V6:sen nykiminen.
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
V6:sen nykiminen.
Eli mulla 2.0 V6 nykii tasaisella kaasulla, nykiminen epäsäännöllistä mutta jatkuvaa (Mapilla ilmeisesti samaa tekee 2.3 V6). Nyt saisi esittää mielipiteitä ja teorioita mikä tuon aiheuttaa.
Taustoja:
-Hoonattu ja rengastettu alle 1000 km sitten. Katkosväli säädetty kaikista renkaista sopivaksi, Renkaat tehty ylikoon renkaista lyhentämällä.
-Kaikki tiivisteet uusittu, venttiilit hiottu, ohjureihin ei ole koskettu. Nostajat/seuraajat takertelivat ja niiden reikiä puhdistettu/hiottu.
-Sytytyspuolella uutta: Virranjakaja kaikkineen, tulpanjohdot ja tulpat. Puolaa ei ole uusittu. Ennakko tarkistettu ja säädetty 8-6 asteeseen. Kärkien ja tulppien kärkivälit tarkastettu ja säädetty.
-Venttiilit säädetty kansien jälkikiristyksen yhteydessä.
-Kaasutin puhdistettu ja kaikki tiivisteet uusittu (Solex 32)
Omia mietintöjä:
-Tulpanjohto edelleen pätkii?
-Puola ei jaksa sytyttää joka kerta?
-Vennttiilin nostin / seuraaja takertelee?
Taustoja:
-Hoonattu ja rengastettu alle 1000 km sitten. Katkosväli säädetty kaikista renkaista sopivaksi, Renkaat tehty ylikoon renkaista lyhentämällä.
-Kaikki tiivisteet uusittu, venttiilit hiottu, ohjureihin ei ole koskettu. Nostajat/seuraajat takertelivat ja niiden reikiä puhdistettu/hiottu.
-Sytytyspuolella uutta: Virranjakaja kaikkineen, tulpanjohdot ja tulpat. Puolaa ei ole uusittu. Ennakko tarkistettu ja säädetty 8-6 asteeseen. Kärkien ja tulppien kärkivälit tarkastettu ja säädetty.
-Venttiilit säädetty kansien jälkikiristyksen yhteydessä.
-Kaasutin puhdistettu ja kaikki tiivisteet uusittu (Solex 32)
Omia mietintöjä:
-Tulpanjohto edelleen pätkii?
-Puola ei jaksa sytyttää joka kerta?
-Vennttiilin nostin / seuraaja takertelee?
Lisäksi edelliseen mulla on myös puola sekä kaikki johdot ja tulpat uusittu, muutettu k-jetistä takaisin kaasariksi, etsitty imuvuotoja vaihdettu eri imusarja ja uusittu tiivisteet, ja laihalla ei pitäisi mennä, sytkää on myös yritetty säätää vaikka kuinka paljon mutta meno vain pykii?
1973 Ford Taunus Coupe GT 2300
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
Neuvoisin hakemaan vikaa sytytyksen etuvastuksesta.
Muistaakseni Taunuksen sytkä on seuraavanlainen.
Startatessa sytkävirta menee etuvastuksen ohi , jolloin
virta (jännite?) on suurempi, lähtee paremmin käyntiin.
Käynnissä sytkävirta menee etuvastuksen kautta.
Tamä vastus sijaitsee johtosarjan sisällä, kuskin lokasuojan
kohdalla konehuoneessa (näin aikoinaan ainakin omassa käyttö Taunuksessa).
Nykiminen loppui mulla heti kun avasin johtosarjan, kaivoin
vastuksen esille ja poistin sen.
Vettä oli päässyt johtosarjan sisälle, hapettumaa oli ja paljon.
Muistaakseni Taunuksen sytkä on seuraavanlainen.
Startatessa sytkävirta menee etuvastuksen ohi , jolloin
virta (jännite?) on suurempi, lähtee paremmin käyntiin.
Käynnissä sytkävirta menee etuvastuksen kautta.
Tamä vastus sijaitsee johtosarjan sisällä, kuskin lokasuojan
kohdalla konehuoneessa (näin aikoinaan ainakin omassa käyttö Taunuksessa).
