Kuormituksen mukaan säätyvä Novo-venttiili
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Kuormituksen mukaan säätyvä Novo-venttiili
Mitenkä tuo yllä mainittu pitäisi toimia? Eli siis venttiiili joka on kaasarin alla olevassa laipassa, Venttiiliin tulee putki venakopasta.
Onko sen tarkoitus olla kokonaan kiinni joskus? Milloin?
Tämä mietiskely liittyy tuohon Solex keskusteluuni...
Onko sen tarkoitus olla kokonaan kiinni joskus? Milloin?
Tämä mietiskely liittyy tuohon Solex keskusteluuni...
-
- Viestit: 1379
- Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
- Paikkakunta: viiala
Mun -72 mallin 2.0 V6 konees ainakin oli se PVC-venttiili just siinä venakopassa, Metrisissä Fordeissa saattaa olla siinä laipassa...Taunus-Sälli kirjoitti:äläpä ny simo,niis vanhan mallisissa kopissa ei oo sitä venaa vaan seo siinä laipassa just oisko jotain alle 73 tms...
Mut niikun on aiemmin todettu, Taunuksista löytyy mitä erilaisimpia versioita noissa osissa, jopa samoissa vuosimalleissa
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
-
- Viestit: 1379
- Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
- Paikkakunta: viiala
no ainaki kaikissa alkuperäisissä v6 taunuksissa mitä mulla on ollu (kaikki alle 73) on tämmöset kopat-> http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... 0&pos=1134 ja noissa kun ei ole sitä paikkaa,eikä myöskään käy ohc:n öljykorkki (siitä kans kinattii joskus )Mois kirjoitti:Mun -72 mallin 2.0 V6 konees ainakin oli se PVC-venttiili just siinä venakopassa, Metrisissä Fordeissa saattaa olla siinä laipassa...Taunus-Sälli kirjoitti:äläpä ny simo,niis vanhan mallisissa kopissa ei oo sitä venaa vaan seo siinä laipassa just oisko jotain alle 73 tms...
Mut niikun on aiemmin todettu, Taunuksista löytyy mitä erilaisimpia versioita noissa osissa, jopa samoissa vuosimalleissa
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Taunus 1.6 L 73 stw
-
- Viestit: 1379
- Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
- Paikkakunta: viiala
Mitenkäs tuon testaisi?
Eli kun puhaltaa kevyesti venttiilikopan puolelta niin ei saisi mennä läpi. Ja kun puhaltaa lujasti niin pitäisi mennä läpi?
Tai toisin päin: kun imee vähän kaasarin puolelta niin on kiinni. Ja kun imee lujemmin niin aukeaa?
Mulla on kaksi venttiiliä. Kilisevät kun heiluttaa, mutta ilma menee aina läpi....
Eli kun puhaltaa kevyesti venttiilikopan puolelta niin ei saisi mennä läpi. Ja kun puhaltaa lujasti niin pitäisi mennä läpi?
Tai toisin päin: kun imee vähän kaasarin puolelta niin on kiinni. Ja kun imee lujemmin niin aukeaa?
Mulla on kaksi venttiiliä. Kilisevät kun heiluttaa, mutta ilma menee aina läpi....
- taunusstyle
- Viestit: 1432
- Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
- Paikkakunta: rovaniemi
Mun mielestä ko värkki päästää kokoajan höyryjä venttiilikopasta imusarjaan päin, mitä enemmän alipainetta sitä enemmän imee. Mutta jos moottori sattuu "aivastamaan" sen pitäisi sulkeutua, että ei päästä painetta venttiilikoppaan.
Mulla oli tuo kyseinen venttiili rikki, ja sen verran väljä virranjakaja että pääsi välillä liian aikaselle.
Nämä viat yhdessä aiheutti sen että välillä etsittiin öljykorkkia ympäri kyliä.
Mulla oli tuo kyseinen venttiili rikki, ja sen verran väljä virranjakaja että pääsi välillä liian aikaselle.
Nämä viat yhdessä aiheutti sen että välillä etsittiin öljykorkkia ympäri kyliä.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Kyllä se on niinpäin että alipaine vetää sen venttiilin kiinni. Eli tyhjäkäynnillä se pitäisi olla aikas kiinni ja sitten kun painaa kaasua, alipaine heikkenee ja venttiili aukeaa. Eli kun konetta kuormittaa, tulee ohipuhallushöyryjä enemmän ja venttiilikin sitten aukeaa enemmän.
Noita huohotusjärjestelmiä on metrisissäkin vaikka kuinka monta erilaista.
Omaani olen rakentanut kaksihaaraisen systeemin. Iso letku kaasarin yläpuolelle ja pieni letku kaasarin alapuolelle. Kaasarin alapuolelle menevän olen vielä kuristanut solexin 150 kokoisella suuttimella, kun oli ongelmia juuri sen pcv venttiilin kanssa.
Noita huohotusjärjestelmiä on metrisissäkin vaikka kuinka monta erilaista.
Omaani olen rakentanut kaksihaaraisen systeemin. Iso letku kaasarin yläpuolelle ja pieni letku kaasarin alapuolelle. Kaasarin alapuolelle menevän olen vielä kuristanut solexin 150 kokoisella suuttimella, kun oli ongelmia juuri sen pcv venttiilin kanssa.
Taunus 1965
Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Molemmat minulla olevat venttiilit toimivat siten, että kun puhaltaa venakopan puolelta kevyesti niin pääsee läpi ja kun puhaltaa kovaa niin sulkeutuu. Ilmeisesti venttiilin asento on toiminnalle oleellinen, eli imusarjan puoli alhaalla ja "painepuoli" ylhäällä.
Venttiiliin menevä letku oli mulla aivan päreinä...
Vaihdoin letkun ja vaikuttaisi toimivan. Hankala testata kun tuli sytytysongelmia, Ei käy matalilla kierroksilla kaikilla saatika sitten kylmän. Kylmänä taisi käydä 3-4 pytyllä ja pöläytteli putkesta savurenkaita Olisi ollut kamera paikallaan
Venttiiliin menevä letku oli mulla aivan päreinä...
Vaihdoin letkun ja vaikuttaisi toimivan. Hankala testata kun tuli sytytysongelmia, Ei käy matalilla kierroksilla kaikilla saatika sitten kylmän. Kylmänä taisi käydä 3-4 pytyllä ja pöläytteli putkesta savurenkaita Olisi ollut kamera paikallaan