Miten paha homma? Ainahan vetävien pyörien laakerit on pahemmat vaihtaa mutta kuulin essonbaarissa että olis tanessa jotenkin erityisen pahat? Niin ja myydäänkö niitä oikeestaan enää missään? Ja onko isossa perässä eri laakerit kuin pienessä?
Etulaakereihin mä tarviin ainakin uuden vaseliinit kun alastarossa tuli innostuttua ajamaan useampikin kierros ja vasemman etupyörän rasvat kiehu ja sylki ne rasvakupin välistä vanteelle. Rupes vähän jarrut puoltamaan. Ei ne rasvat kyllä kovin hyvässä kunnossa varmaan ollu kun noin kävi... puoliksi vettä todennäkösesti. :?
Takapyöränlaakereiden vaihto
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Takapyöränlaakereiden vaihto
-71 Coupe GT
- SporttiJanne
- Viestit: 100
- Liittynyt: 27 Heinä 2004, 08:34
- Paikkakunta: Kyrö, Pöytyä (Turun lähellä)
- Viesti:
Re: Takapyöränlaakereiden vaihto
[quote="Jukkis"]Miten paha homma? Ainahan vetävien pyörien laakerit on pahemmat vaihtaa mutta kuulin essonbaarissa että olis tanessa jotenkin erityisen pahat? Niin ja myydäänkö niitä oikeestaan enää missään? Ja onko isossa perässä eri laakerit kuin pienessä?
Etulaakereihin mä tarviin ainakin uuden vaseliinit kun alastarossa tuli innostuttua ajamaan useampikin kierros ja vasemman etupyörän rasvat kiehu ja sylki ne rasvakupin välistä vanteelle. Rupes vähän jarrut puoltamaan. Ei ne rasvat kyllä kovin hyvässä kunnossa varmaan ollu kun noin kävi... puoliksi vettä todennäkösesti. :?[/quote]
Muistaakseni KumiPuslaMagazinessa oli käytännönläheinen tarina takalaakerien vaihdosta. Kuka muistaa missä numerossa?
Ison ja pikkuperän laakerin ovat erikokoisia. (Ainakin Motonetista löytyy.)
Homma lyhyesti:
1) Jarrurumpu irti, vetoakselin kiinnityskaulus irti ( 4 kpl M10), ulosvetäjällä tai pitkillä M10 ruuveilla vetoakseli ulos (älä hakkaa sitä pilalle). Poraa/laikkaa laakerin pidätinholkki halki ja irrota, prässää laakeri pois.
2) Kokoonpano onkin helpompaa: prässää uusi laakeri paikoilleen, prässää uusi pidätinholkki ja kokoa päin vastaisessa järjestyksessä.
Etulaakereihin mä tarviin ainakin uuden vaseliinit kun alastarossa tuli innostuttua ajamaan useampikin kierros ja vasemman etupyörän rasvat kiehu ja sylki ne rasvakupin välistä vanteelle. Rupes vähän jarrut puoltamaan. Ei ne rasvat kyllä kovin hyvässä kunnossa varmaan ollu kun noin kävi... puoliksi vettä todennäkösesti. :?[/quote]
Muistaakseni KumiPuslaMagazinessa oli käytännönläheinen tarina takalaakerien vaihdosta. Kuka muistaa missä numerossa?
Ison ja pikkuperän laakerin ovat erikokoisia. (Ainakin Motonetista löytyy.)
Homma lyhyesti:
1) Jarrurumpu irti, vetoakselin kiinnityskaulus irti ( 4 kpl M10), ulosvetäjällä tai pitkillä M10 ruuveilla vetoakseli ulos (älä hakkaa sitä pilalle). Poraa/laikkaa laakerin pidätinholkki halki ja irrota, prässää laakeri pois.
2) Kokoonpano onkin helpompaa: prässää uusi laakeri paikoilleen, prässää uusi pidätinholkki ja kokoa päin vastaisessa järjestyksessä.
Esittelyvideo: Klikkaa!
Säädöt ja mittaukset 4-vetodynolla, moottorinohjainlaitteet, moottorien tasapainotukset ja muut alan osat ja palvelut: Sporttiauto.fi
Säädöt ja mittaukset 4-vetodynolla, moottorinohjainlaitteet, moottorien tasapainotukset ja muut alan osat ja palvelut: Sporttiauto.fi
Ja katoppa että laitat sen uuden laakerin sitten oikein päin, meinaan Ruottista asti joskus hain sellasen taka-akselin missä toisen puolen laakeri vuoti koska se oli asennettu väärin päin
Siinä laakerissa on sellanen O-rengastiiviste joka tuli öh... ulos päin :?:
Siinä laakerissa on sellanen O-rengastiiviste joka tuli öh... ulos päin :?:
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Fordin ohjeen mukaan se laakerin pidätinholkki pitää laittaa kuumaksi. Kuumana menee pudottamalla paikoilleen. Pidätinholkin ja vetoakselin välissä on siis ahdistussovite. Tarkoittaa että pidätinholkin reikä on pienempi kuin vetoakseli. Ei tosin kuin jokusia sadasosia mutta riittävästi.
Onnistunee prässilläkin mutta ei ehkä pidä niin hyvin kuin pitäisi. Minä en prässäisi koska silloin tulee höylättyä akselia ohuemmaksi.
Onnistunee prässilläkin mutta ei ehkä pidä niin hyvin kuin pitäisi. Minä en prässäisi koska silloin tulee höylättyä akselia ohuemmaksi.