Keinuvipu irtosi
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Keinuvipu irtosi
Joo elikkäs Taunus 1.6 ohc -78 rupesi aika reippaasti kilkattamaan, jonka jälkeen säädin venttiilin välykset. 4. sylinterin pakoventtiilin välys oli 0,7mm ja muut jotain 0,4mm. Säädöllä ei kauheasti ollut vaikutusta ja kun auto vähän lämpesi se rupesi ampumaan takaisin kaasariin.
No arvelin sitten vian olevan kyseisessä pakoventtiilissä ja näinhän se oli. Keinuvipu oli irronnut kokonaan paikoiltaan. Mistäköhän tämä mahtaa johtua? Riittääkö uusi keinuvipu ja venttiilin välyksen säätöruuvi vai kannattaako samalla vaihtaa koko nokka-akseli ja jos sen vaihtaa voiko samantien laittaa 2 litrasen nokka-akselin?
Lisäksi tuo takasin kaasariin ampuminen hajotti jotain kaasarin vivustoista ja nyt kaasuläppä ei aukea poljinta painaessa. Voisiko joku kenties laittaa kuvaa noista kaasarin vivustoista, että pystyisin paremmin hahmottamaan mitä sieltä on pudonnut/hajonnut.
No arvelin sitten vian olevan kyseisessä pakoventtiilissä ja näinhän se oli. Keinuvipu oli irronnut kokonaan paikoiltaan. Mistäköhän tämä mahtaa johtua? Riittääkö uusi keinuvipu ja venttiilin välyksen säätöruuvi vai kannattaako samalla vaihtaa koko nokka-akseli ja jos sen vaihtaa voiko samantien laittaa 2 litrasen nokka-akselin?
Lisäksi tuo takasin kaasariin ampuminen hajotti jotain kaasarin vivustoista ja nyt kaasuläppä ei aukea poljinta painaessa. Voisiko joku kenties laittaa kuvaa noista kaasarin vivustoista, että pystyisin paremmin hahmottamaan mitä sieltä on pudonnut/hajonnut.
Siis nuo välykset oli ennen säätöä. Säädin välykset kohdilleen (0,2 ja 0,25) mutta jostain syystä tuo nelossylinterin pakoventtiili ei sitten pitänyt sitä välystä ja irtosi. Oli kyllä aika kuluneen näköinen ainakin se keinuvipu.
Ja jos joku vielä viitsisi laittaa selvähkön kuvan niistä kaasarin vivuista, että näkisin mitä sieltä oikein on irronnut olisin erittäin kiitollinen.
Ja jos joku vielä viitsisi laittaa selvähkön kuvan niistä kaasarin vivuista, että näkisin mitä sieltä oikein on irronnut olisin erittäin kiitollinen.
Helpottais tieto siitä mikä kaasari siinä on.
Esim kuva siitä vivustosta niin näkis heti mikä vialla.
Esim kuva siitä vivustosta niin näkis heti mikä vialla.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Siinä on aika ahdas tila kiristää sitä säätöruuvin lukitinmutteria että piti rälläköidä avaimestaki pala pois. Viime vuonna ku säädätytin välykset amiksen ykkösillä niin eivät olleet kiristäny sitä kunnolla ja muutaman viikon päästä oli semmonen välys että olis mahtunu vesilintu lentämään läpi. Olisko sullaki jääny löysälle se?esimi kirjoitti:jostain syystä tuo nelossylinterin pakoventtiili ei sitten pitänyt sitä välystä ja irtosi.
Ford Taunus -81 GX 4D
"Onko tuo nyt mustangi vai mikä?"
"Onko tuo nyt mustangi vai mikä?"
tavalllista lenkki avainta kuumentaa ja vääntää mutkan siihen niin pystyy säätään.tai itte en oo ainakaan koskaan mahtunu suoralla avaimella sitä mutteria vääntäänsamushi kirjoitti:Siinä on aika ahdas tila kiristää sitä säätöruuvin lukitinmutteria että piti rälläköidä avaimestaki pala pois. Viime vuonna ku säädätytin välykset amiksen ykkösillä niin eivät olleet kiristäny sitä kunnolla ja muutaman viikon päästä oli semmonen välys että olis mahtunu vesilintu lentämään läpi. Olisko sullaki jääny löysälle se?esimi kirjoitti:jostain syystä tuo nelossylinterin pakoventtiili ei sitten pitänyt sitä välystä ja irtosi.
No hommasin nyt ainakin uuden säätöruuvin ja keinuvivun. Täytyy tässä viikonlopun aikana asennella ja varmistaa, että tulee kunnolla piukkaan se säätöruuvi. Otan kuvan siitä kaasarista kunhan pääsen tallille.
Edit: Niitten vipujen arvoitus selvisi. Yksi vipu oli vaan mutkalla ja sen takia kaasuläppä oli koko ajan auki
Ja siinä vielä se keinuvipu.
Edit: Niitten vipujen arvoitus selvisi. Yksi vipu oli vaan mutkalla ja sen takia kaasuläppä oli koko ajan auki
Ja siinä vielä se keinuvipu.
Kun on keinu noin kuopalla, niin ei voi olla nokkakaan enää hyvä...kaivaa uudenkin keinun äkkiä samanlaiseksi.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Nokassa en huomannut mitään ihmeellistä kulumaa tai eroa muihin nokkiin. Se säätöruuvin puolella oleva jousi tuntui olevan aika löysä ja koitin sitä vähän tiukemmaksi väännellä. Varmaan päässyt siinä keinuvipu helisemään ja kulumaan, jos se jousi ei ole painanut sitä kunnolla? Täytyy nyt kattoa vähän ajan päästä, että miltä se vaikuttaa. Eipä tuo keinuvipu paljon maksanut.isoatlas kirjoitti:Kun on keinu noin kuopalla, niin ei voi olla nokkakaan enää hyvä...kaivaa uudenkin keinun äkkiä samanlaiseksi.
[/quote]tavalllista lenkki avainta kuumentaa ja vääntää mutkan siihen niin pystyy säätään.tai itte en oo ainakaan koskaan mahtunu suoralla avaimella sitä mutteria vääntään[/quote]
Vanhaan hyvään aikaan myytiin OHC-venttiilisäätö työkalua.
Helpotti kummasti säätämistä.
Toi on ylimääräinen jos joku tarvii, eikä löydä kaupasta.
http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... at=0&pos=0
Vanhaan hyvään aikaan myytiin OHC-venttiilisäätö työkalua.
Helpotti kummasti säätämistä.
Toi on ylimääräinen jos joku tarvii, eikä löydä kaupasta.
http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... at=0&pos=0