Sytytyspuolen säätöjä

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Sytytyspuolen säätöjä

Viesti Kirjoittaja jryti »

Eli rassasin taas kerran tulpanjohtoja ja samalla ajattelin tarkistaa kärkivälin ja sytkäennakon. Tuossa uudessa jakajassa oli "tehdasasetuksena" 0.15, joka tuntuu kyllä olemattomalta... Siis kärjet oli mitatessa niin auki kuin mahdollista. Korjausoppaasta löytyy vain neloskoneen katkojan kärkivälin arvo joka oli 0.635mm. Onko kuutosessa sama?

Laitoin kärkiväliksi sen, kävi ihan hyvin mutta sytkäennakko lampun mukaan hyppäsi ulos asteikosta, siis myöhäiselle.

Missä järjestyksessä nuo säädöt pitäisi käydä läpi, parhaan tuloksen välttämiseksi :lol:
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Kutosessa on pienempi kärkiväli. Kyllä se mulla jossain ylhänä on...

Tuolla 0.6 välillä ei varmaan jaksa pyöriä enään kunnolla kierroksia.
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Paras olisi mitata kosketuskulma. Tosin siihen tarvitsee oman mittarinsa. Mulla on esimerkiksi tällainen. Ei kovin kallis ja hyvä yleismittari muutenkin. Kosketuskulmasta ja kärkivälistä näytti olleen juttua esimerkiksi täällä.

Ensin tietty kosketuskulma (kärkiväli) kohdalleen ja sitten ennakko. Jos on alipainesäätö, niin se sitten pois ja tosiaan tyhjäkäyntikin pitää olla sopiva (=ei liian korkea).
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Stefa kirjoitti:Paras olisi mitata kosketuskulma. Tosin siihen tarvitsee oman mittarinsa. Mulla on esimerkiksi tällainen. Ei kovin kallis ja hyvä yleismittari muutenkin. Kosketuskulmasta ja kärkivälistä näytti olleen juttua esimerkiksi täällä.

Ensin tietty kosketuskulma (kärkiväli) kohdalleen ja sitten ennakko. Jos on alipainesäätö, niin se sitten pois ja tosiaan tyhjäkäyntikin pitää olla sopiva (=ei liian korkea).
Kiitos, pitää alkaa säätämään. Säätelyn yhteydessä käynyt ainakin selville että nykiminen ei ole näistä säädöistä kiinni. Viimeisin huomio on että nykimistä ei ole kuormituksella/kiihdytyksessä. Pahin on tasakaasulla ajo ja tyhjäkäynti. Käyttäytyy ikään kuin muutama isku jäisi välistä, joko kipinän tai polttoaineen puuttumisen vuoksi. Ja tapahtuu satunnaisella tahdilla pari kertaa per 10 sekunttia.

Omat epäilykset: tulpanjohdot, tulpat tai sitten kaasari tahi polttoainejärjestelmä. Myös venttiilit raksutta iloisesti, mutta ei kai silloin tekisi nuin satunaisesti....
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tarkasta venttiilivälyset ja putsaa tyhjäkäyntipuoli karburaattorista. Ja tietty tulpat ettei kärkiväli ole ihan milliluokassa. Tosin tuo kuormittuksessa toimiminen ei viittaa jälkimmäiseen.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Mikä nokka sulla on paikoillaan?
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Mappi kirjoitti:Mikä nokka sulla on paikoillaan?
Orkkis nenäkeppi siellä pitäisi olla. Eli 2.0 V6:sen oma.
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Itsellä sama ongelma, oli jo K-jetin aikaan jolloin vaihdoin koko virtapuolen saamatta mitään kunnon parannusta. Nyt kun mennään kaasarilla (Weber) niin tasakaasu nykimen on täysin sama kuin ennekin. Seurailen mielenkiinnolla saatko ratkaisua ongelmaan, koska vika on täsmälleen sama. Imusarjan tiivisteen ilomavuotoa epäilin joskus. Seuraavaksi ajattelin laittaa säädettävän nokkapyörän jotta saadaan kone suoraan iskuun ja kohdalleen!
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Imusarjan vuotoa tai jotain outoa venttiilihäikkää itsekkin epäilen. Vaikka nuo tulpan johdot on täyttä p*skaa niin kaikkiin tulppiin tuntuisi ainakin tyhjäkäynnillä tulevan sähköä. Kokeilin ajoituslampulla kaikki tulpan johdot läpi (matalalla) tyhjäkäynnillä. Valon räpsytys oli tasaista ja nättiä kaikissä johdoissa. Vanhalla jakajalla räpsi miten sattuu kun jätti kipunoita välistä.
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Mulla on semmonen ignition manual kirja, jossa lähes jokaisen auton sytytysjärjestelmän tiedot 90 luvun alkuun asti. sen mukaan katkojan kärkiväli on 0.4. Tarvis varmaan joskus skannata kaikki fordiin liittyvä tonne galleriaan.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Näin on.
Ite pitäny kaikissa kärkivehkeissä,sylinteriluvusta
riippumatta tuon 0,4 ja toiminut on nykimättä.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Mulla on kärjetön sytkä?
Vastaa Viestiin