Nykiminen loppui mulla heti kun avasin johtosarjan, kaivoin
vastuksen esille ja poistin sen.
Vettä oli päässyt johtosarjan sisälle, hapettumaa oli ja paljon.
Mul nyki yks auto ja kun vaihdoin isomman pääsuuttimen, niin nykiminen lakkas. Alko kyl soppakin maittamaan Toises autos alipainesäädin sääti sytystä ylös alas, mut se ei muistaaksein vaikuttannu ku et tyhjäkäynti vaels elikkä kone sammu aina hetken päästä, kun laski kaasupolkimen ylös. Siihen autto kaasarin oikeanlainen säätö
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Nii, no se onkin toinen asia, jos sen vastuksen siirtää toiseen paikkaan..V6 kirjoitti:Niin, toinen vaihtoehto on hommata kaupasta etuvastuksellinen puolaJeeSe kirjoitti:Juu-u, voihan sen etuvastuksen poistaa, jos haluaa vaihtaa kärkiä ja puolaa kerran viikossa..
ja asentaa se.
Muutaman piuhan joutuu tietysti vetämään.
Ei mikään elämää suurempi homma.
Piti kommentoida vaan, ettei jollekin jää semmonen mielikuva että etuvastukset voi huoletta heittää pois..
Vanhoissa datsuneissa ja tojotoissa oli hyvii korvaavia etuvastuksia, vaan eipä niitäkään enää oo joka navetan takana..
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Ydinvoima on ylivoimaa!
Kuulostaisi siltä että käypi laihalla seoksella. Tarkista myös sytytysennakot, alipaineletku kiinnitettynä (nimittäin juurikin pintakaasulla alipainesäädin pitäisi toimia). Jos ei toimi, on syytä epäillä että kalvo on puhki aiheuttaen imuvuodon ja tätä kautta laihentaa tietenkin seoksia.
Lasinen tms läpinäkyvä virranjakajan koppa olisi muutes kova sana
Näkisi suoraan miten systeemi toimii. Ja tietty komeahan se olisi kun kipinät näkyisi siitä läpi
Lasinen tms läpinäkyvä virranjakajan koppa olisi muutes kova sana
Näkisi suoraan miten systeemi toimii. Ja tietty komeahan se olisi kun kipinät näkyisi siitä läpi
Autot ovat takavetoisia
Ok, eli aloitan laihasta seoksesta. Ongelma tosissaan esiintyy pintakaasulla ja kone pelaa mukavasti kun kiihdyttelee
Mulla kyseessä Solex 32 eli yhtäaikaa aukeavat kurkut ja molemmissa kurkuissa kiinteät (ei jousikuormitusta, jos avaa vähänkään niin pyörii miten sattuu koneen täristessä) tyhjäkäyntisuuttimet (kaasasrin kyljissä aika korkealla) joten voin vain säätää seosruuveja (alhaalla olevat, jousikuormitteiset, ruuvit). Eli niitäkös punomalla aloittaisin tuon säätämisen? Kummin päin rikastaa seosta, kiinni vai auki?
Ne on alunperin säädetty siten että milloin tyhjäkäynti on korkein niin siihen jätetty. Jossakin oli sellainen ohje... Luulin että nuo vaikuttaa vain kaasuläpän ollessa täysin kiinni, tai no tyhjäkäynnillä.
Mapilla taitaa olla Weber.
Mulla kyseessä Solex 32 eli yhtäaikaa aukeavat kurkut ja molemmissa kurkuissa kiinteät (ei jousikuormitusta, jos avaa vähänkään niin pyörii miten sattuu koneen täristessä) tyhjäkäyntisuuttimet (kaasasrin kyljissä aika korkealla) joten voin vain säätää seosruuveja (alhaalla olevat, jousikuormitteiset, ruuvit). Eli niitäkös punomalla aloittaisin tuon säätämisen? Kummin päin rikastaa seosta, kiinni vai auki?
Ne on alunperin säädetty siten että milloin tyhjäkäynti on korkein niin siihen jätetty. Jossakin oli sellainen ohje... Luulin että nuo vaikuttaa vain kaasuläpän ollessa täysin kiinni, tai no tyhjäkäynnillä.
