hammastanko vaihtoon

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

hammastanko vaihtoon

Viesti Kirjoittaja ft79 »

kävipä niin että taunuksen hammastanko meni särki.. akseli pyörii ja siinä se.. :shock:
eli pyörät eivät käänny.. ratii pyörii tyhjää.. blaaa blaaaa.. jne..jne.. :D

Eli kertokaapas hyvätherrat,
pystyykö hammastangon vaihtamaan paikallaan??? (moottoria irroittamatta)
(MK2 ja ooohoosee moottorilla)
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Riku
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 03:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hammastanko vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Riku »

ft79 kirjoitti:kävipä niin että taunuksen hammastanko meni särki.. akseli pyörii ja siinä se.. :shock:
eli pyörät eivät käänny.. ratii pyörii tyhjää.. blaaa blaaaa.. jne..jne.. :D

Eli kertokaapas hyvätherrat,
pystyykö hammastangon vaihtamaan paikallaan??? (moottoria irroittamatta)
(MK2 ja ooohoosee moottorilla)
Pystyy vaihtamaan, olen kokeillut...
Taunus-82 1,8 Zetec (vaiheessa)
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

ok.. tänks..

ei joudu sitten remontoimaan konetta samalla...


niiin..... :lol:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Joo vaihtuu ihan helposti.

Jos tuntuu liian ahtaalta OHC:n kanssa niin nostaa konetta vähän sitten mahtuu ihan varmasti.
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

Muurahainen kirjoitti:Joo vaihtuu ihan helposti.

Jos tuntuu liian ahtaalta OHC:n kanssa niin nostaa konetta vähän sitten mahtuu ihan varmasti.
se tässä olikin pointti että jos konetta nostetaan niin
joutuu pian remontoimaan sen.. ja kun auto on myynnissäkin niin ei viittis remonttia tehdä.. :lol:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

ft79 kirjoitti:
Muurahainen kirjoitti:Joo vaihtuu ihan helposti.

Jos tuntuu liian ahtaalta OHC:n kanssa niin nostaa konetta vähän sitten mahtuu ihan varmasti.
se tässä olikin pointti että jos konetta nostetaan niin
joutuu pian remontoimaan sen.. ja kun auto on myynnissäkin niin ei viittis remonttia tehdä.. :lol:
Ei sitä kannata irti asti nostaa. Riittää kun vähän kohottaa.
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Siitähän tässä tais olla kyse että jos konetta kohottaa pitää irrottaa moottorikannakkeet. Jos irrottaa moottorikannakkeet niin saattaa kone vahingossa muljahtaa ulos ja pompata moottoripukkiin, ja sitten tilaillaankin jo uusia osia ja samallahan sen konehuoneen puhaltaa ja maalaa jajaja...
been there :wink:
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

taunus 78 kirjoitti:Siitähän tässä tais olla kyse että jos konetta kohottaa pitää irrottaa moottorikannakkeet. Jos irrottaa moottorikannakkeet niin saattaa kone vahingossa muljahtaa ulos ja pompata moottoripukkiin, ja sitten tilaillaankin jo uusia osia ja samallahan sen konehuoneen puhaltaa ja maalaa jajaja...
been there :wink:
Voi hitto kun menisi noin täälläkin.
iji-69
Viestit: 249
Liittynyt: 15 Loka 2009, 00:11
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja iji-69 »

Minua kiinnostaisi että miten hammastangon saa rikki? Eli joko pinionista tai tangosta hampaat pois? Ei taida ihan pelkällä ratin kääntämisellä mennä... :D
Ford johtaa.
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

iji-69 kirjoitti:Minua kiinnostaisi että miten hammastangon saa rikki? Eli joko pinionista tai tangosta hampaat pois? Ei taida ihan pelkällä ratin kääntämisellä mennä... :D
Mietin ihan samaa,miten taunuksen hammastangon saa tollain rikki? :D
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Itselläni kului "kulmikkaaksi" ja ei enään suostunut palauttamaan.
Kun löysäsin shimmilevyistä niin oli niin väljä että ei silläkään ajaa halunnut ja tökki vieläkin.

Nivelet yms. rattiputkesta olivat kyllä kuosissa.
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

Jaa-a.. kun tietäis mikä ton tuli..
Tönättiin tallista ulos ja piti vähä sivuun siirtää, niin rupes ratti tökkimään ja
Sitten heitti kokonaan jumiin.. siitä kun käänsi vähä voimakkaammin niin pamahti jostain särki..
Eikä siis tullu edes kovaa väännettyä..

Pelottavinta on se että auto on ajosta jäänny eikä ole mitään erikoista touhuttu tolla.. :D
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

ft79 kirjoitti:Jaa-a.. kun tietäis mikä ton tuli..
Tönättiin tallista ulos ja piti vähä sivuun siirtää, niin rupes ratti tökkimään ja
Sitten heitti kokonaan jumiin.. siitä kun käänsi vähä voimakkaammin niin pamahti jostain särki..
Eikä siis tullu edes kovaa väännettyä..

Pelottavinta on se että auto on ajosta jäänny eikä ole mitään erikoista touhuttu tolla.. :D
1988 vuonna (Kuinka moni teistä oli sillon viel syntynny) ku ostin ton mun 1972 2.0 V6 Tanen, niin Hyrylän Autokivi varottel et ohjaus saattaa jumittaa ja kai se vähä jumittikin, mut nuoruuden innossa laskin minkä oikeesti tosi pirteä 2.0 V6 anto ulos. Oli vissii joku vaihtomoottori. Kierrosti kevyesti yli 6000 ja toimi hienosti. Vähä se ohjaus oli kulmikas. No sama koppa maannuu siitä asti tuol pajan pihal, joten kuka haluu tulla tarkastaa sen hammastangon, niin tervetuloa :D Otin siitä siis tekniikan omaan -77 Taneen :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
opeca
Viestit: 14
Liittynyt: 26 Huhti 2009, 17:50

Viesti Kirjoittaja opeca »

Katoppa ettei ole hajonnut se rattiakselin yläpään laakeri. Mulla hajosi eilen samainen laakeri ja veti hieman jumiin ohjausta koska kuulat tipahti rattilukon väliin. Ja tuo laakeri on vielä niin ihme kokoinen että on vaikia löytää sitä
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

opeca kirjoitti:Katoppa ettei ole hajonnut se rattiakselin yläpään laakeri. Mulla hajosi eilen samainen laakeri ja veti hieman jumiin ohjausta koska kuulat tipahti rattilukon väliin. Ja tuo laakeri on vielä niin ihme kokoinen että on vaikia löytää sitä

eipä ole vika siinä päässä, kun akseli pyörii mutta pyörät ei käänny..
pyörii hammastankoon asti..
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Vastaa Viestiin