Tuplapakoputket

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Siis taitaa olla kannet 2.8l efi scorpparista, eikä 2.9:stä?
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Khyllä näin on :) Eli 2.8 kannet... Mietin tuossa muuten että pitäisköhän venttiilit säätää...
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

En usko et se sun putkisto ainakaan sitä kulutusta on lisänny, sitähän tossa kysyit. 2-tahtisissa kyllä enemmän vaikuttaa putkisto myös kulutukseen...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Kyllähän putkisto vaikuttaaa kulutukseen. Kyllä nelitahtikonekin tarvitsee jonkinverran vastapaineita.
Sedan GT '73
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Mulla on tuplat alusta loppuun, ja yksinkertainen tankkiratkaisu: Muovitankki konttiin 8)
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Viesti Kirjoittaja astriel »

Tällä hetkellä farkussa on tuplaputkien välissä fiat turbo uunon tankki, muovinen. Varapyöräkotelo rälläköity pois. Transiitissa vm- 90 näyttäs olevan suorakaiteen muotoinen muovitankki ja täyttöaukko sivulle. Tarkoitus on sovittaa sitä farkkuun jossain vaiheessa. Fiat vunon tankissa on se hyvä puoli että menee vaivatta vielä vaimentimet tankin viereen.Miinusta on pieni tilavuus , muistaakseni 30l, Farkku vei viimeksi ajossa ollessaa 18l / 100km , eikä paljoa putoa tuosta vaikka kuinka yrittäis. T3 nokka nosti kulutusta ihan kiitettävästi. Tuolla koneella farkku ei enää tule liikenteeseen ja tankin päivityskin pitää tehdä mahdollisten megasqruuttan vuoksi.
ozzie
Viestit: 75
Liittynyt: 17 Heinä 2008, 20:56
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ozzie »

Tääl on vejetty putkisto suoraa kuskin puolen takarenkaan etee, 2 tuumasta rosteria alusta loppuun, ja yhet ite tehdyt vaimentimet, on muute helvetin hyvät äänet, mut taitaa olla vähä turha kovat leimalle :(
Sunbeam imp '70
Avatar
vilunki78
Viestit: 289
Liittynyt: 19 Touko 2005, 17:31
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja vilunki78 »

onkos kellään käytännön kokemusta et mites se kun niihin tuplaputkiin laittaa sen h-yhdysputken, niin onko sillä ääniin mitään vaikutusta :?: kun ongelma on mulla nyt sellanen et tyhjäkäynnillä on sopivan räyhäkäs, mut kierroksilla rääkyy liikaa 8) ja putket on 2tuumasta yhdet ei läpivirtaavat vaimentimet puolellaan ja ulostulot takapyörien edestä
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Nyt on tuplaputkisto valmis mullakin. Ei muuten tuon tekeminen vituttanut, mutta kun maksaa 2x enempi kuin normaalisti :lol: Alussa joku 50cm pätkä 3" putkea josta supistuu 2,5" perään asti yksille simonsin läpivirtaaville, voipi olla suht äänekäs, ainakin niin paljon ettei affelle pääse ilman välipönttöjä :lol: Vaihdelaatikon kohdalla on mk3 supran katin laipat niin saa helposti katki sekä takapönttöjen ihan edessä samat laipat. Vielä olis 4kpl laippoja, niin sais vaikka ennen taka-akseliakin laitettua. En ole vielä varma laitanko, laatikolta takapöntölle joutuu harvoin irroittamaan, kun ei se ole oikein minkään edessä :roll: Noi laipat siitä käteviä, kun motonetistä saa tiivisteitä 3e/kpl noihin supran laippoihin. Ja ovat 2,5" reiällä.
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Sumu kirjoitti:Kyllähän putkisto vaikuttaaa kulutukseen. Kyllä nelitahtikonekin tarvitsee jonkinverran vastapaineita.
Vastapainetta se nimenomaan ei tarvitse. Toimivan pakosarjan/putkiston kylläkin. Ja sillä ei ole mitään tekemistä vastapaineen kanssa.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
TaunusTomi
Viestit: 953
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

Paitsi sumuisella saarella :wink:
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta...
Taunus 78 Cosworth BOA
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Mutta vatsapainetta tarvitaan, jotta saa painettua kaasupolkimen lattiaan.

Ja tuosta yhdysputkesta. Minulla on 17M:ssä kahdesta marteliuksen 2" 90 asteen mutkasta tehty x-putki ja siinä on keskellä n. 40mm leveä resonaattori. Alkukäyrät ovat caprista, joissa on kanssa resonaattorit. Vaimentimina on kaksi marteliuksen 2" pientä ovaalivaimenninta. Ja putket päättyvät helmojen takapäähän. Äänet ovat räyhäkkäät, mutta niiden taso on sopiva. Resonanssiääniä tulee kajuuttaan, mutta se johtuu polyuretaanisista moottorin tyynyistä.
Avatar
jucca
Viestit: 189
Liittynyt: 05 Touko 2008, 22:57
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja jucca »

Isot sivuputket takarenkaiden eteen reilun kokosilla läpivirtaavilla vaimentimilla niin hyvä tulee. 8)
Tällä hetkellä itellä tulee vaan toiselle puolelle ja pienellä vaimentimella, ehkä vähän liian kova ääni.
Projektiin väsään ehkä molemmille puolille. Ahdasta vähän on, mut mahdollisimman iso vaimennin, niin saa matalat äänet. Ps. on leimattu monta kertaa tuollakin putkella.
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

jucca kirjoitti:Isot sivuputket takarenkaiden eteen reilun kokosilla läpivirtaavilla vaimentimilla niin hyvä tulee. 8)
Eli siis ääni on voimaa ja paljon ääntä on paljon voimaa?
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

.

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

Jari H kirjoitti:
jucca kirjoitti:Isot sivuputket takarenkaiden eteen reilun kokosilla läpivirtaavilla vaimentimilla niin hyvä tulee. 8)
Eli siis ääni on voimaa ja paljon ääntä on paljon voimaa?
ohan toi "missä on ääntä siellä on voimaa" myös erään timo lehtimäen motto ni kai siinä jotain perää on :lol:
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Vastaa Viestiin