nelireikä fomoco vs ruisku ??

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Esge
Viestit: 123
Liittynyt: 10 Marras 2004, 16:29
Paikkakunta: Kuopio

nelireikä fomoco vs ruisku ??

Viesti Kirjoittaja Esge »

Eli voimaahan sitä pitäis saada, koneena 2.8 kutonen jenkkikansilla, offenhauser ja nelireikä fomoco.
Nyt mietinnässä että onko ruiskulla mahdollista saada lisää tehoja irti... nokka jo t3 ja kannet kevyesti muotoiltu. Oisko muita ehdotuksia kun turbo.
EX... -72 2.8 jenkkikansilla ja 4-reikäkaasarilla.
-03 farkkumondeo tdci
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Kait sillä ruiskulla jokusen ponin lisää saa, kun saa seokset säädettyä optimiksi. Samaten jollain elekrtoonisella sytkälaitteistolla, mutta ei puhuta kovin suuresta tehonkasvusta.
Uskoisin et JariH:lla on tähän jotain viisasta sanottavaa. :wink:
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Luulisin että jos mietitään vaan huipputehoa, on melko sama millä sitä soppaa tarjotaan kuhan sitä tulee tarpeeks ja oikeessa suhteessa ilmaan nähden. Kyllä sen seoksen kaasarillakin saa jotakuinkin optimiksi, ainakin tyhjäkäynnin ja täyskaasun ja ehkä siitä väliltäkin jotain. =)
Ruiskulla pystytään sitten jonkunverran leventämään sitä käyttöaluetta kun on enemmän säätömahdollisuuksia.

Tai jotain.

EDIT: ainiin. paa sinne kilo ylipainetta. ;D
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Luhtis kirjoitti:plää..plää....
EDIT: ainiin. paa sinne kilo ylipainetta. ;D
Samaa mieltä tuosta kilon painosta pari vuotta paineen alla ajaneena :D
Capri -77 2.0
Firebird -69
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Luhtis kirjoitti: Ruiskulla pystytään sitten jonkunverran leventämään sitä käyttöaluetta kun on enemmän säätömahdollisuuksia.
Tätä minäkin oikeastaan ajoin takaa, että ruiskulla mahdollista saadaa laajempi ja korkeampi vääntökäppyrä, ja tehokäppyräkin, eli enemmän potkua sinne alemmille kierroksille. Enemmän se vääntö alku kiihdytyksessä vaikuttaa kuin teho.

Juu, turbohan on se "helpoin" tehon kasvatusväline. :lol:
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Esge
Viestit: 123
Liittynyt: 10 Marras 2004, 16:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esge »

Joo, pieni alaväännön puutehan tuota vaivaa kyl, teho löytyy arviolta vasta kun kierrokset 5-6000, jenkakelloa kun ei oo. Toisaalta jos sen ruiskun laittais ni helpompi se olis kai saada toimimaan sit kun nälkä kasvaa ja joskus sitä turboo rupee sinne sovittaan. Olisko se sit k-jetti vai mitä kannattaa ruveta ettimään ??
EX... -72 2.8 jenkkikansilla ja 4-reikäkaasarilla.
-03 farkkumondeo tdci
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

Esge kirjoitti:Joo, pieni alaväännön puutehan tuota vaivaa kyl, teho löytyy arviolta vasta kun kierrokset 5-6000, jenkakelloa kun ei oo. Toisaalta jos sen ruiskun laittais ni helpompi se olis kai saada toimimaan sit kun nälkä kasvaa ja joskus sitä turboo rupee sinne sovittaan. Olisko se sit k-jetti vai mitä kannattaa ruveta ettimään ??
k-jetti jos haluat mekaaniset säädöt ja EFI jos haluat elektronisen ettei oo mitään mekaanista säätöä...paitsi taitaa EFIssä olla tyhjäkäynnin säätö tms. kaasuläppien vieressä

ja siihen alavääntöön jos tuplaputket niin ristiinliitos ennen takavaimentimia?
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Esge
Viestit: 123
Liittynyt: 10 Marras 2004, 16:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esge »

X-yhdys on vaihdelaatikon alla mutta sen jälkeen vaan läpivirtausvaimentimet ja putket kyljestä ulos, voi olla et virtaa liikaa ja siks alavääntö hukassa, nii ja 2" putkee kokomatkan.
EX... -72 2.8 jenkkikansilla ja 4-reikäkaasarilla.
-03 farkkumondeo tdci
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Taitaa johtua nokasta tuo alavääntö puute. Ja aika kierroskone tuo cologne kuitenkin on.
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

en tiiä tosta jenkki koneesta mut sierran 2.8 ja EFIssä on suht mukavasti vääntöä kun ei ykköstä meinaa tarvita muualla kun pihalle ajamisessa ja pahemmissa töyssyissä...tarkotus olis tehä toi x-liitos vaikka tossa tulevalla keväällä ja kattoa miltä sitten tuntuu. rahaa palo vähän turhan paljon tohon ruiskuhässäkkään joten tulee aika hiljasta rojektia seuraavat pari vuotta ennenkun pääsen töihin :oops:
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Esge
Viestit: 123
Liittynyt: 10 Marras 2004, 16:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esge »

Toi nokka kai suurin syy siihen alaväännön puutteeseen taitaa olla mut taidan sitä ruiskua ruveta ettimään ni vois kokeilla mitä sen kans sais irti.
EX... -72 2.8 jenkkikansilla ja 4-reikäkaasarilla.
-03 farkkumondeo tdci
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Samu kirjoitti:en tiiä tosta jenkki koneesta mut sierran 2.8 ja EFIssä on suht mukavasti vääntöä kun ei ykköstä meinaa tarvita muualla kun pihalle ajamisessa ja pahemmissa töyssyissä...
Juu, siis kyl siinä sillai vääntöä on et jaksaa pienillä kierroksilla vetää hyvin, onhan siinä sitä litratilavuutta. Tarkoitin sillä kierroskoneella sitä, kun rupee vedättään isolla vaihteella pieniltä kierroksilta niin kunnon vetopiikki (jos näin voi edes suht vakio mosasta sanoa :D ) tulee vasta jossain likempänä 3500-4000rpm.
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Ehjässä vakiossahan tuollaista piikkiä ei tule ollenkaan :)

Kannattaa vaihtaa isommalle viimeistään 5000rpm kohdalla.
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Taunusmies Jussi kirjoitti:Uskoisin et JariH:lla on tähän jotain viisasta sanottavaa.
Tokkopa..

Lisää tilavuutta tai ylipainetta imusarjaan. Mieluummin molemmat. EFI tyyppinen moottorinohjaus antaa vähän valinnanvaputta käytettäville osille. Vaikka kyllähän se K-Jettikin toimii turbon nokalla, mutta tulee sytkäpuolen jutut helpommin kuntoon EFI tyyppisellä ratkaisulla.

Tuo ekan viestin FoMoCo/Autolite kaasari on varmaan jostain pikku kasin päältä?
Kuulostaa vähän riskin kokoiselta 2.8:iin.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Esge
Viestit: 123
Liittynyt: 10 Marras 2004, 16:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esge »

Joo autolite 4100 paketti toi on, isoilla kierroksilla toimii hyvin mutta alavääntö kyllä on hukassa. EFIä täs varmaa sit ruvetaan ettimään.
EX... -72 2.8 jenkkikansilla ja 4-reikäkaasarilla.
-03 farkkumondeo tdci
Vastaa Viestiin