potenttiometri puhaltimeen?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

potenttiometri puhaltimeen?

Viesti Kirjoittaja taunusti »

kaveri on ammattikorkeakoulun käynyt valtuuttettu sähkömies ja sen kaa tutkittiin taunuksen sähkökaavioita ja mainnittin ohimennen että pitäs kytkee puhaltimen johdot uudestaan niin se ehotti tollasta.tälläkaverilla ei ole paljon kokemusta kun talojen sähköistä.onkohan tuo ihan tosi että tuolla "potikalla"sen sais toimiin just sillä tehokkuudela kun haluaa.tuskin kellään tällä foorumilla on omassa autossa mutta tietoa vois olla EDIT:piti hiukan korjata tekstiä kun pikku tzikuinoissaan tuli taas aisia mileen ja on "työn alla"
tollikka
Viestit: 49
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 17:38
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja tollikka »

100% varmuudella ei tule toimimaan, ellet löydä jostain niin järeää potikkaa joka kestäisi virran.
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Joissain 80-luvun autoissa (esim. Peugeot) on portaaton puhallinnopeuden säätö. Säätönuppi on tavallaan potikka, mutta se ohjaa transistoria joka pätkii virtaa halutun nopeuden aikaansaamiseksi. Iso virta ei siis kulje säätönupin kautta. Systeemin toiminnasta varmaan pääsee kärryille kyseisen automerkin kaavioita tutkimalla.
V-P
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 20:15
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja V-P »

Niinkuin edelläolevat ovat tuumanneet niin pelkkä potentiometri ei yksinään riitä. Ohjaukseen voi käyttää esim PWM-säädintä (pulssinleveys modulaatio). Netistä löytyy valmiita kytkiksiä joita voi soveltaa taunuksen
puhaltimen säätöön. Tässä yksi esimerkki: http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=8105
Jos tehonkesto ei riitä (6.5 A) niin FET:n vaihto järeämpään on suotavaa.
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mul on tos pari e36 Bemarin säätöyksikköä eli "siiliä". Jollain potikalla siinäkin vaan ohjataan sitä transistoria vai tyristoria, kumpi lienee?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

V-P kirjoitti:Niinkuin edelläolevat ovat tuumanneet niin pelkkä potentiometri ei yksinään riitä. Ohjaukseen voi käyttää esim PWM-säädintä (pulssinleveys modulaatio). Netistä löytyy valmiita kytkiksiä joita voi soveltaa taunuksen
puhaltimen säätöön. Tässä yksi esimerkki: http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=8105
Jos tehonkesto ei riitä (6.5 A) niin FET:n vaihto järeämpään on suotavaa.
Toi ei oo ainakaan kallis. Pitää mitata paljonko Taunuksen puhallin ottaa virtaskaa.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

no se kuulostikin liian hyvältä.täytyy tutkia tuota pösön puhaltimen säätö juttua että miten se on saatu toimiin.täytyy ostaa sitte motonetistä tuollanen "Lämmityslaitteen vastuskatkaisija 3-asentoa/kierrettävä
48-2048"
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

taunusti kirjoitti:no se kuulostikin liian hyvältä.täytyy tutkia tuota pösön puhaltimen säätö juttua että miten se on saatu toimiin.täytyy ostaa sitte motonetistä tuollanen "Lämmityslaitteen vastuskatkaisija 3-asentoa/kierrettävä
48-2048"
Ne vastukset kuumenee aika hemmetisti, joten pitäs kytkimelle olla jonkunlainen jäähdytys :D
Tossa kun noi vastukset on ite kytkimessä kiinni:

Kuva
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Ainakin viimeisissä escorteissa ja joissakin hondissa se nuo puhaltimen etuvastukset on sijoitettu tuulilasin alle, ilmanottoon kaukaloon niin jäähtyvät ajoviimasta.
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Toi nopeuksien tiputtaminen vastuksen avulla on aika vanhanaikaista touhua, sopivalla puolijohteella saa varmasti lähes häviöttömän nopeudensäädön.
taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

no johan on markkinat kun kaikki menee vaikeeksi eikä mikään mene suoraan hyllystä autoon kiinni :D
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Mikäs vika tossa taunuksen, off-vitunvähän-vähänenemmän, säätimessä on?
Sierrassahan on noiden edellämainittujen lisäksi nopeus -vitusti- eli tukka lähtee.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

mulla toimii tanessa off-jokupienihönkäys-off :roll: en tiedä onkohan siinä kytkimessä jotain häikkää mut en jaksa ruveta purkamaan kun edes jotenkin toimii
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

taunus 78 kirjoitti:Mikäs vika tossa taunuksen, off-vitunvähän-vähänenemmän, säätimessä on?
Sierrassahan on noiden edellämainittujen lisäksi nopeus -vitusti- eli tukka lähtee.
se on ihan sökö ja ajattelin pistää sinne muutenkin enempi hönkää että tarkenee kyytissä..nyt vaan pitäs miettiä mistä sellanen tehokas puhallin-kenno-katkasija systeemi kasataan.kenno on putsattu ja puhallin ehjätty mutta enää puuttuu se katkasija
Pj
FTC Puheenjohtaja
Viestit: 1260
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 17:06

Viesti Kirjoittaja Pj »

taunusti kirjoitti:
taunus 78 kirjoitti:Mikäs vika tossa taunuksen, off-vitunvähän-vähänenemmän, säätimessä on?
Sierrassahan on noiden edellämainittujen lisäksi nopeus -vitusti- eli tukka lähtee.
se on ihan sökö ja ajattelin pistää sinne muutenkin enempi hönkää että tarkenee kyytissä..nyt vaan pitäs miettiä mistä sellanen tehokas puhallin-kenno-katkasija systeemi kasataan.kenno on putsattu ja puhallin ehjätty mutta enää puuttuu se katkasija
Lisää puhallustehoa saa jo silleen että vie plussan lämppärin moottorille releen kautta akulta suoraan. Jännitehäviö pienenee tollai ja kierrosnopeus kasvaa
#1
Taunus CoupeGT 2.8 '72
Taunus 4d 1.6GX '81 museo
Taunus 4d 2.0GX '82
AC Cobra V6
Tunturi super Sport `76 ;)
Pappa Tunturi `75 ;)
Vastaa Viestiin