Johan viimeinkin selvisi!!

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

oma on aika väljä..mutta lähtee kumminkin ajatuksesta melkein käyntiin..
vie öljyä jne..savuttaakin vääränväristä..
ei kyllä tuollaisia ongelmia ole ollut.
tästähän tulee jo päänsärkyä kun joutuu miettimään.. :lol:
kaasari löysällä?
Taunus Maximus =)
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Joo Miikka, kerro jo! Mulla samaa vikaa omassa OHC:ssä :D
Mulla on ainakin venttiilinohjurinkumit paskana tai pois paikoiltaan...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
V6
Viestit: 143
Liittynyt: 07 Syys 2004, 17:28
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Imusarjan tiiviste.Eli joko 3. syl tai 4.sylinterin kohdalta imukanavaan pääsee vuotamaan jäähdytin nestettä.
Kastelee tulpan jolloin kipinä heikko kunnes jonkin aikaa ajettua "kuivuu" ja alkaa pelittää.
Tiivistyspinta imusarjan tiivisteessä vain muutaman millin paksu noista kohdista ja vaatii asennusvaiheessa tarkkavaisuutta ja ekstra annoksen tiivistesilikonia.

Talviseisonnan jälkeen pytyssä vettä niin paljon että tuli valumalla tulpanreiästa kun tsekkasit tulppia.
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Tuskin... veikkaan että virranjakajankannen sisään oli jäänyt peruna :lol:
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Jukkis
Viestit: 185
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Kondensaattori on ollut paskana/irti.
-71 Coupe GT
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Kannentiiviste sökö...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Miikka
Viestit: 284
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Miikka »

No tulihan se sieltä lopulta :D En malttanut pitkittää enää huomiseen asti kun voittaja(t) on jo selvillä. Tosin Palkinto pitänee jakaa kahden vastaajan kesken...

Eli palataanpa aluksi ongelman alkulähteille ja kerrotaan koko tarina:

Kasasin siis koneen uusilla tiivisteillä keväällä 2002. Ensikäynnistyksen jälkeen kone ylikuumeni ja keitti hemmetin nopeasti, muutamassa minuutissa. Tämä toistui kaksi kertaa ja kun jäähdytysjärjestelmästä ei löytynyt vikaa, ei auttanut muu kuin avata kannet uudelleen. Ongelma ratkesi: kannet olivat kierot.

Kannet tulivat koneistamosta nopeasti ja kone oli taas vain niputusta vaille, mutta silloin iski piru nimeltä saituus. Ajattelin, että eiväthän nuo upouudet yläkerran tiivisteet miksikään ehtineet mennä, kun kone ei kaiken kaikkiaan käynyt kuin jokusen minuutin. Kasasin koneen edellisillä tiivisteillä. Jälkiviisaus on tietysti aina viisauden lajeista helpoin, mutta ei olisi pitänyt. Noin viikon verran kone toimi hyvin, mutta sitten alkoivat aiemmin kuvatut oireet joita siis todellakin jatkui viime syksyyn saakka.

Helmikuussa olin tallilla muuten vaan hengaamassa, kun tuli mieleen vilkaista minkänäköisiksi Taunuksen tulpat olivat menneet. Hämmästys oli melkoinen, kun tulpan reiästä pulpahti kunnon roiskaus glykolia!!! (Eli V6 osui tässä kohti täsmälleen oikeaan) Tulppa auki koneen toiselta puolelta samoin tuloksin. Silloin alkoi vihdoinkin raksuttaa... ne yläkerran tiiviste-perkeleethän siellä falskaavat!!

Samalla kun irrotin kannet huomasin, ettei se tarvikkeena hankkimani tiivistesarja muutenkaan mikään ensiluokkainen ollut. Venttiilinvarren kumeista useampi oli halki (tästä ilmeisesti johtui se hienoinen öljynkulutus). Imusarjan tiiviste oli ainoa joka vielä näytti tiivisteeltä, mutta kansipahvit olivat muuttuneet silkaksi liisteriksi!

Siksi epäilen itse, että kansipahvit olivat temppuilun pääasialliset aiheuttajat, mutta mistäpä sitä tietää vaikka imusarjan tiivistekin olisi vuotanut. Siksi pullamakkarakahvit saavat sekä V6 että mois13. Ensin mainitulla oli vieläpä teorialleen hemmetin hyvät perustelut. Mitäs makkaramerkkiä te pojat syötte??

Ajatelkaapa omalle kohdallenne: varmaan jokainen meistä on jo iäisyyden tiennyt palaneiden kansipahvien oireet, eli kone keittelee ja nesteet häviävät. Tässä tapauksessa niin ei kuitenkaan käynyt, nestettä hävisi kyllä mutta hitaasti ja pieniä määriä, eikä lämpöongelmia koko aikana oikeastaan ollut. Täytyy myöntää, että eipä käynyt pienessä mielessäkään koko kolmen vuoden aikana etsiä vikaa kansipahveista, vaikka ongelmaa pähkäilinkin välillä yötä päivää.

Tarinan opetus: älkää arvoisat kerhokaverit ikinä tinkikö tiivisteiden laadussa!!! Kone on nyt kasattu OY Ford AB:n tiivisteillä ja TOIMII!!

Onnittelut mois13 ja V6. Hyviä vastauksia tuli kyllä muiltakin!
Vastaa Viestiin