Lataus- ja käynnistysjärjestelmän yleisimmät vikakohteet
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
-
- Viestit: 1273
- Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
- Paikkakunta: Huittinen
Lataus- ja käynnistysjärjestelmän yleisimmät vikakohteet
Elikkäs, mun täytyis tehdä kouluun (AMK) jonkun sortin presentaatio jonkun auton yleisimmistä lataus- ja startti puolen vioista. Valitsin tietysti taunuksen, että saadaan vähän vaihtelua, kun muut tekevät tietysti jostain tuoreemmista autoista.
Elikkä mitä tyyppivikoja taunuksessa on ollut ja miten ne on korjattu, vai onko niitä ollenkaan? Onko noiden erillisten jännitteen säätäjien kanssa ollut ongelmaa? Semmostahan taunuksessa on esiintynyt, et latausvalo palaa himmeänä, mutta mikä silloin oli vikana? Tästä on ollut juttua ennenkin kyl.
Erityisesti vanhempien harrastajien kokemukset olisivat tervetulleita, koska tuohon vanhaan hyvään aikaan osia korjattiin eikä vaihdettu heti uutta.
Elikkä mitä tyyppivikoja taunuksessa on ollut ja miten ne on korjattu, vai onko niitä ollenkaan? Onko noiden erillisten jännitteen säätäjien kanssa ollut ongelmaa? Semmostahan taunuksessa on esiintynyt, et latausvalo palaa himmeänä, mutta mikä silloin oli vikana? Tästä on ollut juttua ennenkin kyl.
Erityisesti vanhempien harrastajien kokemukset olisivat tervetulleita, koska tuohon vanhaan hyvään aikaan osia korjattiin eikä vaihdettu heti uutta.
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
-75 coupe
Mul on ainakin kyrvähtänny semmonen ulkonen säädin, alko uudella heti pelaamaan. Kyrvähdyksen syy ei tiedossa... Startin- sekä laturin hiilien loppuunkuluminen yleisin vika mikä mul on ollu. Siinähän viat sit onkii, ai nii virtalukon pohjan kuluminen kans yks, ei oo kyl omalle kohalle sattunnu. Taunus on niin varmatoiminen auto, ettei siin paljoo oo vikoi
Siis tyyppivikoihan ei Taunuksen lataus- ja käynnistysjärjestelmäs oo ollenkaan Normaalista kulumisesta johtuvia ainoostaan.
Pj. varmaan tietää yleisimmät viat, se kun ajellu lähes koko ajokortti ikänsä Taunuksella ja se on piiiiiiiiiiiitkä aika
Siis tyyppivikoihan ei Taunuksen lataus- ja käynnistysjärjestelmäs oo ollenkaan Normaalista kulumisesta johtuvia ainoostaan.
Pj. varmaan tietää yleisimmät viat, se kun ajellu lähes koko ajokortti ikänsä Taunuksella ja se on piiiiiiiiiiiitkä aika
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Sama juttu et startin hiilet on menny ja laturista kans, laturi nyt sit kuitenki vaihtu silloin suoraan uuteen. Oliha se kiva kiiltävänä siel hetken aikaa. Hiilet kun menee nii se nyt onki aika tavallista. Kai se latausmerkkivalon himmeänä palaminen tarkoittaa jotain maadoitus vikaa kait? Että aika vähäsillä vioilla minunki mielestä tämä automalli menee ainakin tämän asian saralta.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
-
- Viestit: 1273
- Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
- Paikkakunta: Huittinen
Oho, äkkiä tuli juttua.
Noi hiilet on ihan normaalia kulumista, tosin voisi aiheuttaa hilpeyttä muissa kun ilmoittasi sen ainoaksi tyyppiviaksi.
Noi hiilet on ihan normaalia kulumista, tosin voisi aiheuttaa hilpeyttä muissa kun ilmoittasi sen ainoaksi tyyppiviaksi.
Mulla vois sit se himppu palaminen johtua tästä, koska aina silloin tällöin täytyy moottorin maadotusjohdon kontaktipinnat puhdistaa, kun ei startti lähe pyörimään, solenoidi vaan naputtaa.Luhtis kirjoitti: Mulla jossai kotterossa oli huono maa koneen ja korin välillä niin hehku toi lamppu himmeesti.
Tai sitten tää. Täytyy tutkia.Herkko kirjoitti:Kulunut virtalukonpohja "vuotaa".
Tästä johtuu latausvalon kiiluminen,
hyvin monesti.
