Alustasta

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Jallu
Viestit: 121
Liittynyt: 02 Elo 2004, 09:18
Paikkakunta: Snadi

Alustasta

Viesti Kirjoittaja Jallu »

Historicracen sivuilta:
Ari Rajamäki kirjoitti:Edessä 22 millinen vakaaja, takana 12 millinen, takana Bilstein coil-over jouset, edessä alkuperäiset kolmiotukivarret, teetetyt kierrejouset, Spax iskarit
Onkos tuo vakaaja teetetty? Missä ja oliko miten kallis? Onko alkuperäisen mallinen? Bilsteinin coil-overit, minkä auton? Mitat, muutokset ym. mitä tulisi tietää?

Kiitokset etukäteen. -jallu-
V6
Viestit: 143
Liittynyt: 07 Syys 2004, 17:28
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Jep
22 millinen etuvakaaja on teetetty Helsingissä Vallilan Jousitakomossa.
Jossain S-mallin Taunuksissa (jotain -76 -79) oli muistaakseni paksuin 20 millinen.Enemmän ollut 16 ja 18 millistä.
Alkuperäisen mukaan tehty, samoilla mitoilla ja kiinnityksillä.

Myös etukierrejouset on teetetty samassa liikkeessä.
Mulla oli Burtonilta tilatut "madallusjouset" ensin edessä mutta ei ne olleet tarpeeksi jäykät .Tai muistaakseni olin niistäkin ottanut rälläkällä vähän veke.

Muistaakseni kumpaankin hommaan veloitus oli pari työtuntia (työtunti 60 euroa?)Kyseisessä liikkeessä erittäin harrastajaystävällinen palvelu.

Tossa näkyy taka-akselilla oleva kynäjousi iskari.
Ne on hommattu http://www.rallysystems.com nimisestä putkasta Kellokoskelta.
Ne on teetetty nimenomaan mun autoon.Bilstein merkkiset rungot ja Sellholmin jouset.Jotain 400 euroa kappale.
Halvathan noi iskarit ei ollu mutta hyvin on pelittänyt.
Uniball ala ja yläpäillä.
Kahdenlaisia jousia olen käyttänyt:
12 tuumaa pitkä ja 200 lbs (apujousen kanssa)
14 tuumaa pitkä ja 140 lbs

http://www.photobucket.com/albums/v247/ ... G_0518.jpg tossa näkyy vähän iskarin yläpäätä.
Koriinhan on tehty 2 millisestä metallista iskaritornit .
Siinähän se isoin homma onkin.
Iskarin alapää on kiinni samassa kohta missä alkuperäinenkin iskari.Kiinnityskohtaan on tehty hitsaamalla tukevampi paikka.
Iskari on tietenkin pystysuorassa eikä niinkuin alunperin 45 asteen kulmassa.
Mulla ei ole taka-akselin päästä oikein nyt mitään kuvaa, voisin ottaa joku päivä ja laittaa tonne sivulle.

Siinä oli hiukan kattomista että sai sen iskaritornin ylätason (3 millin kamaa) oikealle korkeudelle.Systeemin piti laittaa "heftiin" useampaan kertaan ja auto pyörilleen että sai onnistumaan.

Hyvää tossa kynäjousessa on että noita jousia saa kaupasta miljoonaa eri jäykkyyttä ja pituutta.Auton korkeus on myös portattomasti säädettävissä kun vaan kiertää siitä jousen alapäässä olevasta lautasesta.

Ari
Avatar
Jallu
Viestit: 121
Liittynyt: 02 Elo 2004, 09:18
Paikkakunta: Snadi

Viesti Kirjoittaja Jallu »

No homma on mennyt juuri kuten kuvittelin. Itselläni etuvakaaja on jo vuoden odottanut Vallilan takomolle pääsyä.

Iskaritorneja on tullut escortteihin tehtyä, joten luonnistunee taunukseenkin. Myös linkkejä ja panhardia olen suunnitellut. Aika näyttää...

Kiitokset vastauksesta!
Vastaa Viestiin