Keinuvipu irtosi

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

esimi
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Joulu 2012, 14:39

Keinuvipu irtosi

Viesti Kirjoittaja esimi »

Joo elikkäs Taunus 1.6 ohc -78 rupesi aika reippaasti kilkattamaan, jonka jälkeen säädin venttiilin välykset. 4. sylinterin pakoventtiilin välys oli 0,7mm ja muut jotain 0,4mm. Säädöllä ei kauheasti ollut vaikutusta ja kun auto vähän lämpesi se rupesi ampumaan takaisin kaasariin.

No arvelin sitten vian olevan kyseisessä pakoventtiilissä ja näinhän se oli. Keinuvipu oli irronnut kokonaan paikoiltaan. Mistäköhän tämä mahtaa johtua? Riittääkö uusi keinuvipu ja venttiilin välyksen säätöruuvi vai kannattaako samalla vaihtaa koko nokka-akseli ja jos sen vaihtaa voiko samantien laittaa 2 litrasen nokka-akselin?

Lisäksi tuo takasin kaasariin ampuminen hajotti jotain kaasarin vivustoista ja nyt kaasuläppä ei aukea poljinta painaessa. Voisiko joku kenties laittaa kuvaa noista kaasarin vivustoista, että pystyisin paremmin hahmottamaan mitä sieltä on pudonnut/hajonnut.
wekku
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Maalis 2007, 16:18
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku »

Kato ettei oo öljyputken reikä tukossa, äkkiä syö seuraajan lontolle ja sit lentää välistä..
Focus 1.6 STW -03
Sierra 2.0 Turbo -83
Taunus 2.0i Turbo -82
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

No ensinnäkin sulla on liian isot välykset. Pitäis olla kylmänä imu 0.20 pako 0.25. Olen kylla itse säätänyt kaikki 0.25. Jos nokka ja vipat on kuluneet ja karmeet välykset,niin vipat lentää kyllä paikaltaan kun kiljuttaa konetta.
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Niin ja jos nokan joudut vaihtamaan,niin samallahan sitten läppää venttiilit,kun kannen joutuu kuitenkin pois ottamaan.
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
wekku
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Maalis 2007, 16:18
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku »

No joo, välykset on kyl ollu liian isot, ite säätäny .25 pako ja imu
Focus 1.6 STW -03
Sierra 2.0 Turbo -83
Taunus 2.0i Turbo -82
KalleH
Viestit: 24
Liittynyt: 07 Elo 2011, 15:18
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja KalleH »

Itse olen päässyt helpommalla tämmöissä tilanteissa, syksylläkin kun irtos vaan puolet siitä keinuvivusta kesken miedon kierrättämisen :wink:
Kahen litran automaatti
esimi
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Joulu 2012, 14:39

Viesti Kirjoittaja esimi »

Siis nuo välykset oli ennen säätöä. Säädin välykset kohdilleen (0,2 ja 0,25) mutta jostain syystä tuo nelossylinterin pakoventtiili ei sitten pitänyt sitä välystä ja irtosi. Oli kyllä aika kuluneen näköinen ainakin se keinuvipu.

Ja jos joku vielä viitsisi laittaa selvähkön kuvan niistä kaasarin vivuista, että näkisin mitä sieltä oikein on irronnut olisin erittäin kiitollinen. :)
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Helpottais tieto siitä mikä kaasari siinä on.
Esim kuva siitä vivustosta niin näkis heti mikä vialla.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
samushi
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 03:03
Paikkakunta: Pelekosenniemi/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja samushi »

esimi kirjoitti:jostain syystä tuo nelossylinterin pakoventtiili ei sitten pitänyt sitä välystä ja irtosi.
Siinä on aika ahdas tila kiristää sitä säätöruuvin lukitinmutteria että piti rälläköidä avaimestaki pala pois. Viime vuonna ku säädätytin välykset amiksen ykkösillä niin eivät olleet kiristäny sitä kunnolla ja muutaman viikon päästä oli semmonen välys että olis mahtunu vesilintu lentämään läpi. Olisko sullaki jääny löysälle se?
Ford Taunus -81 GX 4D
"Onko tuo nyt mustangi vai mikä?"
taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

samushi kirjoitti:
esimi kirjoitti:jostain syystä tuo nelossylinterin pakoventtiili ei sitten pitänyt sitä välystä ja irtosi.
Siinä on aika ahdas tila kiristää sitä säätöruuvin lukitinmutteria että piti rälläköidä avaimestaki pala pois. Viime vuonna ku säädätytin välykset amiksen ykkösillä niin eivät olleet kiristäny sitä kunnolla ja muutaman viikon päästä oli semmonen välys että olis mahtunu vesilintu lentämään läpi. Olisko sullaki jääny löysälle se?
tavalllista lenkki avainta kuumentaa ja vääntää mutkan siihen niin pystyy säätään.tai itte en oo ainakaan koskaan mahtunu suoralla avaimella sitä mutteria vääntään
esimi
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Joulu 2012, 14:39

Viesti Kirjoittaja esimi »

No hommasin nyt ainakin uuden säätöruuvin ja keinuvivun. Täytyy tässä viikonlopun aikana asennella ja varmistaa, että tulee kunnolla piukkaan se säätöruuvi. Otan kuvan siitä kaasarista kunhan pääsen tallille.

Edit: Niitten vipujen arvoitus selvisi. Yksi vipu oli vaan mutkalla ja sen takia kaasuläppä oli koko ajan auki :)
Ja siinä vielä se keinuvipu.
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Kun on keinu noin kuopalla, niin ei voi olla nokkakaan enää hyvä...kaivaa uudenkin keinun äkkiä samanlaiseksi.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
esimi
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Joulu 2012, 14:39

Viesti Kirjoittaja esimi »

isoatlas kirjoitti:Kun on keinu noin kuopalla, niin ei voi olla nokkakaan enää hyvä...kaivaa uudenkin keinun äkkiä samanlaiseksi.
Nokassa en huomannut mitään ihmeellistä kulumaa tai eroa muihin nokkiin. Se säätöruuvin puolella oleva jousi tuntui olevan aika löysä ja koitin sitä vähän tiukemmaksi väännellä. Varmaan päässyt siinä keinuvipu helisemään ja kulumaan, jos se jousi ei ole painanut sitä kunnolla? Täytyy nyt kattoa vähän ajan päästä, että miltä se vaikuttaa. Eipä tuo keinuvipu paljon maksanut.
V6
Viestit: 143
Liittynyt: 07 Syys 2004, 17:28
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

[/quote]tavalllista lenkki avainta kuumentaa ja vääntää mutkan siihen niin pystyy säätään.tai itte en oo ainakaan koskaan mahtunu suoralla avaimella sitä mutteria vääntään[/quote]

Vanhaan hyvään aikaan myytiin OHC-venttiilisäätö työkalua.
Helpotti kummasti säätämistä.
Toi on ylimääräinen jos joku tarvii, eikä löydä kaupasta.

http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... at=0&pos=0
Vastaa Viestiin