Muutama kysymys ohc-moottorin remontista

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

Tuuppari ladasta löytyy kanssa ihan kätevä jäähdytin
letkulähdöt oikein ja aavistuksen suurempi kun taunuksen oma
ja vähä uudemmista daadoista löytyy myös melko tiheällä kennotuksella..

oli melkein bolt-on laittaa ladan syyläri taunuksen keulalle.. kiinnityksiä varten joutu vähä porakonetta näyttämään..
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Ja jatkuu... Lambdoista; millaisia ohjaimia/antureita olette käyttäneet? Innovate lc-1 vaikuttaisi ihan ok laitteelta, mutta onko muita vaihtoehtoja? Tuohon ei taida päästä käsiksi ilman sarjaporttia tai adapterihässäköitä?
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Paikallinen Harrastaja kirjoitti:Ja jatkuu... Lambdoista; millaisia ohjaimia/antureita olette käyttäneet? Innovate lc-1 vaikuttaisi ihan ok laitteelta, mutta onko muita vaihtoehtoja? Tuohon ei taida päästä käsiksi ilman sarjaporttia tai adapterihässäköitä?
PLX on toimiva.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

PLX:ää tuntuu kyllä moni käyttävän ja kehuvankin. Sitä tutkaillessani tuli vastaan Ecotrons ALM-S joka olisi Boschin uudemmalla LSU 4.9 anturilla ja sille valmistetulla ohjainpiirillä. Liekö tuolla sitten käytännössä eroa edellisiin malleihin, hinta nousee mutta voisi se olla ihan hyväkin purkki. Tarkemmin kun noita tutkii niin tuntuu kaikissa olevan vain sarjaporttiliitäntä lokiin ja ohjelmointiin. Sinällään ei tuo tietysti haittaa kun saanhan samat tiedot suoraan ecultakin usb-piuhalla, enkä sarjaportista mitään laitetta kuitenkaan ohjaa.
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

http://www.ebay.co.uk/itm/AEM-GAUGE-6-i ... 45eff60fa0
Tommosesta ainakin hyviä kokemuksia ja hintakaan ei kirpase.
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Ei ois paha tuo AEM:kään. Noin 160-260e välillä alkaakin löytyä vaihtoehtoja vertailtavaksi asti.

Onko kukaan muuten tehnyt kampuran ja nokan tunnistusta tuollaisella megan ohjeessa olleella nippon-jakajalla jossa on anturit molemmille valmiina? Tuohan olisi kätevä peli, senkun sovittaa vaan orkkisjakajan paikalle. Periaatteessa pitäisi oharissa toimia ok, kun ei ole ajoitukseltaan muuttuvaa yläkertaa. Hihnan kautta toimivahan tuo olisi eli teoriassa pienikin hihnan väpätys aiheuttaisi triggeröintiin epätarkkuutta, mutta äkkiä ajatellen en usko että tämä olisi kovinkaan suurta?

e: Eipä taidakaan onnistua noin. Pitänee soveltaa kampuralle 36-1 ja lukea sitä kyljestä vr:llä. Jakajasta sitten 1 hammas vakio hall:illa. Ahdasta on kampuran etupäässä, pitäisi viedä hihnapyörä sorvattavaksi tai yrittää hitsata siihen jakohihnapyörän edessä olevaan lätkään 3mm triggeripyörä kiinni. Onkos ohareissa kampiakselin tunnistinta muissa kuin cossussa? Vauhtipyörällä lienee?
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Lisää kysymyksiä:

-Öljypumppu riittänee ihan se vakiomalli? Ei tule turboa tai suihkuja männille tms. Uuden ajattelin kuitenkin ostaa.
-Kiertokankien ja kampiakselin pulttien / muttereiden momentit?
-Kannattaako (voiko) kiertokankien muttereissa käyttää lukkoliimaa?

Läksi projekti taas rullaamaan... :wink:
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Laitoin nyt kuitenkin korkeapainepumpun tulemaan, vaikka vakiota aluksi meinasin. Cossupahvin myös. Tavaraa on nyt senverran tulossa että periaatteessa koneen pitäisi olla sisäpuolelta kunnossa ensi viikolla. Momentteja edelleen kaipaisin. Oliko venttiilivälykset kylmänä imu 0,20 ja pako 0,25?
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Paikallinen Harrastaja kirjoitti:Laitoin nyt kuitenkin korkeapainepumpun tulemaan, vaikka vakiota aluksi meinasin. Cossupahvin myös. Tavaraa on nyt senverran tulossa että periaatteessa koneen pitäisi olla sisäpuolelta kunnossa ensi viikolla. Momentteja edelleen kaipaisin. Oliko venttiilivälykset kylmänä imu 0,20 ja pako 0,25?
Tuolta löydät momentit ja venttiilien välykset :D

Tuolta vähän muutakin tietoa...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Kiitti :D . Laitoin samantien print, niin ei tarvii sitten öljynäpeillä läppäriä räplätä... Big end bearings tarkoittanee tässä veivejä? Liekö arp veivipulteilla sitten samat momentit? Kai siinä tulee jotain ohjetta mukana, ja jos ei niin laitan noilla.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Paikallinen Harrastaja kirjoitti:Kiitti :D . Laitoin samantien print, niin ei tarvii sitten öljynäpeillä läppäriä räplätä... Big end bearings tarkoittanee tässä veivejä? Liekö arp veivipulteilla sitten samat momentit? Kai siinä tulee jotain ohjetta mukana, ja jos ei niin laitan noilla.
Big end bearings on tosiaan kiertokankien laakerit. ARP:n pulteilla on ihan omat kiristysohjeet.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Itsellä kone kasattu Arp:n pulteilla kokonaan ja paketeissa tuli selvät kiristysmomentit.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

ft79 kirjoitti:Tuuppari ladasta löytyy kanssa ihan kätevä jäähdytin
letkulähdöt oikein ja aavistuksen suurempi kun taunuksen oma
ja vähä uudemmista daadoista löytyy myös melko tiheällä kennotuksella..

oli melkein bolt-on laittaa ladan syyläri taunuksen keulalle.. kiinnityksiä varten joutu vähä porakonetta näyttämään..
Onkohan kukaan testannut tai onko tietoa kuinka pitkälle taunuksen oma jäähdytin riittää?
Itsellä uusi orginaali jäähdytin johon istutettu kaksi flektiä eli yksi per puoli.
Sen tosiaan näkee varmaan osittain penkissä jos molemmat flektit huutaa täysillä ja lämmöt kuitenkin nousee...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
iji-69
Viestit: 249
Liittynyt: 15 Loka 2009, 00:11
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja iji-69 »

Niin, todennäköisesti se toinen flekti on liikaa. Haittaa vaan. Jos lämpö nousee, niin syylari on yksinkertaisesti liian pieni.Tai sitten termostaatti jumittaa.
Ford johtaa.
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

iji-69 kirjoitti:Niin, todennäköisesti se toinen flekti on liikaa. Haittaa vaan. Jos lämpö nousee, niin syylari on yksinkertaisesti liian pieni.Tai sitten termostaatti jumittaa.
En usko että haittaa kun eivät koko pinta alaa täytä säleiköstä vaan ovat limittäin, toinen vasemmassa ja toinen oikeassa reunassa.
Termari ei jumita ja ei nyt nouse lämmöt vaan kyselin että kuinka pitkälle sillä pärjää.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Vastaa Viestiin