Perän ääntäminen (Viikon luontoääni?)
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Perän ääntäminen (Viikon luontoääni?)
Elikkäs ajattelin perän ääntämiseen puuttua. Mutta muistelin että eri ääntämiset kieli erilaisista vioista.
Elikkäs tuossa minun (Taunuksen) perässä on uudet renkaan laakerit ja hammaskosketus oli kuin suoraan oppikirjasta. Toisesta poskilaakerista oli alkanut kulutuspinta ulkokoolista hajoamaan (puuttui pari milliä kanttiinsa olevia paloja muutama).
Ajaessa perä ääntää vain vedon ollessa päällä. Kääntyminen ei vaikuta. Ääni pahenee 70km/h -> Ääni ei enään mene normaalin jollotuksen piikkiin vaan on jo hieman karkeampi, mutta ulina kuitenkin.
Eli aiheuttaako nuo äänet poskilaakeri, hammasrattaat, pinjonin laakeri vai joku muu, mikä?
Elikkäs tuossa minun (Taunuksen) perässä on uudet renkaan laakerit ja hammaskosketus oli kuin suoraan oppikirjasta. Toisesta poskilaakerista oli alkanut kulutuspinta ulkokoolista hajoamaan (puuttui pari milliä kanttiinsa olevia paloja muutama).
Ajaessa perä ääntää vain vedon ollessa päällä. Kääntyminen ei vaikuta. Ääni pahenee 70km/h -> Ääni ei enään mene normaalin jollotuksen piikkiin vaan on jo hieman karkeampi, mutta ulina kuitenkin.
Eli aiheuttaako nuo äänet poskilaakeri, hammasrattaat, pinjonin laakeri vai joku muu, mikä?
no laakerissa ei kummoisia paloja tarvitse puuttua,että alkaa huutamaan.pieni naarmukin voi joskus riittää.ja meteli kyllä kasvaa sunteessa nopeuteen.
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
sama vika mut rupee semmonen pieni ääni kuulumaan jo +60km/h...rostyle tais sanoa et mun tanessa on perä käyny joskus turhan kuivana?
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Meillä 77:kan äänet menee seuraavasti.
50+ alkaa ulvomaan
70+ kuulostaa vanhalta pesukoneelta (mour mour mour)
90+ helikopterin flatkutus
100+ ei mitään
50+ alkaa ulvomaan
70+ kuulostaa vanhalta pesukoneelta (mour mour mour)
90+ helikopterin flatkutus
100+ ei mitään
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 28 Syys 2008, 21:05
- Paikkakunta: Pusula
Perästä kuuluu???
Omia kokemuksia vuosien varrelta:
Taunuksesta meni aikanaan (oman, kehtaako tunnustaa) asennusvirheen takia uudet poskilaakerit ja kyllä silloin hurisivat koko ajan oli veto päällä eli ei, Tämä ominaisuus saattoi myös johtua todennäköisesti liian suuresta esikiristykestä joka todennäkoisesti rikkoi ko. laakerit ennen aikojaan.
Sitten kaverin 7-sarjan vanhemmassa bemarissa ihmeteltiin kohtuu kovaa laakeriääneksi luokiteltavaa häiriötä joka kuului joko kovaa tai vielä kovempaa riippuen vedon määrästä. Muistaakseni yritettiin löytää vikapaikkaa ajamalla pukkien päällä perä ilmassa ja jarrulla kuormittamalla mutta tällä konstilla äänen alkuperästä ei ssaatu mitään tolkkua. Eikun murikkaa purkamaan ja viaksi paljastui ihan finaalissa oleva pinionin niskalaakeri, oli sekä ulko että sisäkoolista lähtenyt jo kohtuu miehekkäästi tavaraa pois eikä rullatkaan olleet enään ihan priimoja.
Mutta jos poskilaakeri on vaihtokunnossa niin joutuuhan tuota perää sen verran purkamaan että samalla sitten kurkkaa ne pinioninkin laakerit
Taunuksesta meni aikanaan (oman, kehtaako tunnustaa) asennusvirheen takia uudet poskilaakerit ja kyllä silloin hurisivat koko ajan oli veto päällä eli ei, Tämä ominaisuus saattoi myös johtua todennäköisesti liian suuresta esikiristykestä joka todennäkoisesti rikkoi ko. laakerit ennen aikojaan.
Sitten kaverin 7-sarjan vanhemmassa bemarissa ihmeteltiin kohtuu kovaa laakeriääneksi luokiteltavaa häiriötä joka kuului joko kovaa tai vielä kovempaa riippuen vedon määrästä. Muistaakseni yritettiin löytää vikapaikkaa ajamalla pukkien päällä perä ilmassa ja jarrulla kuormittamalla mutta tällä konstilla äänen alkuperästä ei ssaatu mitään tolkkua. Eikun murikkaa purkamaan ja viaksi paljastui ihan finaalissa oleva pinionin niskalaakeri, oli sekä ulko että sisäkoolista lähtenyt jo kohtuu miehekkäästi tavaraa pois eikä rullatkaan olleet enään ihan priimoja.
Mutta jos poskilaakeri on vaihtokunnossa niin joutuuhan tuota perää sen verran purkamaan että samalla sitten kurkkaa ne pinioninkin laakerit
ex 2.0 gt -72
ex 20m ht -66
ex 20m ht -66
Esittäisin,että pienen vetopyörän laakeri onjryti kirjoitti:Ok, mutta onko nimen omaan poskilaakerin oire että ääntää vedossa. Muistelen että joskus täällä on ollut puhetta eri laakereiden aiheuttamista oireista perässä.
lähinnä se,mikä viallisena ollessaan ääntelee
vedätyksen/moottorijarrutuksen mukaan.
Näin oli eräässä tapauksessa aikoinaan.
Komppaan Herkkoa, viallinen poskilaakeri valittaa koko ajan ja ääni kovenee vauhdin nousetessa. Jompi kumpi pienen vetopyöränlaakereista sökö. Noi ei tosiaan kauheesti kustanna, vaik vaihtaa kaikki uudet.
Voin tilata sulle, jos et oo ite Ebayn kanssa pelaillu?
Voin tilata sulle, jos et oo ite Ebayn kanssa pelaillu?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
metrisessä jollotti välitys.kun ei vetoa ollut,niin oli ääneti ja veto päällä piti ulinaa.eikä ollut edes välystä tuossa välityksessä.
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
ja mulla kun pitäis ihan perän laakerit olla kunnossa...mut kumilimppu on heitetty kardaanin välistä mäkeen ja alla on kovemmat puslat. ja tosiaan vedossa ääntää. mut kai se sit joskus loppuu jos perä hajoaa ja joutuu vaihtamaan
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Mie väittäisin, että jos poskilaakereissa on (palojen puuttumisen lisäksi/seurauksena) välystä, niin vedättäessä lautaspyörä kyllä siirtyy kauemmas, mikä aiheuttanee jotain ääntämistä, kun hammaskosketus ei oo enää kohillaan ja laakerin kuulatkin siirtyy välyksen myötä uusille urille.
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Ydinvoima on ylivoimaa!