Polttoaineiden erot

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Polttoaineiden erot

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Pohdiskelin tuossa eilennä, että onkohan noissa polttoaineissa paljon eroa?

Esim.

98E5 (95% 98 oktaanista bensaa + 5% etanonia)
Shellin myymä V-power joku väitti joskus että ois vähintään 99 oktaanista (Ei etanolia?)
Ja sitte tietenkin tama punainen aine, elikä E85

Oisko jossain joku taulukko paljon missäkin on puristuskestävyys eri polttoaineilla?
Siis jos nyt oikein ymmärsin niin tuo 98 ei ole enään 98 tuon etanolia takia.
Etanolilla on taas ominaisuus nostaa puristukestävyyttä,tosin sitä kuluu hieman enemmän.

Tulee mieleen että mikäs tuon V-powerin virka tuossa on, itsellä vähän sellanen fiilis että
se ois luontaistuote siis toisin sanoen humpuukia kuten tama Vita-Pro, jota ne mainostaa
töllössä. ( 98E5 vrt. V-power)

Mulla on sellanen kuva että tuo etanoli olis verrattavissa 105 oktaaniseen bensaa pitääkö paikkansa?

Sitten tuolla kaupoissa on ollu oktaani boostereita, eikös niissä suurimmassa osassa oo vaan tuota
etanonia. Joten nämäkin kait humpuukia. Mistään en löytänyt testiä jossa tieteellisesti olis osoitettu, oktaaniboosterista olevan huomattavaa hyötyä.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Googlella löytyy hyvin juttua mut RE85 oktaaniluku on 106.
Jos löytyy tankkauspaikka omalta kylältä ni tänäpäivänä tukee halvemmaks ajaa sillä kun bensalla.
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Joops jos tulis nyt hieman enemmän lisää noita E85 asemia tänne vois vaihtaa tuohon Superpolttoaineeseen voisi sitten nostaa ahdot tuonne 1.6-1.7 bar ilman nakutusta.

Enemmän kiinnostaa tuo V-power Shellin omalla sivulla ei lue mitään tarkkaa koko aineesta.
Oktaani luvuksi ilmoitettu 99-105, joka taas ei sano mitään. Ja ota sitten selvää että onko
tuossa V-powerissa etanolia vai ei, jossain lukee että se etanolitonta ja toisessa paikassa lukee,
että 5% etanolia.

Voikos tolle 98E:lle laskea oktaaniluvun näin?

0,95*98 + 106*0,05 =98,4 (Toisin sanoen, 99 oktaanista, koska 98 on minimi laatu)


Sama 95E10
0.9*95 + 106*0,1 = 96,1
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
SporttiJanne
Viestit: 100
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 08:34
Paikkakunta: Kyrö, Pöytyä (Turun lähellä)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SporttiJanne »

98E5 bensiini on nimensä mukaisesti vähintään 98 oktaanista. Tänä päivänä siinä on maksimissaan 5% etanolia.

95E10 bensiini on nimensä mukaisesti vähintään 95 oktaanista. Tänä päivänä siinä on maksimissaan 10% etanolia.

E85 korkeaseosetanolipolttoaine on nimesä mukaan 85% etanolia. Loput 15% on mm bentseeniä, tolueenia, etyylibentseeniä, nheksaania, ksyleeniä, sykloheksaania, trimetyylibentseenia, butaania jne. Tämän seoksen oktaaniluku on 106.

Kuuntelepa tästä lisää aiheesta:
http://areena.yle.fi/radio/1295736

Ja jutussa mainittu yksi projekti tässä:
http://sporttiauto.com/index.php?p=kaas ... -tehdaeaen

Ja toinen tässä:
http://sporttiauto.com/index.php?p=sumo ... rbo-kitcar
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Jaaps, enemmänkin meinasin sitä että tohon viereen ilmesty Shelli joka myy V-poweria, ajattelin että onkohan
siitä mitään iloa jos sitä laittais kun oon tolla 98:lla ajallu tähän asti jos ei nyt vaan alkais nakutelemaan jos noita heppoja pellin alla käyttää, kaikki muut jolla on colognesta otettu se 400 pollea käyttää E85:sta ja mä en oo käyttänny ainakaan vielä sitä.

Tosta 2.3:sta taitaapi olla korkeapuristeiset männät.... ei muuten saa noilla ahdoilla noita tehoja+ E85.
Tosin miksi käyttää sellasia mäntiä kun voi käyttää matalapuristeisempia ja isompia ahtoja ilman E85.

Vähän harmittaa noi 83lb suuttimet (jotain 850cc/min) kun ne ei tahdo riittää antamaan tota E85sta.
Jos olis laittannu V-power + oktaani boosteri, mutta vähän tässä hain sitä että onko turhaa rahan tuhlausta verrattuna 98E5:seen.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Vermilion kirjoitti:Tosta 2.3:sta taitaapi olla korkeapuristeiset männät.... ei muuten saa noilla ahdoilla noita tehoja+ E85.
Tosin miksi käyttää sellasia mäntiä kun voi käyttää matalapuristeisempia ja isompia ahtoja ilman E85.
Kun katot tuon cobran varttimaili videon ni siinä lukee et vakiot männät ja kanget.
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Kyseessä siis jotain 9 alkuiset puristukset tuossa cobrassa eikö?, mutta entäs jos kyseessä olisi 7-8 alkuiset puristukset?

