Sivu 1/2

Jarrut, ne perkeleen jarrut!!!

Lähetetty: 11 Touko 2012, 19:26
Kirjoittaja Kullanderi
Joo elikkä etujarrut oli jumissa, nyt ne toimii (toinen laahaa vielä vähän) Takajarrujen ilmauksen yhteydessä kävi hassu juttu.. Nimittäin poljin meni aivan löysäks, aivan pohjassa ottaa etujarruihin mutta takana ei tapahdu mitään. Tarkastin sylinterit ja toisessa oli suojakumi lähteny paikaltaan --> laitoin sen takasi paikalleen. Kengät on valmiiks säädetty mahollisimman lähelle rumpua. Ja nyt siis asian ydin: vaikka kuin pumppaa (20 min kai riittänee??!!!) niin painetta ei tule, eikä edes sitä vitun nestettä nipasta jota aikasemmalla herkistelyllä tuli!!... Kaikki kumit ja saatanan letkut ja sylinerit uutta ja ehjää kamaa... Putket ei vuoda mistään ne on jo tarkistettu. Lueskelin noita aikasempia juttuja mut ratkaisua ongelmaan en löytäny.. Taakse jarruputki kiertää siis toiselta sylinteriltä toiselle jossa ilmausroppu.. AUTTAKAA KIITOS!!

Lähetetty: 11 Touko 2012, 19:27
Kirjoittaja Kullanderi
Ja näsäviisaat kommentit kuten "onko nestettä säiliössä" voi jättää pois, oon pahalla päällä :lol:

Lähetetty: 11 Touko 2012, 19:54
Kirjoittaja taunusti
eli ei neste lähe konehuoneen puolelta liikkeelle?oisko joku kohta tukossa??

Lähetetty: 11 Touko 2012, 20:16
Kirjoittaja ardhu
Pura jarrupääsylinteri mulla oli sinne päässy vähä schaissea motonetist saa tiiviste sarjankin. ja sitten jos takajarrut kiertää toisen jarrun kautta tarkista et putket on oikein päin. vai onko toiminut noinkin?

Lähetetty: 11 Touko 2012, 20:58
Kirjoittaja Kullanderi
Aikasemmin neste kulki läpi, putket on oikein päin ku aikasemmin toimi noin... Mites tuo pääsylinterin purku? En oo aikasemmin harrastanukkaa sitä. Vinkkejä kiitos, luulisin kyl et sieltäkin hyvät tiivisteet löytyy ku edellinen omistaja laittanu aika tiptop kuntoon.. Vai pitääks purkamisen jälkee aina uusii sinne ne tiivisteet??

Lähetetty: 11 Touko 2012, 21:06
Kirjoittaja klasu
Ei niit tiivisteitä purun jälkeen pakko oo vaihtaa, mut ne maksaa vaan pari euroo.
Mulla oli kans granadassa tai kahdessa ongelmaa ilmauksessa ja meni kans hermot täysin. Vikaa oli pääsyltyn tivareissa.

Lähetetty: 11 Touko 2012, 21:19
Kirjoittaja Samu
niin kuulostaa siltä et pääsylinterissä mäntä vaan veivaa edestakasin ja neste pääsee männän ohi

Lähetetty: 11 Touko 2012, 21:52
Kirjoittaja taunusti
Samu kirjoitti:niin kuulostaa siltä et pääsylinterissä mäntä vaan veivaa edestakasin ja neste pääsee männän ohi
niin no jos siellä oiskin joku kohta tosiaan tukossa niin kyllä se pitäs polkimessa tuntua jotakin vastusta..mutta jos ei kerta polkimessa ole vastusta niin sitte se on varmaan tuolleen^

Lähetetty: 12 Touko 2012, 06:03
Kirjoittaja Tomi
Kokeileppas sillain,että avaat sen ilmaruuvin ja annat rauhassa valua nestettä läpi takapiiristä.sitten koitat ilmata normaalisti.

