potenttiometri puhaltimeen?
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
potenttiometri puhaltimeen?
kaveri on ammattikorkeakoulun käynyt valtuuttettu sähkömies ja sen kaa tutkittiin taunuksen sähkökaavioita ja mainnittin ohimennen että pitäs kytkee puhaltimen johdot uudestaan niin se ehotti tollasta.tälläkaverilla ei ole paljon kokemusta kun talojen sähköistä.onkohan tuo ihan tosi että tuolla "potikalla"sen sais toimiin just sillä tehokkuudela kun haluaa.tuskin kellään tällä foorumilla on omassa autossa mutta tietoa vois olla EDIT:piti hiukan korjata tekstiä kun pikku tzikuinoissaan tuli taas aisia mileen ja on "työn alla"
Joissain 80-luvun autoissa (esim. Peugeot) on portaaton puhallinnopeuden säätö. Säätönuppi on tavallaan potikka, mutta se ohjaa transistoria joka pätkii virtaa halutun nopeuden aikaansaamiseksi. Iso virta ei siis kulje säätönupin kautta. Systeemin toiminnasta varmaan pääsee kärryille kyseisen automerkin kaavioita tutkimalla.
Niinkuin edelläolevat ovat tuumanneet niin pelkkä potentiometri ei yksinään riitä. Ohjaukseen voi käyttää esim PWM-säädintä (pulssinleveys modulaatio). Netistä löytyy valmiita kytkiksiä joita voi soveltaa taunuksen
puhaltimen säätöön. Tässä yksi esimerkki: http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=8105
Jos tehonkesto ei riitä (6.5 A) niin FET:n vaihto järeämpään on suotavaa.
puhaltimen säätöön. Tässä yksi esimerkki: http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=8105
Jos tehonkesto ei riitä (6.5 A) niin FET:n vaihto järeämpään on suotavaa.
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
Ford Mondeo TDCI
Toi ei oo ainakaan kallis. Pitää mitata paljonko Taunuksen puhallin ottaa virtaskaa.V-P kirjoitti:Niinkuin edelläolevat ovat tuumanneet niin pelkkä potentiometri ei yksinään riitä. Ohjaukseen voi käyttää esim PWM-säädintä (pulssinleveys modulaatio). Netistä löytyy valmiita kytkiksiä joita voi soveltaa taunuksen
puhaltimen säätöön. Tässä yksi esimerkki: http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=8105
Jos tehonkesto ei riitä (6.5 A) niin FET:n vaihto järeämpään on suotavaa.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Ne vastukset kuumenee aika hemmetisti, joten pitäs kytkimelle olla jonkunlainen jäähdytystaunusti kirjoitti:no se kuulostikin liian hyvältä.täytyy tutkia tuota pösön puhaltimen säätö juttua että miten se on saatu toimiin.täytyy ostaa sitte motonetistä tuollanen "Lämmityslaitteen vastuskatkaisija 3-asentoa/kierrettävä
48-2048"
Tossa kun noi vastukset on ite kytkimessä kiinni:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Mikäs vika tossa taunuksen, off-vitunvähän-vähänenemmän, säätimessä on?
Sierrassahan on noiden edellämainittujen lisäksi nopeus -vitusti- eli tukka lähtee.
Sierrassahan on noiden edellämainittujen lisäksi nopeus -vitusti- eli tukka lähtee.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
mulla toimii tanessa off-jokupienihönkäys-off en tiedä onkohan siinä kytkimessä jotain häikkää mut en jaksa ruveta purkamaan kun edes jotenkin toimii
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
se on ihan sökö ja ajattelin pistää sinne muutenkin enempi hönkää että tarkenee kyytissä..nyt vaan pitäs miettiä mistä sellanen tehokas puhallin-kenno-katkasija systeemi kasataan.kenno on putsattu ja puhallin ehjätty mutta enää puuttuu se katkasijataunus 78 kirjoitti:Mikäs vika tossa taunuksen, off-vitunvähän-vähänenemmän, säätimessä on?
Sierrassahan on noiden edellämainittujen lisäksi nopeus -vitusti- eli tukka lähtee.
Lisää puhallustehoa saa jo silleen että vie plussan lämppärin moottorille releen kautta akulta suoraan. Jännitehäviö pienenee tollai ja kierrosnopeus kasvaataunusti kirjoitti:se on ihan sökö ja ajattelin pistää sinne muutenkin enempi hönkää että tarkenee kyytissä..nyt vaan pitäs miettiä mistä sellanen tehokas puhallin-kenno-katkasija systeemi kasataan.kenno on putsattu ja puhallin ehjätty mutta enää puuttuu se katkasijataunus 78 kirjoitti:Mikäs vika tossa taunuksen, off-vitunvähän-vähänenemmän, säätimessä on?
Sierrassahan on noiden edellämainittujen lisäksi nopeus -vitusti- eli tukka lähtee.
#1
Taunus CoupeGT 2.8 '72
Taunus 4d 1.6GX '81 museo
Taunus 4d 2.0GX '82
AC Cobra V6
Tunturi super Sport `76
Pappa Tunturi `75
Taunus CoupeGT 2.8 '72
Taunus 4d 1.6GX '81 museo
Taunus 4d 2.0GX '82
AC Cobra V6
Tunturi super Sport `76
Pappa Tunturi `75