Jarrujen ilmaus

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Kossi
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Syys 2010, 20:39
Paikkakunta: Haukipudas

Jarrujen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Kossi »

Mitenkäs tuommoisessa mk3 mallissa olisi helpoin ilmata jarrut, kun sinne taakse ei tule kuin se yksi jarruputki joka kiertää toisen sylinterin kautta toiselle.

Kun ei tunnu tuolla "valuttamisella" ilmaantua ja ei ole nyt mahkuja saada ketään polkemaan jarrua.
Pihassa Taunus ja alla Firestonet.
Ei ole rievulla autoa eikä renkaita...
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Sopivasti ilmausruuvia auki että polkimessa tuntuu lievää painetta, eli neste tulee juuri ja juuri ulos. Sillai luulis yksinkin ilmaantuvan. Ja jos on paljon nestettä niin pumppailee ruuvit auki vaan :lol:
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Ostat tippakannun ja katkaiset siitä sen kärkiosan pois. Täytät säiliön jarrunesteellä ja avaat ilmausruuvin. Pullistat tuon letkun kiinni ilmaruuviin, on tiukka mutta tiivis. Sitten vain pumppaat peukalo ruvella jarrunestettä ns takaperin eli sylinteristä säiliöön. Ilma työntyy nesteen edessä ja vapautuu maailmaan jarrunestesäiliöstä.

Kertaakaan ei tarvitse poljinta polkea ja satavarmasti on ilmat systeemistä pois. Pitää vain huolen että jarrunestesäiliöön mahtuu kamaa ja ettei neste pääse tippakannusta loppumaan.

Aina kun ei apuvoimia ole ollut saatavilla on ollut pakko kehitellä kaikenlaisia systeemeitä... :wink:
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Mä oon ottanu jarrunestepullon ja kaatanu koko pullon eli jättäny sen pullon ylösalasin paikalleen,
ilmanippa auki ja polkenu niin kauan että pullo on tyhjä ja nestepinta kohdillaan, laittanu jonkun laudanpätkän penkin ja pedaalin väliin ja ilmanippa kiinni. Ja jos ei oo kiire niin jättää sen korkin vielä auki ja jumittaa pedaalin pohjaan yöksi. Kannattaa joku letkunpätkä laittaa pulloon ja toinen pää siihen ilmauspäähän ettei suotta polje pihalle kaikkia litkuja. Irrottaa maalin aika tehokkaasti eli rättiä säiliön ympärille kun kaataa sen pullon nurin
ja jollain saippuavesiliuoksella huuhtelee mahdolliset roiskeet niiin neutraloi sen nesteen jälkitoimet.
Taunus Maximus =)
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Ilmaroppu auki,siihen tiivis kumiletku,jonka
toineen pää jarrunestepullossa(pinnan alla).

Ja ei muutakun pumppausta,huolehtien,että
säiliö ei tyhjene.

Sitte roppu kiinni ja siinä se. :)
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Jos on paineilmaa käytössä niin vaivaisella 20 eurolla saa sellasen laitteen jonka letku tökätään ilmaruuviin, ruuvi auki ja pistooli pohjaan niin vekotin imee ton letkun kautta lientä säiliöönsä jollon ilmakin tulee pois.

Tai sitten sellanen takaiskuventtiili + letku - hässäkkä tais olla joku 4 euroa, siinä oli 2kpl noita venttiileitä eli periaatteessa molemmat piirit voi ilmata samalla kertaa, ite tosin yks kerrallaan tehnyt aina. eli nippa auki ja letku jossa venttiili välissä siihen ja letkunpää astiaan ja pumppaamaan.

Tai sitten ihan vaan letkunpää pulloon nestepinnan alapuolelle ja pumppamaan.

Oli tapa mikä hyvänsä niin huolehtii että säiliö ei pääse tyhjenemään, eikä nipan päässä oleva letku pääse hörppäämään ilmaa.
Avatar
Kossi
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Syys 2010, 20:39
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Kossi »

Johan tuli neuvoja kerralla! Että kiitoksia vaan.
Täytyy lähteä kokeilemaan, on vaan jo valinnan vaikeutta miten tekis :D
Pihassa Taunus ja alla Firestonet.
Ei ole rievulla autoa eikä renkaita...
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

vanhassa 70-luvun "huolla korjaa ja säästä" kirjassa ne neuvo että aloittaa ilmaamisen siitä mikä on pääsylinteristä kauimpana. (ilmeisesti tarkoitetaan että kaikki ilma tulee pois sylinterille päin) Sitten ilmausruuvista vetää tiiviin letkun pätkän pulloon jossa on jarrunestettä ja letku pinnan alle. (+pumppaamiset tietty aina jne.) Tollei ite oon ilmannu ja aina on tullu hyvä :)
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Joo letkun pää pinnan alle tosiaan ettei imase ilmaa takasin.
Taunus Maximus =)
haapis75
Viestit: 196
Liittynyt: 06 Tammi 2010, 19:38
Paikkakunta: joutsa

Viesti Kirjoittaja haapis75 »

Joskus oon ilmannu käänteisesti nestekytkimiä ja jarruja. Tein vanhan mallin 1,5litran limpparipullosta ilmauslaitteen.Kaks reikää eripuolille kaulaa.Toiseen tubelesventtiili,ja toisesta änkesin oikeen tiukan letkun pohjaan saakka.Ainetta pulloon,letku tiukasti ilmaruuviin,ja eikun painetta annostelemaan.On vaan pidettävä huoli,ettei säiliö pääse tuleen yli... Samanlaisella värkillä oon laittanu öljyt vaihdelaatikoihin.
Kestää muuten hyvin,mutta pullo kovettuu vissiin öljystä aikaa myöten.On kerran yllättäny,kun pohja karkas kesken operaation.. Reilu litra mukavan tuoksuista mineraalipohjaista pyllyöljyä turskahti asusteille..
VAUHTI TAPPAA!!
Osta TRANSIT, elät ikuisesti!!!
Vastaa Viestiin