Venttiilivarren kumien liimaus!

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Venttiilivarren kumien liimaus!

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Ei sen istukan pitäis kulua, nyt sitten liimattiin pari ohjurin kumia kiinni, ei pysyneet hetkeekään paikoillaan, onkos muut törmänneet samaan??

Tänään ajellaan ja tutkitaan loppuiko savutus...
Edelliset kumit pysyi paikallaan alle 20 km...

Kestääkö paikoillaan ensiviikonloppuna valkeakoskelle saakka...
Pj
FTC Puheenjohtaja
Viestit: 1258
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 17:06

Re: Venttiilivarren kumien liimaus!

Viesti Kirjoittaja Pj »

Mappi kirjoitti:Ei sen istukan pitäis kulua, nyt sitten liimattiin pari ohjurin kumia kiinni, ei pysyneet hetkeekään paikoillaan, onkos muut törmänneet samaan??

Tänään ajellaan ja tutkitaan loppuiko savutus...
Edelliset kumit pysyi paikallaan alle 20 km...

Kestääkö paikoillaan ensiviikonloppuna valkeakoskelle saakka...
Eipä se savu onneksi mitään riko :wink:
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Venttiilivarren kumien liimaus!

Viesti Kirjoittaja Mappi »

[/quote]
Eipä se savu onneksi mitään riko :wink:[/quote]

Mutta se haju :oops:
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Mulla on ollut samaa ongelmaa, vaikka olen aina käyttänyt "niitä parempia kumeja". Tiivistesarjojen mukana tulevat mustat, kovat ja muovisen oloiset "kumithan" ei pysy paikoillaan viikkoakaan.

2002 kesällä vaihdoin yhteen autoon uudet "paremmat kumit" ja pistin väliin tipan ruuvilukitetta molemmin puolin. Hyvin ovat pysyneet. Autolla on ajettu sen jälkeen yli 30000 km. Ei pölläyttele.

2004 lokakuussa vaihdoin toiseen autoon samanlaiset kumit ja ajattelin, että hyvinhän nuo pysyy, ei tässä mitään lisäliimoja tarvita. Tammikuussa 2005 alkoi startatessa pöllähtämään ja pari kumiahan siellä oli noussut irti.

Tästä voi vetää johtopäätökset miten teen kumien vaihdon seuraavalla kerralla.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

teekoo kirjoitti:Mulla on ollut samaa ongelmaa, vaikka olen aina käyttänyt "niitä parempia kumeja". Tiivistesarjojen mukana tulevat mustat, kovat ja muovisen oloiset "kumithan" ei pysy paikoillaan viikkoakaan.

2002 kesällä vaihdoin yhteen autoon uudet "paremmat kumit" ja pistin väliin tipan ruuvilukitetta molemmin puolin. Hyvin ovat pysyneet. Autolla on ajettu sen jälkeen yli 30000 km. Ei pölläyttele.

2004 lokakuussa vaihdoin toiseen autoon samanlaiset kumit ja ajattelin, että hyvinhän nuo pysyy, ei tässä mitään lisäliimoja tarvita. Tammikuussa 2005 alkoi startatessa pöllähtämään ja pari kumiahan siellä oli noussut irti.

Tästä voi vetää johtopäätökset miten teen kumien vaihdon seuraavalla kerralla.
Pitää vaan muistaa sit että kumit on liimalla kiinni, ei pitäisi irrota tietämättä!
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Tästä päästäänkin joustavasti toiseen aiheeseen liittyvään asiaan. Itse olen aina vaihtanut kumit siten, että olen ottanut kannen irti. Yleensä olen samalla vähän pyyhkäissyt venttiilejä hiomatahnalla. Tässä hommassa on muuten kätevä apuväline ainakin Kaasutinexpertin myymä "venttiilin pikaläppäyslaite". Mutta asiaan. Kun vaihdatte ohjurinkumeja kantta irroittamatta, niin minkälaista työkalua olette käyttäneet venttiilinjousen puristamiseen OHC-moottorissa?
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Tähän on olemassa ihan omat työkalut, ennen ne oli jokaisella korjaamolla. Nykyään vähän harvemmassa. Vois jostain korjaamolta saada vaikka ostettua edullisesti