Lähetetty: 12 Touko 2012, 08:38
Kirjoittaja Kullanderi
No sitä nestettä kun ei sieltä just tule... Pitää tsekata ne tiivisteet pää syltystä

Lähetetty: 12 Touko 2012, 09:19
Kirjoittaja Mois
Noi jarruhommat on välillä vähä henkimaailman juttuja. Joskus vaan sitä ilmaa (henkeä :lol: ) ei tahdo saada millään pois.
Kuullostaa kyl pääsylkkyongelmalta tosiaan, jos ei polkemalla tuu nestettä. Ootko löysänny sitä takajarruille lähtevää putkea siitä pääsylkystä ja kokeillu sitte polkea. Jos siitä alkaa tulla nestettä, niin alkaa lähtemään myös taakse asti. Elikkä löysäät sitä putkea vaan sen verran, et siitä alkaa valumaan nestettä.

Lähetetty: 13 Touko 2012, 15:05
Kirjoittaja Kullanderi
joo pitää kokeilla tuota niksii kans, sen jälkee avata vasta se pääsylkky jos ei korjaannu... Nyt on vaan nii paha rapula ni ei jaksa keskittyy :lol:

Lähetetty: 14 Touko 2012, 07:42
Kirjoittaja 1m4s0
Itsekkin tappelin tehostamattomien ykspiirijarrujen kans tuossa hetki sitten, nyt ne toimii ok.
Kokeile tulpata pääsylinterin puolelta joka lähtö, näin itse tein.. jos poljin menee kovaksi niin voi olettaa pääsylkyn olevan ok (ei vuoda männän ohi) oletuksella että ei hirveästi ilmaa jää sinne.. ei pitäisi ainakaan paljon jäädä, pidä korkkiauki ettei ota korvaus ilmaa liitoksista kun valuttaa nestettä ruuvauksien aikana. Sitten kulma kerrallaan kiinni ja aina ilmaus, sitte ku menee veltoksi niin tiedät missä suuntaa vika on.
Mutta kuulostaa kyllä pääsylinteri vialta jos ei mikään jarru ota mitenkään ja poljin on ihan veltto.

Lähetetty: 14 Touko 2012, 14:13
Kirjoittaja Kullanderi
Joo kokeilin tota Mois:in kikkaa eli avasin taakse lähtevän putken liitoksestaan jonka jälkeen pari polkasuu ja ruuvi takas kii. Lähti neste kiertää taakse jonka jälkeen ilmasin koko järjestelmän. Ilmat pois poljin pohjaan ja lauta pedaalin ja penkin väliin ja ruuvi kiinni. En tiedä jäiks sinne ilmaa mut nyt on poljin ku kova kulli ja jarrut toimii loistavasti... Osaakos joku viel kertoo mistä toi johtuu et se neste ei lähe kiertämään sinne takapäähän muutaku tota ruuvii kääntelemällä? Kun kerran vuotovikaa ei tässä tapauksessa ollu eikä pääsylkyssä

Lähetetty: 14 Touko 2012, 14:26
Kirjoittaja Mois
Hyvä että kikka tehos. Jotenkin vaan se "ilmalukko" estää sitä nestettä valumasta säiliöstä sinne männän eteen ja se ei lähde liikkeelle. Isävainaa joskus neuvo just ton, et ilmaa ekaks heti siitä pääsylinteriltä lähtevästä putkesta. Mun Taunuksen poljin on aina ollu ku löysä kulli, täytyy olla vanhaa ilmaa, jos siitä kiinni. -88 vuonna ostin ko. Taunuksen ja poljin ollu aina semmonen löysä. Jarrut kuitenkin rempattu muutaman kerran. Jarruletkut täytyy siihen vaihtaa teräspunosletkuihin, luulen et sillä mun Taunuksesta poistuu se polkimen "löysyys".