Tuplapakoputket

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Tuukka
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 13:48
Paikkakunta: Salo / Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

Mulla on Granadan vaimentajat (vanhat ja käytetyt, kunto = ?), sitten X-yhdistys ja putket sivulle takarenkaiden etupuolelta ulos. Ääni ei oo lainkaan häiritsevä, ehkä jopa hiljasempi, kuin oisin halunnu. Pidempää matkaakaan ajaessa ei häiritse lainkaan.

Peltisarjat on jonkun ite Grannuun pykäämät, jotka mä sit silvoin ja sovitin Tanariin, putken halkasija muistaakseni suunnilleen 1,75" joka paikassa, tosin peltisatsin siiamilaisella puolella ennen ekaa kollektoria varmaan 2,5", sairaalloisen paksu kuitenkin.

Kertokaas muuten joku, joka tietää, kuuluuko siiamilaisen pakokanavan lähdön ollakin paksumpi, kuin sen yksinäisen pakoaukon? Kyllä kai, kun kerran kollektorinkin jälkeen putken halkaisija aina kasvaa?
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Tuukka kirjoitti: Kertokaas muuten joku, joka tietää, kuuluuko siiamilaisen pakokanavan lähdön ollakin paksumpi, kuin sen yksinäisen pakoaukon? Kyllä kai, kun kerran kollektorinkin jälkeen putken halkaisija aina kasvaa?
Miksi pitäisi? Ei siinä kuitenkaan kahden sylinterin kaasut samaan aikaan mene.
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Avatar
Tuukka
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 13:48
Paikkakunta: Salo / Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

Taunusmies Jussi kirjoitti:
Tuukka kirjoitti: Kertokaas muuten joku, joka tietää, kuuluuko siiamilaisen pakokanavan lähdön ollakin paksumpi, kuin sen yksinäisen pakoaukon? Kyllä kai, kun kerran kollektorinkin jälkeen putken halkaisija aina kasvaa?
Miksi pitäisi? Ei siinä kuitenkaan kahden sylinterin kaasut samaan aikaan mene.
Aivan, näin mäkin asiaa ensin ajattelin, mut mitään varmistusta en mistään löytänyt asialle. Selitäppä, miksi kollektorissa putken halkaisija kasvaa primääriputkiin verrattuna, kun ei ne kaasut siinäkään (neljä pyttyä samaan tai alle) samaan aikaan kulje... Mun käsityksen mukaan kuitenkaan se, että kaasu kulkee peräkkäisissä pulsseissa, ei vähennä sitä seikkaa, että enemmän kaasua sen putken läpi täytyy yhdistyksen jälkeen kulkea, jolloinka halkaisijan pitäisi taas kasvaa.
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
ramppa
Viestit: 113
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 21:41
Paikkakunta: Lohja

Re: Tuplapakoputket

Viesti Kirjoittaja ramppa »

Paussi kirjoitti:
Taco kirjoitti:Tästäkuvasta tuli mieleeni että jossain vaiheessa itellekkin pitäs noi tuplaputket laittaa ja ei millään viittis/kehtais välttämättä ruveta tankki siirteleen ja perää palotteleen, niin tollaset takarenkaitten edestä tulevat putket on käyny mielessä. Kertokaas kokemuksia ja vinkkejä... Onko esim. äänekkäät sisälle? Tai itte asiassa noi putken pääthän vois loppua vaikka auton allekkin, mitäs ootte mieltä semmosesta?
Heh, mun nykyne tane kuvissa :D (vanhan omistajan ottamia kuvia vaan, eli vissii rampan.) :)
Juu, se talvinen kuva on mun ottama, toinen on taas se kuva mikä oli huuto.netiss kun sen auton itelleni huusin. Sivupakoputki tosiaan oli ehkä aika jees näkönen ja kuulonen mutta siinä tuli savut helposti sisään. Toisaalta se viritys ei ollut lopulta kovin kestävä sekä oli tehty siten että maavara meni melkein kokonaan. Yksi kaunis päivä sitten putken ripustus petti ja loppupätkä pakoputkistosta löytynee edelleenkin jostain hanko-hyvinkää -tien varrelta=)
Laitatin sitten tapahtuman jälkeen uuden putken sinne... normipelin... pitäs kestää nyt jonki aikaa.;)