Mapilla taitaa olla Weber.
Niitä jousella varustettuja seosruuveja aukipäin kääntämällä seos tulee rikkaammaksi. Itel ei oo pahemmin kokemusta noista seoksien säädöistä. En tiedä vaikuttaako tyhjäkäyntiseoksen rikastaminen tohon nykimiseen, mut kokeilemallahan se selviää Mul on yks 35/35 Solex ylimääräsenä, sillä ainakin luulis 2 litranen kone saavan tarpeeks soppaa. Hyvin ainakin pelas ko. 2.3 V6:n kaasari 2.0 OHC koneessa. Kulutus matka-ajossa oli n. 7.5L/100km.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
heitän ihan hatusta mut muistelisin et siitä korkeimmasta tyhjäkäynnistä piti säätää 1/6 kierrosta aukipäin? tää ohje kyl voi olla ihan päin p¤rsettä kun viimeks oon säätäny moottorisahan kaasaria ja senkin ihan kuulon ja kaasuttelun perusteella
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Sillonhan kierrokset nousee kun vetää laihalla vrt. ilmavuoto.jryti kirjoitti:Ok, eli aloitan laihasta seoksesta. Ongelma tosissaan esiintyy pintakaasulla ja kone pelaa mukavasti kun kiihdyttelee
Mulla kyseessä Solex 32 eli yhtäaikaa aukeavat kurkut ja molemmissa kurkuissa kiinteät (ei jousikuormitusta, jos avaa vähänkään niin pyörii miten sattuu koneen täristessä) tyhjäkäyntisuuttimet (kaasasrin kyljissä aika korkealla) joten voin vain säätää seosruuveja (alhaalla olevat, jousikuormitteiset, ruuvit). Eli niitäkös punomalla aloittaisin tuon säätämisen? Kummin päin rikastaa seosta, kiinni vai auki?
Ne on alunperin säädetty siten että milloin tyhjäkäynti on korkein niin siihen jätetty. Jossakin oli sellainen ohje... Luulin että nuo vaikuttaa vain kaasuläpän ollessa täysin kiinni, tai no tyhjäkäynnillä.
Mapilla taitaa olla Weber.
Ei niitä tyhjäkäyntisuuttimia saa pyöritellä, niiden kuuluu olla tiukasti paikoillaan.
Säädetään ainoastaan tyhjäkäyntiseosruuvia/ruuveja.
Kannattaa aloittaa kaasuläpän säätämisellä tuo ruljanssi. Säädetään ensin kaasuläpät täysin kiinni, siten että se säätöruuvi juuri ja juuri koskettaa sitä lirpaketta joka kaasuläppiin vaikuttaa. Tuosta sitte noin kierros kiinnipäin jolloin läpät jäävät hitusen auki.
Moottori saa tyhjäkäyntiSEOKSEN sieltä erillisistä rei'istä jotka ovat kaasuläpän alapuolella - eli sieltä tulee siis bensiini-ilma seosta, ei suinkaan pelkkää bensiiniä. Kaasuläppien pienestä rakosesta moottori saa sopivasti lisäilmaa joka säätelee siten tyhjäkäyntinopeutta. Joissakin kaasutinmalleissa on erillinen ohivirtausruuvi...
Idea on saada moottori käymään tasaisesti siten että kaasuläpät ovat mahdollisimman kiinni, joutokäyntinopeuden ollessa sen 800-900rpm.
Kun tyhjäkäyntinopeus on kutakuinkin ok, eli kaasuläpät säädetty, aletaan rukata seosruuveja. Etsitään tosiaan kohta jossa tyhjäkäynti on korkeimmillaan, tämän jälkeen kierretään seosruuveja KIINNI sen verran että käynti alkaa muuttua epätasaiseksi. Tuosta sitte juuri ja juuri sen verran ruuvataan auki että käynti muuttuu täysin tasaiseksi - mahdollisimman laihalla seoksella.
Jos tyhjäkäyntinopeus tämän jälkeen on väärä, palataan kohtaan yksi eli säädetään taas kaasuläpistä se nopeus kohilleen ja tarvittaessa toistetaan seossäätö.
Kaikki autoni (kaasutinmoottorilla) olen näin säätänyt ja päästöistä menny läpi heittämällä. Ja toimii muutenkin.
Toki voi olla että ne tyhjäkäyntisuuttimet ovat väärää kokoa tai kaasarissa paskaa, tällöin on vaikeaa saada fiksuihin säätöihin.
2-kurkk. webereistä tunnistaa suuttimen oikean koon siitä miten paljon tyhjäkäyntiseosruuveja pitää avata. Eli jos niitä joutuu yli 2 kierrosta ruuvaamaan auki niin silloin on suuttimet liian pienet, päinvastoin jos tasainen käynti saavutetaan jo puolella kierroksella niin on liian paksua seosta -> liian isot suuttimet. Weberillä noin 1.5 kierrosta aukipäin on se optimaalisin. Seosruuvien tulee toimia melko herkästi, eli jo puoli kierrosta vaikuttaa selvästi käyntiin jos kaikki toimii kuten pitää.
Varoitus: älä koskaan kiristä seosruuvia liian tiukasti pohjaan! Menee neulan istukka piloille..
Säädetään ainoastaan tyhjäkäyntiseosruuvia/ruuveja.
Kannattaa aloittaa kaasuläpän säätämisellä tuo ruljanssi. Säädetään ensin kaasuläpät täysin kiinni, siten että se säätöruuvi juuri ja juuri koskettaa sitä lirpaketta joka kaasuläppiin vaikuttaa. Tuosta sitte noin kierros kiinnipäin jolloin läpät jäävät hitusen auki.
Moottori saa tyhjäkäyntiSEOKSEN sieltä erillisistä rei'istä jotka ovat kaasuläpän alapuolella - eli sieltä tulee siis bensiini-ilma seosta, ei suinkaan pelkkää bensiiniä. Kaasuläppien pienestä rakosesta moottori saa sopivasti lisäilmaa joka säätelee siten tyhjäkäyntinopeutta. Joissakin kaasutinmalleissa on erillinen ohivirtausruuvi...
Idea on saada moottori käymään tasaisesti siten että kaasuläpät ovat mahdollisimman kiinni, joutokäyntinopeuden ollessa sen 800-900rpm.
Kun tyhjäkäyntinopeus on kutakuinkin ok, eli kaasuläpät säädetty, aletaan rukata seosruuveja. Etsitään tosiaan kohta jossa tyhjäkäynti on korkeimmillaan, tämän jälkeen kierretään seosruuveja KIINNI sen verran että käynti alkaa muuttua epätasaiseksi. Tuosta sitte juuri ja juuri sen verran ruuvataan auki että käynti muuttuu täysin tasaiseksi - mahdollisimman laihalla seoksella.
Jos tyhjäkäyntinopeus tämän jälkeen on väärä, palataan kohtaan yksi eli säädetään taas kaasuläpistä se nopeus kohilleen ja tarvittaessa toistetaan seossäätö.
Kaikki autoni (kaasutinmoottorilla) olen näin säätänyt ja päästöistä menny läpi heittämällä. Ja toimii muutenkin.
Toki voi olla että ne tyhjäkäyntisuuttimet ovat väärää kokoa tai kaasarissa paskaa, tällöin on vaikeaa saada fiksuihin säätöihin.
2-kurkk. webereistä tunnistaa suuttimen oikean koon siitä miten paljon tyhjäkäyntiseosruuveja pitää avata. Eli jos niitä joutuu yli 2 kierrosta ruuvaamaan auki niin silloin on suuttimet liian pienet, päinvastoin jos tasainen käynti saavutetaan jo puolella kierroksella niin on liian paksua seosta -> liian isot suuttimet. Weberillä noin 1.5 kierrosta aukipäin on se optimaalisin. Seosruuvien tulee toimia melko herkästi, eli jo puoli kierrosta vaikuttaa selvästi käyntiin jos kaikki toimii kuten pitää.
Varoitus: älä koskaan kiristä seosruuvia liian tiukasti pohjaan! Menee neulan istukka piloille..
Autot ovat takavetoisia