Kytkiongelmaa

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
iigle
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Helmi 2009, 17:58
Paikkakunta: Lohja

Kytkiongelmaa

Viesti Kirjoittaja iigle »

Kertokaas joku nyt mikä tota kytkintä vaivaa. Vaihteet saa runnoa sisään ja yrittää mennä eteenpäin kokoajan eli ei irrota. Vaijeri säädetty tappiin mutta ei auttanut. Nyt lun otin laatikon irti niin mielenkiintoisen näköisiä nuo osat. Laatikon päässä näytti tuolta ja levy & asetelma Näyttää tuolta. Mikähän mahtais olla syynä? Ja tuon kytkinlevyn keskiön toinen pää on vähän kolhuilla. Voiko toi levy voinu olla väärinpäin tjms. vai? :?
Taunus v6 2.3i vm.80
Sierra 2.3i
EX monta sierraa ja yks scorpio
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Oliko sielä silmälaakeria ollenkaan ?
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

ja painelaakeri+ kytkinhaarukka muka oli ihan kunnossa?? voihan se tosiaan olla että levy on ollut väärinpäin kun toi kytkinakselin kotelo tai mikä lie on tossa kunnossa että siitä on joku rahnannut materiaalia pois
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

onko toi iso kytkinlevy ja pikku asetelma :shock:

vaikka levy olis väärinpäin niin ei kyllä tollasta aiheuta..kokemusta on :wink:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Avatar
iigle
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Helmi 2009, 17:58
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja iigle »

Oli silmälaakeri, ja painelaakeri ja haarukka täysin kondiksessa. 240mm levy ja ainaki paineasetelman toi pinta on samankokonen. :? Vähän rupee häiritseen. Ku ei viitteis ostaa uutta kytkintäkää ku ei tiedä auttaako se. Varsinkaan kun motonetistä ei saa. :? Kumminpäin sen levyn nyt pitäis olla siellä?
Taunus v6 2.3i vm.80
Sierra 2.3i
EX monta sierraa ja yks scorpio
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Ei muuta ku uutta osaa vaan. Tarttis uuden myös ton "holkin" minkä päällä painelaakeri liikkuu.
Äkkikatsomalta, näkemättä kytkinlevyn toista puolta, näyttäis et se levy pitää olla just noin päin.

Vaikuttais kyllä et kytkinakseli on päässy heilumaan sivusuunnassa aika reippaasti ja siitä noi vahingot. Epäilyttää kyllä se silmälaakeri kuitenkin...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
iigle
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Helmi 2009, 17:58
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja iigle »

No mul on yks ylimmääränen laatikko mistä mä ton holkin saan... Kyl se silmälaakeri ainaki paikallaan oli. Mistäs mä tohon kytkimen löytäisin? Käviskö jonku muun, Transitin tjms.?
Taunus v6 2.3i vm.80
Sierra 2.3i
EX monta sierraa ja yks scorpio
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

iigle kirjoitti:No mul on yks ylimmääränen laatikko mistä mä ton holkin saan... Kyl se silmälaakeri ainaki paikallaan oli. Mistäs mä tohon kytkimen löytäisin? Käviskö jonku muun, Transitin tjms.?
Mul on ainakin yks uus kytkinpaketti tommoseen.
Kulkeutuu Espooseen asti viikolla 4.

Onks toi 4-vaihteinen loota? Ettei vaan oo OHC-koneen loota V6 koneessa?
Näyttäis vaan tossa kuvassa et ois OHC-lootan kytkinakseli ja sillonhan se ei yletä edes sinne silmälaakeriin asti toi akselin pää :D

Mittaas ton kytkinakselin pituus, akselin päästä, tonne mistä toi booritus alkaa lootan päästä.
Luulen et ongelma on löydetty :wink:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Tuo moisin teoria voi olla ihan mahdollinen... Ettei tosiaan olis oharin aski
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Avatar
iigle
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Helmi 2009, 17:58
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja iigle »

5 vaihteinen se on mutta tais olla saman mittanen toi akseli tossa mun vanhassa 5v lootassa joka on oharista. Pitäiskö 6 koneessa sen akselin tulla yli siit kytkinkopasta? Pystytkö lähettää sen kytkimen? Ja ei sul ois 6koneen askia? :)
Taunus v6 2.3i vm.80
Sierra 2.3i
EX monta sierraa ja yks scorpio
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

iigle kirjoitti:5 vaihteinen se on mutta tais olla saman mittanen toi akseli tossa mun vanhassa 5v lootassa joka on oharista. Pitäiskö 6 koneessa sen akselin tulla yli siit kytkinkopasta? Pystytkö lähettää sen kytkimen? Ja ei sul ois 6koneen askia? :)
Siinä se vika sit on, et sul on Oharin loota. Oharin lootassa on huomattavasti lyhyempi se kytkinakseli. Kaiken lisäksi luulen et sulla on sen silmälaakerin koko 12,7 mm ja Oharin lootan kytkinakselin pää on 15 mm. Sun pitää sorvauttaa siihen lootaan tommonen kytkinakselin jatkokappale:
http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... ?pos=-9142

Voin kyllä lähettää ton kytkimen, jos et muualta löydä.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
fonzie
Viestit: 329
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fonzie »

Tuo piirustus on mun käsialaa. Kannattaa lukea kommentit kuvasta. Eli tuollaisenaan ottaa kiinni koneeseen. Kytkinakselin lyhennys ja holkin pidennys lienee järkevin vaihtoehto. Kytkinakselin halkaisija kannattaa mitata mikrometriruuvilla, ettei montaa holkkia tarvitse tehdä. Sitten holkin reikä pari nanometriä pienempi kuin kytkinakseli. Sovitus lämmöllä paikoilleen.
Taunus 4D XL 1600 vm. 1971

entiset Taunukset:
Taunus 4D XL 2000 V6 vm. 1973
Taunus Coupe GXL 2600 V6 autom. vm. 1972
Taunus Coupe GT 2000 V6 vm. 1972
Avatar
iigle
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Helmi 2009, 17:58
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja iigle »

Eli käytännössä onnistuu kun saa alkuperäiseen mittaan 25mm lisää? Eli pidennän ohenevaa päätä ja lyhennän akselia sen mukaan?
Taunus v6 2.3i vm.80
Sierra 2.3i
EX monta sierraa ja yks scorpio
fonzie
Viestit: 329
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fonzie »

iigle kirjoitti:Eli käytännössä onnistuu kun saa alkuperäiseen mittaan 25mm lisää? Eli pidennän ohenevaa päätä ja lyhennän akselia sen mukaan?
Olet ymmärtänyt asian juurikin oikein.
Taunus 4D XL 1600 vm. 1971

entiset Taunukset:
Taunus 4D XL 2000 V6 vm. 1973
Taunus Coupe GXL 2600 V6 autom. vm. 1972
Taunus Coupe GT 2000 V6 vm. 1972
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Mitenkähän aski on ottanu kipeetä,kun kytkinakseli on on päässy elämään...
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Vastaa Viestiin