Oliskohan kellään kuvaa noista, selventäis enemmän kuin sata sanaa...
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Tarkoitat varmaan sitä hieman sorkkaraudan näköistä "virallista" työkalua, jolla jousilautasta painetaan alaspäin ottamalla tukea nokka-akselista ja samanaikaisesti kannatellaan venttiiliä tulpanreiästä vähän betoniraudan sidontatyökalun näköisellä "veivillä". Näistä on kuvat Fordin korjaamokäsikirjassa ja tuollaiset voisi tehdä varmaan itsekin. Mutta oikeastaan hain sitä, että onko tähän olemassa mitään vielä yksinkertaisempaa kotikonstia.
Arska
Viestit: 17
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 23:43
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Arska »

Ei sitä venttiiliä tarvi pitää millään kiinni, yläkuolokohdassa vaan purkaa ja uusi kumi jaksaa pitää venttiilin ylhäällä asennusvaiheessa. Ihmettelen vaan miten huonosti ne kumit painetaan paikoilleen jos eivät pysy kiinni, itseltäni ei ole koskaan lähteny irti, pikemminkin ne on tosi työläät irroittaa, jos jotain venttiilihommaa tms. tekee. Milloin minkäkinlaisilla hohtimilla saa kiskoa. Kyse on siis alkuperäisistä kumeista.
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Kaks asiaa mitä itse tiedän:

1. Kumit merkkiliikkeestä, eli oisko nää nyt ne "paremmat" kumit?
2. Kumit pitää lyödä paikoilleen esim. sopivan kokoista lista-avainta käyttäen.

Tiiäppä sitten...
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
maza
Viestit: 109
Liittynyt: 15 Marras 2004, 17:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja maza »

Onkos kukaan laittanut vitos koppasen cvh.n kumeja ohc:hen.Niissä se kumi tulee jousen alle. Ei ainakaan lähtis liikkumaan kovin helposti.
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Taco kirjoitti:Kumit merkkiliikkeestä, eli oisko nää nyt ne "paremmat" kumit?
Nuo ovat todennäköisesti niitä parempia kumeja. Itse olen ostanut koneistusliikkeestä kumeja, jotka ovat yleensä väriltään vihreitä, niissä on helmassa metallipanta parantamassa kiinnipysymistä ja muutenkin kumi on joustavaa, "stefamaista", ei kovaa muovista, joka korppuuntuu kuumassa öljyssä entisestään.

Yleensä, kun kumeja irtoaa, niin kyse on yhdestä tai kahdesta kumista ja ne ei pysy kiinni vaikka kuinka löisi esim. hylsyllä pohjaan. Muut kumit pysyvät kyllä kiinni kuin tauti.
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mahtuisko sinne pien nippuside? Ei oo tullu noita kumeja koskaan OHC:hen vaihdettua, joten ei oo havaintoa minkälaiset ne on? Mustat nipparit kyllä kestää...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
maza
Viestit: 109
Liittynyt: 15 Marras 2004, 17:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja maza »

Laitoin kuvan tosta cvh: kumista .Mitat ala-osa on 34 mm ja korkeus 17 mm .
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Ostin OHC:hen motonetistä kumit, joita myytin ns. "kaulusmalleina". Niissä kumi oli vulkanoitu peltilätkään, joka puolestaan tuli venttiilijousen alle. Ilmeisesti siis vastaavat kuin nuo CVH:n. Lisäksi niiden kumiosassa oli valettuna Fordin logo, olivatko siis peräti original -juttuja? Pysyivät paikallaan, eivätkä vuotaneet.

Noista normaalin mallisista ohjurin kumeista kerrotaan, että ainoat paikallaan pysyvät ovat vihertäviä väriltään ja niitä saa ainakin Fordilta.
Vastaa Viestiin