Tämä tässä olikin ajatuksena, kun autoa valitsin.Herkko kirjoitti: Nuista Taunuksen lataus/starttipuolen
viosta ei kyllä tosiaan kovin paksua
esitelmää saa aikaseksi
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
-75 coupe
Nii, ei se latausvalon kiiluminen mikään vika oo, vaan johtuu "luonnollisesta" jännitehäviöstä
Molemmilla puolilla polttimoa kun pitäis olla "täsmälleen" sama jännite, ei varmaan kauheen paljo tarvi jännite-ero muuttua kun alkaa kiilua... Varmaan noi maadotuksen huonoudet just aiheuttaa tota ja mahdollisesti sulakerasian kontaktihäiriöt, ja tietyst virtalukonpohjan kontaktihäiriöt... Taitaa kyl toi latausvalon jännite tulla ohi sulakkeiden?
Molemmilla puolilla polttimoa kun pitäis olla "täsmälleen" sama jännite, ei varmaan kauheen paljo tarvi jännite-ero muuttua kun alkaa kiilua... Varmaan noi maadotuksen huonoudet just aiheuttaa tota ja mahdollisesti sulakerasian kontaktihäiriöt, ja tietyst virtalukonpohjan kontaktihäiriöt... Taitaa kyl toi latausvalon jännite tulla ohi sulakkeiden?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Mulla oli tuota samaa ongelmaa Eskortissa ja siinä oli melkein tuliterä startti :? Ainakin vaihtoi uuden akun niiin pelasi 1-1,5 vuotta ja aloitti saman uudelleen. Vaihdoin myös virtalukon pohjan ja käytin sulake-helvetin auki mutta tuo vika jäi. Esiinty etenkin kesällä ja "shoppaillessa" eli käynnistys-sammutus-käynnistys.....Hessu kirjoitti:Joskus on ollut sellaista, että kuumana käynnistettäessä startti pyörii tosi vaivaisesti, ikään kuin akku olisi tyhjä. Kylmänä kuitenkin pyörittää tosi hyvin. Joku on väittänyt, että johtuisi väljistä startin heloista jolloin roottori pääsee ottamaan kiinni kenttään???
Latausvalon "kiiluminen" voi myös johtua huonosta virtalukolle tulevasta 12V+ liitoksesta rintapellin läpiviennissä. Liitokseen tulee jännitehäviötä, kun yrittää saada enemmän virtaa läpi. Ja sitten latausvalo näkee laturin jännitteen suurempana kuin virtalukon jännite.
Starttauksen vaivalloisuuteen mulla ainakin vaikuttaa sytytyksen perusennakko. Jos ennakkoa on liikaa, ehtii seos palaa ennen yläkuolokohtaa, niin se ei ainakaan auta moottorin pyörittämisessä. Jos on uusi akku, niin startti pyörittää nopeammin ja mäntä ehtii yläkuolokohdan yli ennen seoksen palamista.
Starttauksen vaivalloisuuteen mulla ainakin vaikuttaa sytytyksen perusennakko. Jos ennakkoa on liikaa, ehtii seos palaa ennen yläkuolokohtaa, niin se ei ainakaan auta moottorin pyörittämisessä. Jos on uusi akku, niin startti pyörittää nopeammin ja mäntä ehtii yläkuolokohdan yli ennen seoksen palamista.
Taunus 1965
Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Mullakin oli kerran startissa vikaa, naksahti vaan eikä lähteny pyörittää. Korjaantu kun kävin yhden (1) kerran kopauttamassa starttia jakoavaimella. On toiminu 7 vuotta sen jälkeen moitteetta. Vika oli varmaan lopunperin huono kontakti solenoidin abiko-liittimellä.
Ja laturissa tuli semmonen vika, että kollektorin kuparit kuluivat puhki toisesta navasta ja toisessakin oli aikamoinen ura jo. Pitäis holkittaa ne varmaan tai jotaan, mutta tuli ostettua tarvikelaturi tilalle, kun ei ollu sorvia käsillä just silloin.
Ja laturissa tuli semmonen vika, että kollektorin kuparit kuluivat puhki toisesta navasta ja toisessakin oli aikamoinen ura jo. Pitäis holkittaa ne varmaan tai jotaan, mutta tuli ostettua tarvikelaturi tilalle, kun ei ollu sorvia käsillä just silloin.
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Ydinvoima on ylivoimaa!
-
- Viestit: 1273
- Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
- Paikkakunta: Huittinen