Jarrujen ilmaus
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Jarrujen ilmaus
Mitenkäs tuommoisessa mk3 mallissa olisi helpoin ilmata jarrut, kun sinne taakse ei tule kuin se yksi jarruputki joka kiertää toisen sylinterin kautta toiselle.
Kun ei tunnu tuolla "valuttamisella" ilmaantua ja ei ole nyt mahkuja saada ketään polkemaan jarrua.
Kun ei tunnu tuolla "valuttamisella" ilmaantua ja ei ole nyt mahkuja saada ketään polkemaan jarrua.
Pihassa Taunus ja alla Firestonet.
Ei ole rievulla autoa eikä renkaita...
Ei ole rievulla autoa eikä renkaita...
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Ostat tippakannun ja katkaiset siitä sen kärkiosan pois. Täytät säiliön jarrunesteellä ja avaat ilmausruuvin. Pullistat tuon letkun kiinni ilmaruuviin, on tiukka mutta tiivis. Sitten vain pumppaat peukalo ruvella jarrunestettä ns takaperin eli sylinteristä säiliöön. Ilma työntyy nesteen edessä ja vapautuu maailmaan jarrunestesäiliöstä.
Kertaakaan ei tarvitse poljinta polkea ja satavarmasti on ilmat systeemistä pois. Pitää vain huolen että jarrunestesäiliöön mahtuu kamaa ja ettei neste pääse tippakannusta loppumaan.
Aina kun ei apuvoimia ole ollut saatavilla on ollut pakko kehitellä kaikenlaisia systeemeitä...
Kertaakaan ei tarvitse poljinta polkea ja satavarmasti on ilmat systeemistä pois. Pitää vain huolen että jarrunestesäiliöön mahtuu kamaa ja ettei neste pääse tippakannusta loppumaan.
Aina kun ei apuvoimia ole ollut saatavilla on ollut pakko kehitellä kaikenlaisia systeemeitä...
Mä oon ottanu jarrunestepullon ja kaatanu koko pullon eli jättäny sen pullon ylösalasin paikalleen,
ilmanippa auki ja polkenu niin kauan että pullo on tyhjä ja nestepinta kohdillaan, laittanu jonkun laudanpätkän penkin ja pedaalin väliin ja ilmanippa kiinni. Ja jos ei oo kiire niin jättää sen korkin vielä auki ja jumittaa pedaalin pohjaan yöksi. Kannattaa joku letkunpätkä laittaa pulloon ja toinen pää siihen ilmauspäähän ettei suotta polje pihalle kaikkia litkuja. Irrottaa maalin aika tehokkaasti eli rättiä säiliön ympärille kun kaataa sen pullon nurin
ja jollain saippuavesiliuoksella huuhtelee mahdolliset roiskeet niiin neutraloi sen nesteen jälkitoimet.
ilmanippa auki ja polkenu niin kauan että pullo on tyhjä ja nestepinta kohdillaan, laittanu jonkun laudanpätkän penkin ja pedaalin väliin ja ilmanippa kiinni. Ja jos ei oo kiire niin jättää sen korkin vielä auki ja jumittaa pedaalin pohjaan yöksi. Kannattaa joku letkunpätkä laittaa pulloon ja toinen pää siihen ilmauspäähän ettei suotta polje pihalle kaikkia litkuja. Irrottaa maalin aika tehokkaasti eli rättiä säiliön ympärille kun kaataa sen pullon nurin
ja jollain saippuavesiliuoksella huuhtelee mahdolliset roiskeet niiin neutraloi sen nesteen jälkitoimet.
Taunus Maximus =)
Jos on paineilmaa käytössä niin vaivaisella 20 eurolla saa sellasen laitteen jonka letku tökätään ilmaruuviin, ruuvi auki ja pistooli pohjaan niin vekotin imee ton letkun kautta lientä säiliöönsä jollon ilmakin tulee pois.
Tai sitten sellanen takaiskuventtiili + letku - hässäkkä tais olla joku 4 euroa, siinä oli 2kpl noita venttiileitä eli periaatteessa molemmat piirit voi ilmata samalla kertaa, ite tosin yks kerrallaan tehnyt aina. eli nippa auki ja letku jossa venttiili välissä siihen ja letkunpää astiaan ja pumppaamaan.
Tai sitten ihan vaan letkunpää pulloon nestepinnan alapuolelle ja pumppamaan.
Oli tapa mikä hyvänsä niin huolehtii että säiliö ei pääse tyhjenemään, eikä nipan päässä oleva letku pääse hörppäämään ilmaa.
Tai sitten sellanen takaiskuventtiili + letku - hässäkkä tais olla joku 4 euroa, siinä oli 2kpl noita venttiileitä eli periaatteessa molemmat piirit voi ilmata samalla kertaa, ite tosin yks kerrallaan tehnyt aina. eli nippa auki ja letku jossa venttiili välissä siihen ja letkunpää astiaan ja pumppaamaan.
Tai sitten ihan vaan letkunpää pulloon nestepinnan alapuolelle ja pumppamaan.
Oli tapa mikä hyvänsä niin huolehtii että säiliö ei pääse tyhjenemään, eikä nipan päässä oleva letku pääse hörppäämään ilmaa.
vanhassa 70-luvun "huolla korjaa ja säästä" kirjassa ne neuvo että aloittaa ilmaamisen siitä mikä on pääsylinteristä kauimpana. (ilmeisesti tarkoitetaan että kaikki ilma tulee pois sylinterille päin) Sitten ilmausruuvista vetää tiiviin letkun pätkän pulloon jossa on jarrunestettä ja letku pinnan alle. (+pumppaamiset tietty aina jne.) Tollei ite oon ilmannu ja aina on tullu hyvä
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Joskus oon ilmannu käänteisesti nestekytkimiä ja jarruja. Tein vanhan mallin 1,5litran limpparipullosta ilmauslaitteen.Kaks reikää eripuolille kaulaa.Toiseen tubelesventtiili,ja toisesta änkesin oikeen tiukan letkun pohjaan saakka.Ainetta pulloon,letku tiukasti ilmaruuviin,ja eikun painetta annostelemaan.On vaan pidettävä huoli,ettei säiliö pääse tuleen yli... Samanlaisella värkillä oon laittanu öljyt vaihdelaatikoihin.
Kestää muuten hyvin,mutta pullo kovettuu vissiin öljystä aikaa myöten.On kerran yllättäny,kun pohja karkas kesken operaation.. Reilu litra mukavan tuoksuista mineraalipohjaista pyllyöljyä turskahti asusteille..
Kestää muuten hyvin,mutta pullo kovettuu vissiin öljystä aikaa myöten.On kerran yllättäny,kun pohja karkas kesken operaation.. Reilu litra mukavan tuoksuista mineraalipohjaista pyllyöljyä turskahti asusteille..
VAUHTI TAPPAA!!
Osta TRANSIT, elät ikuisesti!!!
Osta TRANSIT, elät ikuisesti!!!