Kampiakselin nitraus
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Kampiakselin nitraus
Saavutetaanko kampuran nitruksella mitään hyötyä viritetyssä moottorissa?
No ei siitä ainakaan haittaa ole, pinnastahan tulee nitrauksessa kovempi...mutta olen kuullut, että on pieni vaara että kampiakseli ei ole enää suora ko. operaation jälkeen...
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Ei se nitraus kampiakselin sitkeyttä tai lujuutta virityskäytössä lisää. Pinta on tietty kovempi, joten sietää ehkä paremmin epäpuhtauksia öljyn joukossa kun kokkareet eivät saa raavittua pintaan naarmuja niin helposti. Ei pitäisi olla tarvetta painevoidelluissa liukulaakereissa. Tietyissä moottoreissa esim. nokka-akseli ja nostajat voisivat tuosta hyötyäkin.
Heittelin tällä viikolla pari 2,3 ja 2,6 V6 moottorin nitrattua kampiakselia
Stenan metallikeräys jassikkaan.
Nitraus maksaa muistaakseni noin 300 euroa .
Ja on kyllä sen rahan arvoista viritetyssä moottorissa jota kierrätetään
yli alkuperäisen max rpm.
Siis jos moottorin rakentelu budjetti on "joitain tonneja".
Tietysti jos budjetti on vain 300 euroa, kannattaa ne rahat käyttää muuhun
kuin nitraukseen.
Erityisesti kiertokangen kaulat kampiakselilla jäävät huonolle voitelulle.
Ja helposti syntyy laakerivaurio.
Joka aiheuttaa damagea myös kampiakselin kauloille.
Itsellä on kampiakseli säilynyt virheettömänä vaikka kiertokangen
laakeri on ollut sökö.
Stenan metallikeräys jassikkaan.
Nitraus maksaa muistaakseni noin 300 euroa .
Ja on kyllä sen rahan arvoista viritetyssä moottorissa jota kierrätetään
yli alkuperäisen max rpm.
Siis jos moottorin rakentelu budjetti on "joitain tonneja".
Tietysti jos budjetti on vain 300 euroa, kannattaa ne rahat käyttää muuhun
kuin nitraukseen.
Erityisesti kiertokangen kaulat kampiakselilla jäävät huonolle voitelulle.
Ja helposti syntyy laakerivaurio.
Joka aiheuttaa damagea myös kampiakselin kauloille.
Itsellä on kampiakseli säilynyt virheettömänä vaikka kiertokangen
laakeri on ollut sökö.