2.8i kannet

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Tuhnus
Viestit: 155
Liittynyt: 22 Joulu 2004, 20:43
Paikkakunta: Lempäälä

2.8i kannet

Viesti Kirjoittaja Tuhnus »

Tuli tossa ostettua 2.8 ruisku kuutonen. Kone on -84 Xr4i Sierrasta K-Jetillä..

Elikkä voikos tuon vuosimallin koneella ajella jo huoletta lyijyttömällä?

Vai kairautuukos tuossakin koneessa ne venttiilit vanhaan tapaan sinne kansien sisään?
Taunus Coupe GXL 2.8i V6 -74
Ford LTD Brougham 429cid -73
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

mun mielestä 82 eteenpäin
oli jo niitä teräs-seetejä..vai olikos ehkä aikasemmin?
en vanno mutta noin muistelen että tuossa vuosimallissa pitäisi
jo olla huoletonta ajoa.
Taunus Maximus =)
Tuhnus
Viestit: 155
Liittynyt: 22 Joulu 2004, 20:43
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Tuhnus »

Samaa muistikuvaa mullakin oli, mutta en oo ihan varma asiasta.. Tarvii kysästä Ford-clubista..
Taunus Coupe GXL 2.8i V6 -74
Ford LTD Brougham 429cid -73
Hurrigane
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Helmi 2005, 22:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Hurrigane »

Voi ajaa lyijyttömällä jos kanteen on merkitty pakopuolelle
2.8 = D tai E
2.3 = B tai F

ja kaikki 2.4 ja 2.9 koneet soveltuvat lyijyttömälle

Näin sanoo Burton Powersin kuvasto

Jos venttiilit kaivaa sisään niin voidaankos panna isommat venat pikku koneistuksella :P
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Jenkit ollu ainakin tässä asiassa edelläkävijöitä,
kaikki-72 ja sitä uudemmat lyijyttömiä koneita.
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

No jaa... jenkithän ne lobbas lyijyn bensiiniin, itse asiassa GM:n toimesta. Ja lyijy ei ole se terveellisin vaihtoehto ympäristössä. Vaikuttaa mm. älykkyyteen alentavasti...
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Taco kirjoitti:No jaa... jenkithän ne lobbas lyijyn bensiiniin, itse asiassa GM:n toimesta. Ja lyijy ei ole se terveellisin vaihtoehto ympäristössä. Vaikuttaa mm. älykkyyteen alentavasti...
Se selittäis miks jenkit on niin saakelin tyhmiä :lol:
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Taco kirjoitti:No jaa... jenkithän ne lobbas lyijyn bensiiniin, itse asiassa GM:n toimesta. Ja lyijy ei ole se terveellisin vaihtoehto ympäristössä. Vaikuttaa mm. älykkyyteen alentavasti...
Ei ummarra,vaikka ei oo ainut asia...
Siis jenkit ei oo ajanu lyijykasolla
sitten vuoden -72.
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Joo, vaan siihen asti ajettiin. Lyijy lisättiin bensaan estämään nakutusta ja parantamaan taloudellisuutta. mm. Henry Ford kannatti alkoholisekoitteisia polttoaineita, mutta tuo lyijy lobattiin läpi piittaamatta terveysvaikutuksista, vaikka lyijyn vaaroista oli tiedetty jo yli 2000 vuotta. -60luvun lopulla maapallon lyijypitoisuudet esim. navoilla olivat nousseet räjähdysmäisesti. Lyijyn vaaroihin herättiin ja USA:ssa siirryttiin lyijyttömiin polttoaineisiin -70 alussa. Mutta vielä tänäkin päivänä Aasiassa ja Afrikassa ajellaan polttoaineilla, joissa on lyijyä.

Globaali Ympäristöhistoria, osa 4:
http://www.yle.fi/teema/ylenavoin/sarja.php?id=239
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
HooPee
Viestit: 65
Liittynyt: 19 Elo 2005, 13:55
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Tulipa tutkailtua, ja pakoaukon vieressä näyttäis olevan kirjaimet EN. Mitähän tuo tarkoittaa??? :shock: :shock:
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Että ne on 2.8:n kannet. Se em. D tai E on meistillä kopattu siihen pakokanavan ylapuolelle.
Saattaa olla hankala havaita, yleensä tukevasti ruosteessa.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
HooPee
Viestit: 65
Liittynyt: 19 Elo 2005, 13:55
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Just just, täytyy tutkia tarkemmin. Kiitos tiedosta!
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Hiphei... tutkailimpas eilen noita kansia, 3kpl -79 Granadoista (ei terässeetejä) ja 2kpl -85 Scorpiosta (terässeeteillä). KAIKISSA iso 'E' pakokanavan yläpuolella.

Ainoa ero oli että Granadan kansissa tuo 'E' oli takimmaisen pakokanavan kohdalla, Scorpion kansissa etummaisen pakokanavan kohdalla. Muuta eroa emme huomanneet, paitsi venttiilitilassa 'tm79' ja 'tm85' merkinnät.

Granadan kansissa ei ole ainakaan irtoseetejä, Scorpion kansissa on. Eli mistä nyt loppujen lopuksi tunnistaa kestääkö kannet lyijytöntä kansia irroittamatta ??
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Vastaa Viestiin