Ohjauslukko ei toimi, lika vai vika?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
KR
Viestit: 17
Liittynyt: 30 Touko 2007, 21:37
Paikkakunta: Tikkakoski

Ohjauslukko ei toimi, lika vai vika?

Viesti Kirjoittaja KR »

Hei,

-73 Taunus, ohjauslukko ei lukitu ilman avainta.
1) Onko kokemuksia, likaa vai onko löytynyt vikaa...
2) korjuskikkoja?
Taunus Coupé V6 2,0 GXL ´73
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Oliskohan virtalukon pultit ajan saatossa pikkasen löystyny ja lukon runko kääntyny pikkasen alaspäin. Lukon kieli ei enää mene rattiputken reikään...lukko lähtee helposti irti,kun piikillä naputtelee ne sokeat pultit auki siitä rungosta.
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Avatar
KR
Viestit: 17
Liittynyt: 30 Touko 2007, 21:37
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja KR »

Yläpuoleltako avataan? Yläpuolellla kiinnityspantaa pitää kiinni aluslevyn tapainen, jonka keskellä tappi jonka pää tulee pari-kolme milliä ylemmäksi suurempihalkaisijaista aluslevyä. Ei kuitenkaan voi nähdä ovatko saamaa kappaletta vai erillisiä osia. Alapuoliskolla eli lukkorungon puolella tappi muistuttaa laipallista ruuvia, joten näyttäisi siltä, että tappeja ei pystyisi kiertämään auki yläpuolelta? Alapuolelta tapin ulostulon estää alapuolellla oleva lukkopesä. Lukkorunko tosiaan kiertyy hiukan ohjaustangon ympärillä ja olen yrittänyt käännellä/naputella eri asentoihin jotta kieleke painuisi putken sisään ja lukitsisi ohjauspyörän. Onko kiila tai salpa jousikuormitteinen / löytyykö rakennekuvia lukkorungon ja ohjausputken liitoksesta?
Taunus Coupé V6 2,0 GXL ´73
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

KR kirjoitti:Yläpuoleltako avataan? Yläpuolella näyttäisi olevan aluslevyn tapainen jonka keskellä tappi jonka pää tulee pari-kolme milliä ylemmäksi. Lukkorungon alavastakappaleen puolella tappi muistuttaa laipallista ruuvia, joten näyttäisi siltä, että tappeja ei pystyisi kiertämään auki yläpuolelta? Alapuolelta tapin ulostulon estää alapuolellla oleva lukkopesä. Lukkorunko tosiaan kiertyy hiukan ohjaustangon ympärillä ja olen yrittänyt käännellä/naputella eri asentoihin jotta kieleke painuisi putken sisään ja lukitsisi ohjauspyörän. Onko kiila tai salpa jousikuormitteinen / löytyykö rakennekuvia lukkorungon ja ohjausputken liitoksesta?
Mul on irrallinen koko virtalukko, otan siitä kuvan kun ehdin.

Tossa kuva ohjausakselissa kiinni olevasta lukosta. Noi kannattattomat pultit pitää naputella auki sopivalla "tuurnalla"

http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... /018~2.JPG

Elikkä yläpuolelta ne pultit lähtee irti. Pitää ensin irrottaa 2 pulttia millä ohjausakseli on kiinni kojelaudassa.
Kyl se ohjauslukon salpa on jousikuormitteinen.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Onko auto sulla ajossa? Jos ei onnistu,niin katotaan joku päivä porukalla.. Laita vaikka YV
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Avatar
KR
Viestit: 17
Liittynyt: 30 Touko 2007, 21:37
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja KR »

Moi(s) ja Tomi, kiitokset neuvoista ja avuntarjouksesta. Tutkin lukkoa ja palaan asiaan.
Taunus Coupé V6 2,0 GXL ´73
Avatar
KR
Viestit: 17
Liittynyt: 30 Touko 2007, 21:37
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja KR »

Tutkailin mm. PJ:n v. 2009 vinkkejä ja teidän ohjeilla ohjauspylvästä. Virtalukon pieni reikä tuntuu olevan tukossa eli lukko ei irtoa poranterää tai lankaa painamalla. Reiän halkaisija, jos reikä on? Avasin kaksi ohjauspyörän pylvästä yläpäässä kannattelevat pultit, mutta ohjaustanko ei laskeutunut riittävästi jotta lukkorungon tappeja voisi pistepuikolla naputella riittävällä voimalla kojelautaa rikkomatta vasaralla. Vaatinee koko ohjauspylvään irroittamisen vai oletteko onnistuneet hommassa lyhyemmän kaavan mukaan?
Taunus Coupé V6 2,0 GXL ´73
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Mä tein niihin pultteihin dremelillä urat, sitten vaan lyhkäsellä talttapäällä auki.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
KR
Viestit: 17
Liittynyt: 30 Touko 2007, 21:37
Paikkakunta: Tikkakoski

Lukon irroitus ja kunnostus

Viesti Kirjoittaja KR »

Lätkä haittaa harrasteita 8) ...kiitos Taunus 78 vinkistä ja myös aiemmin tietoa jakaneille Moisille, Tomille ja PJ:lle. Tänään pääsin vihdoin asian kimppuun, ongelmana oli että ohjauspyörän luvattoman käytön esto ei toiminut. Työn edetessä selvisi että lukkosalpa oli jumittunut ala-asentoon. Tässä tiedoksi toteutukseni:

1. Ohjauspylvään kaksi ylempää kiinnitys ruuvia irti, ohjauspyörä laskeutuu alemmaksi.
2. Lukkorungon ruuvit uraruuvitaltalla ja vasaralla lyöden (Dremelini henki kuoli) ylemmän kiinnityspannan syvennyksessä olevan ruuvin ulkokehälle. Avaavan iskun jälkeen ruuvi kiertyy herkästi irti.
3. Korvasin poistetun ruuvin lähes syvennykseen mahtuvalla KUKO M8x20 ruuvilla, sillä toista ruuvia avattaessa iskut avasivat pantojen rakoa, vääntäen ja vastustaen toisen ruuvin avausta.
4. Lukkosalvan ympärillä olevan ohjurikappaleen irroitus lukkorunko panta ensin alaspäin kumialustaa vasten lyöden. Käytin liuottimena jarrujenpuhdistusspraytä. Ohjurikappaletta piti myös liikutella edestakaisin, ennenkuin hapettunut liitos irtosi. Lukkosalpa jää kiinni lukkopesään.
5. Lukkosalvan ja ohjurin välisten liukupintojen hapettumien hionta P400 vesihiomapaperilla, kuivana. Huuhtelu liuottimella. Testaus että salpa nousee herkästi.
6. Ohjauspylvään lukkosalvan aukon puhdistus.
7. Kokoonpanossa kohta 3, KUKO M8x20 ruuvit, hiottu kannan Dia:sta pois sopimaan upotukseen.

Nice to know: Lukkopesän sokkareiän dia~3,6mm.
Otin kuvia lukosta purettuna, saatavissa aiheesta kiinostuneille.
Taunus Coupé V6 2,0 GXL ´73
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Ei tuu runkoon jälkiä kun tarpeeks pientä esim kulunutta leikkuulaikkaa käyttää.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Vastaa Viestiin