Nokan ajoitus.

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

hermanni
Viestit: 64
Liittynyt: 27 Loka 2006, 17:59

Viesti Kirjoittaja hermanni »

http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... aanaus.jpg

Tuolla on kaava kuinka paljon välikantta kavennetaan,kansien plaanauksen jälkeen.
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

itse en ottais välikannesta,kun se ei sen jälkeen käy enää mihinkään muuhun...
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

duster73 kirjoitti:itse en ottais välikannesta,kun se ei sen jälkeen käy enää mihinkään muuhun...
Oon samaa mieltä :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

no mun mielestä se imusarja istuu jopa paremmin ku kansia on vähä laskettu,olikoha mulla edellisessä 1.5mm otettu kansista pois ja ei tosiaankaan ollu tarvetta imusarjan höyläämiselle. toki kanavat kannattaa kohdistaa jos tarvetta..
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

hyvä tietää..uskaltaa sit ainakin sen millin ottaa pois
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
klasu
Viestit: 141
Liittynyt: 21 Tammi 2010, 11:24
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja klasu »

Timppa kirjoitti:
klasu kirjoitti:Yhden hampaan siirto muuttaa ajoitusta 4.62 astetta. Liikaa?
Onks joku alkanu muuttaan palotilan muotoa? Ottamaan tavaraa pois venttiilien seudulta, et seinän ja venttiilin väli aukiolleessaan olis ainakin noston verran, et virtais paremmin?
hammasluku 160/80 pyöräparilla päästään about tuohon muutokseen,muistelisin sen muutoksen olevan jotain muuta original hammasluvuilla...
Kaavahan menee 720 jaettuna kampiakselin pyörän hammasluku

Kiitos Luhtis,
Taunus mallin 2,0 -2,8 olis noin 10,5 astetta jonka nokan ajoitus muuttuu per hammas

2,4 ja 2,9(ketju jakopää) muuttuu vielä enemmän koska hampaita vähemmän,muistelisin jotain 15 astetta...saatan muistaa väärin,ei valitus oikeutta :oops:
Eli yhtäkuin 360 jaettuna nokan hammasluku.

Mun mielest nokas hampaita 78, ellen hämäräs väärin laskenu...
Avatar
Timppa
Viestit: 217
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 20:37
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Timppa »

klasu kirjoitti:
Timppa kirjoitti:
klasu kirjoitti:Yhden hampaan siirto muuttaa ajoitusta 4.62 astetta. Liikaa?
Onks joku alkanu muuttaan palotilan muotoa? Ottamaan tavaraa pois venttiilien seudulta, et seinän ja venttiilin väli aukiolleessaan olis ainakin noston verran, et virtais paremmin?
hammasluku 160/80 pyöräparilla päästään about tuohon muutokseen,muistelisin sen muutoksen olevan jotain muuta original hammasluvuilla...
Kaavahan menee 720 jaettuna kampiakselin pyörän hammasluku

Kiitos Luhtis,
Taunus mallin 2,0 -2,8 olis noin 10,5 astetta jonka nokan ajoitus muuttuu per hammas

2,4 ja 2,9(ketju jakopää) muuttuu vielä enemmän koska hampaita vähemmän,muistelisin jotain 15 astetta...saatan muistaa väärin,ei valitus oikeutta :oops:
Eli yhtäkuin 360 jaettuna nokan hammasluku.

Mun mielest nokas hampaita 78, ellen hämäräs väärin laskenu...
Ookoo,siinä tapauksessa tuo 10,5 astetta on väärää tietoa,
oikea on 9,3 astetta per hammas muuttuu ajoitus,ja johtuu siitä että näissä hommissa puhutaan kampiakselin asteista,eli yhden hampaan muutosta on turha tehdä koska se on liian suuri.

Nelitahtimoottorin täys työkierto on 720 kampiakselin astetta.
#2
klasu
Viestit: 141
Liittynyt: 21 Tammi 2010, 11:24
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja klasu »

Mist halval runkolaakerit?
Oon osii kysyny muutamast koneistamosta ja parilt varaosaliikkest, missään ei oo runkolaakereita :evil:
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

rallyrace ja brittien hintoihin verraten rallyracella on kohtuu halpaa
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

eli jos ostan 2.9:iin rallyracelta ton BP285 nokka-akselin millä pitäis semmonen 20heppaa tulla lisää niin tarviin kans sädettävän nokkapyörän?
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

ei välttämättä.nokan ajoituksessa itseasiassa pieni ennakko on katumoottoriin hyvä,antaa vetoaluetta alas.toki jos on aivan pielessä,niin sekään ei ole hyvä...
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

duster73 kirjoitti:ei välttämättä.nokan ajoituksessa itseasiassa pieni ennakko on katumoottoriin hyvä,antaa vetoaluetta alas.toki jos on aivan pielessä,niin sekään ei ole hyvä...
sekin tuli kokeultua..tosin ohc koneella ja ennakoa muuttamalla sai päästöjä paljon sakeempaan suuntaan..kulku puoli hidastu...voisin lyödä pääni pantiksi että jyrkkä nokka=vakio nokka pyörä.tuottaa saman ilmiön.jyrkkä nokka tietty vaatii säädettävän nokka pyörän.ja jos joku uskottelee että jyrkkä nokka ja vakio nokka pyörä toimii niin hyvin että paremmin ku alkuperänen niin elä usko
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

tilasin sitten uuden nokan 2.9:iin ja rallyracen tyyppi sanos ettei tohon BP270 nokkaan tarvi ruveta mitään säädettävää nokkapyörää hankkimaan.

ja sanos ettei noita jyrkempiä nokkia kannata hankkia perus katuautoon.

onko kellään muuten tietoa jostain hyvästä/halvasta koneistamosta turun seudulla missä sais vaihdettua R-seetit? Laitilassa tais olla kans joku koneistamo mut pitäis muutenkin turussa päin käydä niin sais samalla vaivalla ton pois alta.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

taunusti kirjoitti:
duster73 kirjoitti:ei välttämättä.nokan ajoituksessa itseasiassa pieni ennakko on katumoottoriin hyvä,antaa vetoaluetta alas.toki jos on aivan pielessä,niin sekään ei ole hyvä...
sekin tuli kokeultua..tosin ohc koneella ja ennakoa muuttamalla sai päästöjä paljon sakeempaan suuntaan..kulku puoli hidastu...voisin lyödä pääni pantiksi että jyrkkä nokka=vakio nokka pyörä.tuottaa saman ilmiön.jyrkkä nokka tietty vaatii säädettävän nokka pyörän.ja jos joku uskottelee että jyrkkä nokka ja vakio nokka pyörä toimii niin hyvin että paremmin ku alkuperänen niin elä usko
niin kuin sanoin,niin ei välttämättä tarvii vaihtaa nokkapyörää.tapauskohtaisia asioita,koska kaikki vaikuttaa kaikkeen.esim viime kesänä kasasin darttiin koneen 268/272 nokalla,niin tarvinnu nokan ajoituksen kanssa pelata yhtään,himpun jäi nokan ajoitus aikaselle.ja tällä saa alavääntöä lisää.jos ruetaan puhumaan monien asteitten heitosta,niin silloin ollaan ihan metsässä.
tuli muuten tuosta ohc:n jakopäästä mieleen,että kaveri laitto sierraan nokkapyörän vikapäin,niin ajoitus sattui juuri oikein :)
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

OHC:n nokkapyöristä on moni vaan viilannu sitä kiilauraa leveemmäksi ja sillee säätänny ajotuksen kohalleen :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin