Muutoskatsastus

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

iji-69
Viestit: 249
Liittynyt: 15 Loka 2009, 00:11
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja iji-69 »

Noh, todennäköisesti verottaja ei ymmärrä Taunuksesta mitään joten kyllä se katsastajasta lähtee tuleeko sitä veroa vai ei... :)
Ford johtaa.
Avatar
henkka
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Elo 2005, 15:12
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja henkka »

jarruista yms. menee prossat jos joudut vaihtaa ne koska olet vaihtanut moottorin isompaan esim 1.6--->2.0

prossia ei mene jos 1.6 tanari on edelleen 1.6 koneella mutta haluat jostain syystä muutos katsastaa isommille jarruille, tai muu turvallisuutta parantava muutos.. mut menee sit jälkeen päin prossat jarruistakin jos vaihdat isomman padan.. näin ainakin meilläpäin

itellä oli mielessä laittaa mk2:seen 740 volvon akselit ripustuksineen, kysytty et kyl periaatteessa kävis, mutta nyt jää kyllä tekemättä kun taitaa talli mennä alta..

ja itsekantava peltikori on tosiaan 50% joten aika paljo saapi nykyää touhuta..
taunus stw -79 2.4i+diesel laatikko LEIMATTU!!
taunus 2d -77 ?.? rokkis
granada stw -79 2.3 tuleva käyttis
scorpio 5D -88 "kilpuri"

+5 muuta
haapis75
Viestit: 196
Liittynyt: 06 Tammi 2010, 19:38
Paikkakunta: joutsa

Viesti Kirjoittaja haapis75 »

Suurin osa autosta, eli koppa on nykyään 50%. Syy lienee selvä: Koria ei täten voi vaihtaa.

Kaveri joutu joskus aikoinaan tilaamaan maahantuojalta kirjallisen selvityksen '68 Escortin runkonumeron sijainnista, ja meistotavasta. Ei katsastaja uskonu, ettei kyseessä ole "korinvaihto", ja että tehdastekoisessa autossa on vapaalla kädellä meistetty runkonro. Osa numeroista oli toisiinsa nähden melkeen 90:n asteen kulmassa. Oiskohan numeron meistäjällä ollu ennen tapahtunutta vähän normia pidempi lounas paikallisessa..
VAUHTI TAPPAA!!
Osta TRANSIT, elät ikuisesti!!!
iji-69
Viestit: 249
Liittynyt: 15 Loka 2009, 00:11
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja iji-69 »

Nuo runkonumeroiden epäselvyydet ovat ihan normijuttuja 60-luvun autoissa. Eräässä Caprissa oli tullut vahingossa G. Se oli lyöty ruksilla yli ja alle C. Ja katsastettu vuosikymmenet.
Nykyään taitaa olla niin nuoria katsastusmiehiä etteivät ymmärrä oikeista autoista mitään. ;)
Ford johtaa.
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

iji-69 kirjoitti:Nykyään taitaa olla niin nuoria katsastusmiehiä etteivät ymmärrä oikeista autoista mitään. ;)
Viime vuonna ku scorpioo käytin leimalla ni inssi hämmästeli etupään akselisto rakennetta "jaa tässä on tämmönen systeemi" ei ollu kuulemma ennen nähny, eniten se ihmetteli sitä kun etuvakaaja toimii pyöräntuennan osana :?
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

henu kirjoitti:
iji-69 kirjoitti:Nykyään taitaa olla niin nuoria katsastusmiehiä etteivät ymmärrä oikeista autoista mitään. ;)
Viime vuonna ku scorpioo käytin leimalla ni inssi hämmästeli etupään akselisto rakennetta "jaa tässä on tämmönen systeemi" ei ollu kuulemma ennen nähny, eniten se ihmetteli sitä kun etuvakaaja toimii pyöräntuennan osana :?
:lol: Joo ei monessa autossa oo kyllä sellasta tuentaa :lol:
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
rasavili
Viestit: 134
Liittynyt: 24 Touko 2012, 15:05

Viesti Kirjoittaja rasavili »

Leima tuli ja prossia 14 :D
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

taunus 78 kirjoitti:
henu kirjoitti:
iji-69 kirjoitti:Nykyään taitaa olla niin nuoria katsastusmiehiä etteivät ymmärrä oikeista autoista mitään. ;)
Viime vuonna ku scorpioo käytin leimalla ni inssi hämmästeli etupään akselisto rakennetta "jaa tässä on tämmönen systeemi" ei ollu kuulemma ennen nähny, eniten se ihmetteli sitä kun etuvakaaja toimii pyöräntuennan osana :?
:lol: Joo ei monessa autossa oo kyllä sellasta tuentaa :lol:
Hieno keksintö "keep it simple" yksinkertanen, helppo korjata ja huoltaa. Löytyy saksan takaveto Fordeista -60 luvun alusta lähtien, jostain kumman syystä kokeilivat nuita päällekkäisiä kolmiotukikvarsia Knudseneissa / Granadassa, mutta palasivat takasin vanhaan Scorpio / Sierra. On tuota systeemiä käyttäny muutkin valmistajat 60 - 70 luvuilla.

Nykysin harvinainen juu, taitaa etuvetosisa olla yleisin kolmiotukivarsi + macphersson.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
HellOnWheels
Viestit: 5
Liittynyt: 30 Maalis 2013, 10:12
Paikkakunta: jyväskylä

1,6 ohc -> 2,0 ohc + vaihdelaatikon vaihto 4v -> 5v

Viesti Kirjoittaja HellOnWheels »

Elikkä mitähän katsastus ukko tuommoisesta sanoo kun menee muutos katsastaa kun on tarkoitus -75 mk1 tanee laittaa siera 2.0 ohc kone 1.6 tilalle ja samalla vaihtaa myös vaihde laatikko tanen 4 vaihteisesta sieran 5 vaihteiseen

mitä on odotettavissa ja mihin kannattaa varautua?
jarrut on vakiot eikä jaksaisi vielä millään vaihtaa isompia vaikka tarkoitus jossain vaiheessa on.
Taunus 2.0 ohc 2d -75
Taunus 1,6L 2d -74 entinen
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Takajarrut pitää vaihtaa 9". Muuten ei onnistu. Se on ihan sama,että vaihdatko 2.0 vai 2.8, samoilla takajarrujen vaihdolla menee. Käytä hakua, noita ketjuja on monta..
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Vastaa Viestiin