t:R
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Joo vai sillai kävi sivuputken kanssa :D kyl varmaa äänet oli iha mukavat, niinku tunnetusti tanen V6 on kivan kuulone ;) On kyl kestäny tää normi putki kyytis iha hyvi :)
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Nonnih! Ny se on meikäläisen coupekin taas liikenteessä ja sivuputkilla! Peltisarjat joihin joustopalat ja sitten 2" Simonssin isoimmat pöntöt ja 2" erilaisilla sovitepaloilla loppuun asti, ulostulot on vielä tekemättä, putki loppuu alatukivarren alle mutta ei ole liiaan isot äänet edes moottoritiellä, oikeestaan aika kivat :)

Tuolla kuva
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Taco kirjoitti:Nonnih! Ny se on meikäläisen coupekin taas liikenteessä ja sivuputkilla! Peltisarjat joihin joustopalat ja sitten 2" Simonssin isoimmat pöntöt ja 2" erilaisilla sovitepaloilla loppuun asti, ulostulot on vielä tekemättä, putki loppuu alatukivarren alle mutta ei ole liiaan isot äänet edes moottoritiellä, oikeestaan aika kivat :)

Tuolla kuva
Onneksi olokhon!
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Taco kirjoitti:Nonnih! Ny se on meikäläisen coupekin taas liikenteessä ja sivuputkilla! Peltisarjat joihin joustopalat ja sitten 2" Simonssin isoimmat pöntöt ja 2" erilaisilla sovitepaloilla loppuun asti, ulostulot on vielä tekemättä, putki loppuu alatukivarren alle mutta ei ole liiaan isot äänet edes moottoritiellä, oikeestaan aika kivat :)

Tuolla kuva
Hienoa! :) Mites toimii tuon kaks tuumasen kanssa? Kun itelläkin on kiinostusta rakentaa samankaltaista systeemiä.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Kyllähän nuo ihan hyvin toimivat, ainakin paljon paremmin kuin entinen köpöstys :) En tiedä sitten jos ois pienemmät putket, teorian mukaanhan ois paremmat alaväännöt mutta eipä ole noissa valittamista, ainakaan vielä. Äänieristeitä pitää joka tapauksessa parantaa, vaihdelaatikkokin on nyt sen verran ylhäällä että ei mahdu ääniersitettä väliin ja sieltä ainakin tulee pörinät sisään.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Dodiin joo, niin sehä on et mitä ohuempaa putkea nii alavääntöä enemmän ois. Ite ajatteli just tosta tanen "vakio" putki koosta vääntää sinne tuplikset.
Joo onha näide kans sit vähä parantelua just niinku sanoit, äänieristeet sun muut :)
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

No mutta,eikös nuo mölyeristykset laiteta sisäpuolelle mitä hyttiin tulee :wink: ..pohjaan jotain kivenisku-massaa tms vaikkapa.
Sisäloksut joka nurkkaan ja konepeltiin se vaimennusmatto..
Taunus Maximus =)
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Niimpä kun itellä ei oo mitään äänieristeitä missään, paitti takapenkin takana taitaa olla vanha vaahtomuovi patja...
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Volvoissa on tupannu olemaan aika paksut matot,hyvät puolet että pitää kyllä metelit kurissa,ja huonot puolet jos auto ei oo ihan tiivis,imasevat vettä sisäänsä uskomattomia määriä :lol: ..joo,kokemusta on :D
Taunus Maximus =)
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Ai janzal o volvo kokemuksia myös ollu, joo vettä sisällä ollu kans. :D ja bensa imureita on epätasapainos suhtees tehoon. Ainaki mun oli.. :P No mut nyt karkaa vähä aihe volvo aiheeseen.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Ei mulla ole Volvoa ollut koskaan,mutta oon ottanu purku-sellasesta
matot ja sovittanu toiseen merkkiin :wink:
Taunus Maximus =)
Vastaa Viestiin