Ensimmäisissä Turbo Porschessa oli jotain 7.5 puristukset. Jenkkilästä saa vaan halvalla matalapuristeisia mäntiä.
On tullu kattua sieltä vähän noita.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Miksi pilata moottorin alatoiminta matalilla puristuksilla jos se pelaa korkeemmillakin, varsinkii colognessa joka ei kumminkaan kierroksia kestä.
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Pystyy ottamaan enemmän ahtoja, normaali bensalla. Ei nakuta. Eikä toi ala vääntö kauheesti kärsi. 2000 kierrosta => 200Nm. Nokkahan se vaikuttaa siihen miten korkeella teho tulee ja millanen vääntö on.

Eiks jee? Vai oonko muka väärässä?
Viehän se soppaa vähän enemmän kyllä...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

Mutta sitähän saa hanasta lisää :lol: Onhan niitä kaikenlaisia moottorin simulointi ohjelmiakin joilla voi suunnitella moottorin toimintaa. Kuulemma ainakin suht tarkkaan antaa suntaa...tai se ohjelma mistä ollu joskus puhetta oli jo 15v vanha ohjelma että onhan ne varmaan kehittyny siinä ajassa paremmaksi ja vaikeemmaksi käyttää
Kaiken kokeena voin sen sanoa että jotain on vielä kokematta-Matti Nykänen
Avatar
SporttiJanne
Viestit: 100
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 08:34
Paikkakunta: Kyrö, Pöytyä (Turun lähellä)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SporttiJanne »

henu kirjoitti:Miksi pilata moottorin alatoiminta matalilla puristuksilla jos se pelaa korkeemmillakin, varsinkii colognessa joka ei kumminkaan kierroksia kestä.
Tähän painoin Tykkää-nappia :)
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Aika kasarituningia heittää puristukset alle kasiin ja tuutata painetta pyttyyn niin paljo ku lähtee. Ymmärrän kyllä jos pelailee jonkun K-jetin tai kaasarien ja alipainejakajasytkän kanssa, mutta nykyään käytännössä menee ohjelmoitava ruisku+hukkakipinäsytkä linjalle ihan järjestään, niin enpä keksi minkä takia bensallakaan pitäisi alle ysin puristuksia käyttää. Puhumattakaan sitten RE85:sta.

Sultzin pannu hyvänä esimerkkinä, hyvin rakennettuun koneeseen ei tarvi mitään lohkoa repiviä paineita tuupata että saa kunnolla voimaa pihalle.
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Niimpä. 2 litraa, 1,6 bar ja 560 heppaa ei ole ollenkaan paha pumppubensalla vaikka paremmin taitaa jo mennä nykyään.
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

jeddah kirjoitti:Aika kasarituningia heittää puristukset alle kasiin ja tuutata painetta pyttyyn niin paljo ku lähtee. Ymmärrän kyllä jos pelailee jonkun K-jetin tai kaasarien ja alipainejakajasytkän kanssa, mutta nykyään käytännössä menee ohjelmoitava ruisku+hukkakipinäsytkä linjalle ihan järjestään, niin enpä keksi minkä takia bensallakaan pitäisi alle ysin puristuksia käyttää. Puhumattakaan sitten RE85:sta.

Sultzin pannu hyvänä esimerkkinä, hyvin rakennettuun koneeseen ei tarvi mitään lohkoa repiviä paineita tuupata että saa kunnolla voimaa pihalle.
Heh tähän ei voin kompata muuta, mulla on KMS engine management systerm + Accelin suorasytyspuola.

http://kms.vankronenburg.nl/ tietämättämille.

Ahdin ei mulla pyöri edes alle 1 Bar... tai pyörii mutta hyötysuhde noin 20%
Ja sultzilla on hieno moottori, saman tyyppistä mutta matalammilla puristuksilla
tulevaisuudessa ittellä tavoite.
Stefa kirjoitti:Niimpä. 2 litraa, 1,6 bar ja 560 heppaa ei ole ollenkaan paha pumppubensalla vaikka paremmin taitaa jo mennä nykyään.
Mitä tähän tulee niin kyseessä on tällöin neliventtiilikone, jossa ei ole mitään vääntöä edes sitä mitä colognessa 8 puristuksilla ja hetkinen 560 heppaa 200 lohko hajoaa kun siitä otetaan yli 500 pollea tosin Sumu saarilta saa erikoisvahvistettuja lohkoja hintaan 6800£ kappale. Mulla on Cossu lohkosta pala hyllyssä muistona viime kesän autotapahtumassa jossa meni yks Cossu kone aivan käyttökelvottomaks, kupeeseen tuli 5cm reikä.
Kyseinen auto käytti E85 + ajeli varttimailissa 10,8 ajan ennen kuin tokalla vedolla kone leipo reijän.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Itsellähän on puristukset liian alhaset kun tuli tehtyä bensalle alunperin. Taitaa olla 8.7:1 suunnilleen muistin varasta nuo puristukset. Jos olisin alun alkaen tehnyt etanolille olis puristukset 10:1. :)

Tää kone ainakin tuntuu tykkäävän kierroksista, iloisesti vetäsee sinne 7000rpm raikulle kun kiihdyttelee.

Mikään alavääntönen tää ei oo, Jannelta otetussa lapussa näyttäis olevan karvan yli 3000rpm ja 300nm. Sit taas vajaassa 4400rpm on se maksimi 570nm. Anyway, kivan tuntunen kone kaikenkaikkiaan ajella kadulla! Lähtee aina vetään vaihteenvaihdon jälkeen vaikkei vedättäis edellistä vaihdetta kovin pitkälle. Tykkään! :)
Vastaa Viestiin