Nokan ajoitus.

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

kumpi muuten on pidemmän päälle parempi vaihtoehto, omasta hiottu vai kokonaan uus jyrkempi? hintaero kun vaihtelee niin että jossain saa hiotun puolta halvemmalla kuin uuden
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
klasu
Viestit: 141
Liittynyt: 21 Tammi 2010, 11:24
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja klasu »

Kai se uusi on aina parempi ko hiottu. Muistaakseni se rallyrace myy uutta 300€,ni siinä on suunnilleen se satkun ero.
Omasta aihiosta hiotun ja uuden hiotun kepin hintaero on vaan vajaa 30€ ja yhdet lähetyskulut, tuskin niit ketään ilmaiseks ottaa vastaan ja lähettää.
Jos ostais toisen, ni sit jäis vakiovaralle.

Onks Samu sun nokka ruisku vai kaasarikoneeseen?
Meinaaks myydä pois ja millä hintaa?
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

no mulla kun löytyy 2.8:n nokka mut en oo ehtiny vielä repiä sitä irti lohkon raadosta. ja sit on 2.9:n alkuperänen ja siihen pitäis tehoa saada mahdollisimman vähällä vaivalla :lol:
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
klasu
Viestit: 141
Liittynyt: 21 Tammi 2010, 11:24
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja klasu »

Kahden kilon ylipaine palotilaan, ni luulis lisäheppoja tulevan! Heh... :wink:
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

vaparina...en oo koskaan ollu turbomiehiä eikä musta semmosta tuu :lol: mieluummin jotain poistamalla kun lisäämällä niitä heppoja :D
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
klasu
Viestit: 141
Liittynyt: 21 Tammi 2010, 11:24
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja klasu »

Ei oo mullakaan koskaan turboo ollu, paitsi riisseleissä. Tuskin mullekka sellast tulee, vaik yks lojuu nurkissa.

Mul oli pari vuotta sit 2.9:n hiottu, käyttämätön nokka, mut myin sen pois muistaakseni 80€:lla...

Kato se2.8 nokka...
klasu
Viestit: 141
Liittynyt: 21 Tammi 2010, 11:24
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja klasu »

Yhden hampaan siirto muuttaa ajoitusta 4.62 astetta. Liikaa?
Onks joku alkanu muuttaan palotilan muotoa? Ottamaan tavaraa pois venttiilien seudulta, et seinän ja venttiilin väli aukiolleessaan olis ainakin noston verran, et virtais paremmin?
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

klasu kirjoitti:Yhden hampaan siirto muuttaa ajoitusta 4.62 astetta. Liikaa?
Onks joku alkanu muuttaan palotilan muotoa? Ottamaan tavaraa pois venttiilien seudulta, et seinän ja venttiilin väli aukiolleessaan olis ainakin noston verran, et virtais paremmin?
Jos uskaltaa kansia laskea, niin ehottomasti kannattaa palotiloista poistaa kaikki patit ja kulmat. Esim. seeteissä on tehtaan jäliltä turhat pykälät niin palotilan kun kanavankin puolella. Ongelmahan siinä tosiaan on palotilan koon kasvaminen.

Ja juu yhden hampaan siirto muuttaa ajotusta liikaa, säädettävä nokkapyörä, astelevy ja heittokello jos meinaa venttilin ajotuksen saada just eikä melkeen.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
klasu
Viestit: 141
Liittynyt: 21 Tammi 2010, 11:24
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja klasu »

Oon joskus laskenu kansia reilu millin, eikä ollu tietoo, onko aiemmin plaanailtu...
Kyl muistaakseni noi kannet on orkkiksena niin "rivot" et kaikki mitä poistaa on kotiinpäin...
Aattelin tosiaan et jos kansists pikkuisen pois ja palotilan hienoinen siistiminen sen jälkeen.

Joku viisaampi vois tarkemmin kertoo paljonko on parhaimmillaan 2.8 harmaan koneen kansia höylänny ja paljonko asteissa 276 asteinen nokka on asteissa pielessä vakio ajoituksella asteissa.
Eiks se mene niin,et jos nokan ajoitusta muuttaa aikaisemmaks, niin ala-ja keskikierrosten teho paranee ja polttoaine taloudellisuus myös?
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

ja mulle jo neuvottiin että kun ottaa reilusti pois kansista niin imusarjaa/välikantta täytyy saada kans matalemmalle. eli lohkosta pois puolet mitä kansista ottaa?
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

v-koneessa jos laskee kansia,niin pitäisi myös kansien imusarjaa vastaavasta pinnasta höylätä ainetta pois.se että paljonko,riippuu taas sylinterikulmasta ja imusarjanvastinpinnan kulmasta.
tietysti voisi myös höylätä imukannen tiivistepinnasta pois,mutta se ei käy sitten enää muiden kansien kanssa.
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

klasu kirjoitti: paljonko asteissa 276 asteinen nokka on asteissa pielessä vakio ajoituksella asteissa.
Tuo selviää astelevyn ja heittokellon avulla, kun kone on kasassa tsekataan nokan valmistajan ilmoittamista arvoista aukiaako ja sulkeutuuko venttiilit sillon kun niiden pitäs. heitto on yleensä 1-3 astetta jompaan kumpaan suuntaan.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

pieni nokan ennakko tosiaan antaa alavääntöä ja vetoaluetta alaspäin,hieman myöhäinen ajoitus taas päinvastoin.
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Avatar
Timppa
Viestit: 217
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 20:37
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Timppa »

klasu kirjoitti:Yhden hampaan siirto muuttaa ajoitusta 4.62 astetta. Liikaa?
Onks joku alkanu muuttaan palotilan muotoa? Ottamaan tavaraa pois venttiilien seudulta, et seinän ja venttiilin väli aukiolleessaan olis ainakin noston verran, et virtais paremmin?
hammasluku 160/80 pyöräparilla päästään about tuohon muutokseen,muistelisin sen muutoksen olevan jotain muuta original hammasluvuilla...
Kaavahan menee 720 jaettuna kampiakselin pyörän hammasluku

Kiitos Luhtis,
Taunus mallin 2,0 -2,8 olis noin 10,5 astetta jonka nokan ajoitus muuttuu per hammas

2,4 ja 2,9(ketju jakopää) muuttuu vielä enemmän koska hampaita vähemmän,muistelisin jotain 15 astetta...saatan muistaa väärin,ei valitus oikeutta :oops:
#2
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

ulkomuistista on 68/34 hammastukset colognessa.
Vastaa Viestiin