Sivu 1/3

Korkea CO-arvo

Lähetetty: 03 Kesä 2005, 22:33
Kirjoittaja Sämski
Enää yksi ongelma ratkottavana ja leimalle. Eli edellinen omistaja oli koittanut katsastaa tanen vuodenvaihteessa ja pakokaasut oli pielessä (kaiken muun lisäksi).

Eli joutokäynnillä näyttää seuraavaa:

CO: 5,47 (sallittu 4,50)
HC: 331 (sallittu 1000)
CO2: 11,47
O2: 0,93 (sallittu 5,00)

Eli CO on vähän yli sallitun. Tulpat näytti olevan aika mustassa noessa. Tiedä sitten onko sillä merkitystä, niitä ei kai ollu vaihettu ainakaa pariin vuoteen.

Aseina siis 1.6 OHC ja joku kakskurkkuinen kaasari.

Ja kysymystä: Mitä noi arvot kertoo meille, käykö rikkaalla/laihalla vai mikä pielessä ja onko mahdollisuuksien rajoissa korjata itse suurinpiirtein kohdalleen että saa sen ärkeleen leiman?

Haulla en löytänyt oikein mitään fiksua ja koitan pysyä opiskelijabudjetissa auton kanssa eli jos voi säästää kympin tai pari ni koitan tehä ite eka...

Kiitos jo etukäteen. :)

Lähetetty: 03 Kesä 2005, 22:41
Kirjoittaja Janzamar
no karstaa kai kerääntyny..ja tulpat tosiaan kannattaa vaihtaa jos ne niin vanhat on..seosruuvin pitäis olla aika hyvä kun se on puolitoista kierrosta auki..semmoinen kahvin värinen pitäis olla,ei musta eikä vaalea,mutta tummanruskea..sen tulpan ja sen kolmen kaverinkin..
en tiedä missä kunnossa kone on..että kestääkö ajella vähän aikaa urku auki,jos se karsta vähän häviäisi?

Lähetetty: 03 Kesä 2005, 22:43
Kirjoittaja Mois
Ei oo varsinaisesti tietoo tuosta CO arvosta, mut uudet tulpat ja uus ilmanputsari ainakin parantaa arvoja...
Ja sillä on merkitystä onko kone tarpeeksi lämmin? Kylmänä arvot on aina huonommat...

Lähetetty: 04 Kesä 2005, 09:08
Kirjoittaja roadrunner24
Rikkaalla käy.Säädä seosruuvia vähän kiinnipäin,niin CO laskee,tosin HC voi vähän nousta.Mutta HC:llä onkin sun tapauksessa varaa kohota jonkunverran.

Lähetetty: 04 Kesä 2005, 10:24
Kirjoittaja Sämski
Tulpat ja ilmanputsari on vaihdettu... Ja joo pitää antaa kenkää kunnolla ennen katsastusta.

Lähdenkin tästä metsästämään tota seosruuvia. Minkälainen ruuvaus on vähän? Jotain neljäsosakierros tai puoli kierrosta?

Lähetetty: 04 Kesä 2005, 10:29
Kirjoittaja Janzamar
kokonaan kiinni,ja noin 1-1.5 kierrosta siitä auki.

Lähetetty: 04 Kesä 2005, 16:45
Kirjoittaja Sämski
Löysin seosruuvin ja se oli vaan 3/4kierrosta auki, ruuvasin sitä neljänneksen lisää kiinni. En kyl huomannu korvakuulolla mitään eroa...

Oli tutkailusta hyötyäkin, ryypynläppiä liikuttava akseli oli kokonaan irti et se vois selittää miksei oikein pakkasilla oo käynnistyny ku läpät ei liiku yhtään.
:shock:

Lähetetty: 04 Kesä 2005, 17:28
Kirjoittaja Janzamar
mun mielestä se on valmiiksi ollu jo liikaa kiinni..
eihän se saa ilmaa kohta ollenkaan..?
ja tosiaan putsari,tulpat kärjet ja johdotkin ehkä
kannattaa ilman muuta vaihtaa jos iäkkäitä ovat.
maksaahan se aina noita ostella,mutta aika äkkiä pienentyny bensankulutus maksaa sen takasin..
tosiaan se 1-1.5 kierrosta auki on mun mielestä se oikea..
noin näppituntumalla.
http://www.piercemanifolds.com
http://www.piercemanifolds.com/DGAS.pdf

Lähetetty: 04 Kesä 2005, 17:52
Kirjoittaja Mois
Voi olla että siinä kaasarissa on aiemmin säädetty tyhjäkäynti väärin eli kaasuläppää säätämällä ja tällöin ei taida se seosruuvi vaikuttaa käyntiin ollenkaan! Kaasuläppä pitää säätää kokonaan kiinni ja ilma sekä seosruuvista säätää se tyhjäkäynti. Näin on ainakin kutoskoneen kaasarissa, OHC:n kaasaria en oo säädelly vuosiin joten en muista minkälainen se on...

Lähetetty: 04 Kesä 2005, 18:31
Kirjoittaja Sämski
Noniin, olin tuolla ropaamassa ja säädin juurikin siitä tyhjäkäyntiruuvista tyhjäkäynnin 600rpm->vähän alle tuhat ja tuli huomattavasti terveemmän kuuloinen motti. Sit päätin putsaa & tarkistaa kärjet ja säädön jälkeen tyhjäkäynti nousi 1500rpm:ään :shock: ja eikun tyhjäkäyntiruuvia toiseen suuntaan vähän alle tonniin... Nyt en sit enää tiiä yhtään missä mennään seosten sun muiden kanssa kun putosin jo kärryiltä ja mistään en muutenkaan mitään ymmärrä :shock: Ihan hyvin se tuntus silti käyvän ja muuta...

Samoilla lämpimillä selvis mystinen öljyvalon vilkkuminen kaasuteltaessa mistä edellinenkin mulle mainitsi... Anturin johto roikkui irtonaisena ja otti maita millon mistäkin :D

Lähetetty: 04 Kesä 2005, 18:42
Kirjoittaja Mois
Kun säädit katkojankärkivälin suuremmaksi, meni sytytys myös aikaisemmalle ja siks se tyhjäkäynti nous niin korkeeksi. Se sytytys pitäs kyllä tarkistaa ajotuslampulla ja sen jälkeen vasta jatkaa seossäätöä...

Lähetetty: 04 Kesä 2005, 20:41
Kirjoittaja raimo
En nyt muista mitä arvoja tuli mistäkin, mutta tiedän että kakskurkkusella kaasarilla on vaikea saada päästöistä läpi jos läppäakseli on vähänkin väljä. Ja nuo kakskurkkuset yleensä on melko väljiä. Yleensä katsastukseen turattu aina tallin nurkilta löytyviä ykskurkkusia ja sillon menny heittämällä läpi...

Lähetetty: 04 Kesä 2005, 22:15
Kirjoittaja Sämski
onks kyse niistä ryypynläpistä...? niissä nyt näky olevan ainaki joku 4mm väljää :D alkaa olla sellanen kutina et vois maanantaina viedä auton säädettäväks ihan ammattimiehille :shock:

Lähetetty: 04 Kesä 2005, 22:17
Kirjoittaja Janzamar
ei ryyppy, kun siellä alempana..
hitto kun tulin antaneeksi kaikki yksikurkkuset jo pois..

Lähetetty: 04 Kesä 2005, 22:26
Kirjoittaja Sämski
jaa no eihän sinne ylety kattomaa :D alussahan toi co ei ees hirveitä heittän ja seki mun tuurilla johtu tosta hitaasta 600rpm tyhjäkäynnistä. nyt on kyllä sit kaikki varmaa pielessä ku menin kärkivälin säätämää oikeeksi ku sytytyski on menny muuttumaan samal. no, tuntuu ainaki vastaavan paremmin kaasuun ku aluks. kaveri lupas tsiigaa sytytystä huomen lampun kaa ni eiköhän tää tästä johonki suuntaa kehkeydy...