ja seuraavaks se kone sitten päättikin tehdä sen itsemurhan ja jätti tien päälle.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

En tiedä millon on vaihdettu, mut aamulla ajelin tolla ja tulin kotiin vaihtaa noita nesteitä ni tuskin ne paskana on.. Ja kestihän se ajaa ton 380km ongelmitta kotia ku kävin ostamassa toissapäivänä. Letkut oli sillonki lämpimät mutta ei puhaltanu sisälle lämmintä
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

joo, sitten ainakin vesipumppu on ok, mut entäs se termari? kannattaa varmaan avata ja kattoa. ei siihen koppaan uutta tiivistettä tarvi kun laitat tiivistemassaa ohkasen kerroksen
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Vastaa Viestiin