Kampiakselin nitraus

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Kampiakselin nitraus

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Saavutetaanko kampuran nitruksella mitään hyötyä viritetyssä moottorissa?
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

No ei siitä ainakaan haittaa ole, pinnastahan tulee nitrauksessa kovempi...mutta olen kuullut, että on pieni vaara että kampiakseli ei ole enää suora ko. operaation jälkeen...
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Ei se nitraus kampiakselin sitkeyttä tai lujuutta virityskäytössä lisää. Pinta on tietty kovempi, joten sietää ehkä paremmin epäpuhtauksia öljyn joukossa kun kokkareet eivät saa raavittua pintaan naarmuja niin helposti. Ei pitäisi olla tarvetta painevoidelluissa liukulaakereissa. Tietyissä moottoreissa esim. nokka-akseli ja nostajat voisivat tuosta hyötyäkin.
V6
Viestit: 143
Liittynyt: 07 Syys 2004, 17:28
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Heittelin tällä viikolla pari 2,3 ja 2,6 V6 moottorin nitrattua kampiakselia
Stenan metallikeräys jassikkaan.
Nitraus maksaa muistaakseni noin 300 euroa .
Ja on kyllä sen rahan arvoista viritetyssä moottorissa jota kierrätetään
yli alkuperäisen max rpm.
Siis jos moottorin rakentelu budjetti on "joitain tonneja".
Tietysti jos budjetti on vain 300 euroa, kannattaa ne rahat käyttää muuhun
kuin nitraukseen.

Erityisesti kiertokangen kaulat kampiakselilla jäävät huonolle voitelulle.
Ja helposti syntyy laakerivaurio.
Joka aiheuttaa damagea myös kampiakselin kauloille.
Itsellä on kampiakseli säilynyt virheettömänä vaikka kiertokangen
laakeri on ollut sökö.
Vastaa Viestiin