Kuormituksen mukaan säätyvä Novo-venttiili

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Kuormituksen mukaan säätyvä Novo-venttiili

Viesti Kirjoittaja jryti »

Mitenkä tuo yllä mainittu pitäisi toimia? Eli siis venttiiili joka on kaasarin alla olevassa laipassa, Venttiiliin tulee putki venakopasta.

Onko sen tarkoitus olla kokonaan kiinni joskus? Milloin?

Tämä mietiskely liittyy tuohon Solex keskusteluuni...
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

En löytänny mitään venttiiliä ko. laipasta! Mul on täs tietokoneen vieres se laippa :D

Venttiilihän on siinä venttiilikopassa. Alipainehan sen aukasee, eli on kiinni, jos alipainetta on vähän...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

äläpä ny simo,niis vanhan mallisissa kopissa ei oo sitä venaa vaan seo siinä laipassa just :wink: oisko jotain alle 73 tms...
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Taunus-Sälli kirjoitti:äläpä ny simo,niis vanhan mallisissa kopissa ei oo sitä venaa vaan seo siinä laipassa just :wink: oisko jotain alle 73 tms...
Mun -72 mallin 2.0 V6 konees ainakin oli se PVC-venttiili just siinä venakopassa, Metrisissä Fordeissa saattaa olla siinä laipassa...
Mut niikun on aiemmin todettu, Taunuksista löytyy mitä erilaisimpia versioita noissa osissa, jopa samoissa vuosimalleissa :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

Mois kirjoitti:
Taunus-Sälli kirjoitti:äläpä ny simo,niis vanhan mallisissa kopissa ei oo sitä venaa vaan seo siinä laipassa just :wink: oisko jotain alle 73 tms...
Mun -72 mallin 2.0 V6 konees ainakin oli se PVC-venttiili just siinä venakopassa, Metrisissä Fordeissa saattaa olla siinä laipassa...
Mut niikun on aiemmin todettu, Taunuksista löytyy mitä erilaisimpia versioita noissa osissa, jopa samoissa vuosimalleissa :D
no ainaki kaikissa alkuperäisissä v6 taunuksissa mitä mulla on ollu (kaikki alle 73) on tämmöset kopat-> http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... 0&pos=1134 ja noissa kun ei ole sitä paikkaa,eikä myöskään käy ohc:n öljykorkki (siitä kans kinattii joskus :wink: )
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mun alkuperäsessä 2.0 -72 V6 koneessa ei ollu tommosia venakoppia :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

Mois kirjoitti:Mun alkuperäsessä 2.0 -72 V6 koneessa ei ollu tommosia venakoppia :D
no en epäilekkään etteikö sun v6 kone ois ollu jo alunperinki v6, mut ne sen venakopat ei oo sen alkuperäiset :lol:

no jaa,kai niitä voi olla käytetty useempaa mallia :roll:
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Mitenkäs tuon testaisi?

Eli kun puhaltaa kevyesti venttiilikopan puolelta niin ei saisi mennä läpi. Ja kun puhaltaa lujasti niin pitäisi mennä läpi?

Tai toisin päin: kun imee vähän kaasarin puolelta niin on kiinni. Ja kun imee lujemmin niin aukeaa?

Mulla on kaksi venttiiliä. Kilisevät kun heiluttaa, mutta ilma menee aina läpi....
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

kannattaa muuttaa se ihan pcv venttiili toimiseksi niin toimii parhaiten,laitat vaikka letkujen väliin sen venttiilin
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Mun mielestä ko värkki päästää kokoajan höyryjä venttiilikopasta imusarjaan päin, mitä enemmän alipainetta sitä enemmän imee. Mutta jos moottori sattuu "aivastamaan" sen pitäisi sulkeutua, että ei päästä painetta venttiilikoppaan.
Mulla oli tuo kyseinen venttiili rikki, ja sen verran väljä virranjakaja että pääsi välillä liian aikaselle.
Nämä viat yhdessä aiheutti sen että välillä etsittiin öljykorkkia ympäri kyliä.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
20m
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 20m »

Kyllä se on niinpäin että alipaine vetää sen venttiilin kiinni. Eli tyhjäkäynnillä se pitäisi olla aikas kiinni ja sitten kun painaa kaasua, alipaine heikkenee ja venttiili aukeaa. Eli kun konetta kuormittaa, tulee ohipuhallushöyryjä enemmän ja venttiilikin sitten aukeaa enemmän. :wink:

Noita huohotusjärjestelmiä on metrisissäkin vaikka kuinka monta erilaista. :D
Omaani olen rakentanut kaksihaaraisen systeemin. Iso letku kaasarin yläpuolelle ja pieni letku kaasarin alapuolelle. Kaasarin alapuolelle menevän olen vielä kuristanut solexin 150 kokoisella suuttimella, kun oli ongelmia juuri sen pcv venttiilin kanssa. :roll:
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Molemmat minulla olevat venttiilit toimivat siten, että kun puhaltaa venakopan puolelta kevyesti niin pääsee läpi ja kun puhaltaa kovaa niin sulkeutuu. Ilmeisesti venttiilin asento on toiminnalle oleellinen, eli imusarjan puoli alhaalla ja "painepuoli" ylhäällä.

Venttiiliin menevä letku oli mulla aivan päreinä...

Vaihdoin letkun ja vaikuttaisi toimivan. Hankala testata kun tuli sytytysongelmia, Ei käy matalilla kierroksilla kaikilla saatika sitten kylmän. Kylmänä taisi käydä 3-4 pytyllä ja pöläytteli putkesta savurenkaita :lol: Olisi ollut kamera paikallaan :D
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Vastaa Viestiin